آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می‌شود؟

احتمالا تا امروز چیزهای مختلفی درباره قهوه شنیده‌اید؛ مثلا اینکه مصرف قهوه می‌تواند به افزایش طول عمر شما کمک کند، اما موقتا هم می‌تواند فشار خون را بالا ببرد؛ یا اینکه مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد، شاید هشدار دیگری را هم در این زمینه شنیده باشید که می‌گوید مصرف قهوه باعث کم‌آبی بدن می‌شود.

آیا قهوه باعث کم‌آبی بدن می‌شود؟

بعضی افراد حتی چیزهایی درباره التهاب‌زا بودن قهوه شنیده‌اند. شاید هشدار دیگری را هم در این زمینه شنیده باشید که می‌گوید مصرف قهوه باعث کم‌آبی بدن می‌شود. اما آیا واقعا چنین چیزی صحت دارد؟

پاسخ هم مثبت و هم منفی است. اول از همه باید اشاره کنیم که متخصصان می‌گویند قهوه به‌طور کلی باعث کم‌آبی بدن نمی‌شود. کافئین موجود در قهوه ادرارآور است و درنتیجه کلیه‌ها را به تولید ادرار بیشتر وادار می‌کند اما این اثرگذاری جزئی و گذرا تلقی می‌شود. بنابراین، وقتی که قهوه می‌نوشید، به‌طور طبیعی مایعات دریافت‌شده بیشتر از مایعات دفع‌شده خواهند بود.

به‌گفته متخصصان، ادرارآوری قهوه آن‌قدرها شدید نیست و با توجه به اینکه بخش زیادی از قهوه را آب تشکیل می‌دهد، پس تعادل مایعات در مصرف قهوه حفظ می‌شود. پس، کسانی که مصرف متعادل و استاندارد قهوه را در یک رژیم غذایی روزانه دنبال می‌کنند، دچار کم‌آبی بدن نخواهند شد.

مصرف قهوه تا چه حدی بی‌خطر است؟

بزرگسالان سالم معمولا در طول روز می‌توانند بین ۴ تا ۵ فنجان قهوه مصرف کنند که تقریبا از نظر کافئین برابر می‌شود با ۴۰۰ میلی‌گرم (هر یک شات اسپرسو به‌طور متوسط باید حدودا ۶۰ میلی‌گرم کافئین داشته باشد). البته این میزان نشان‌دهنده حداکثر مصرف است و عوامل متعددی در تعیین میزان مناسب قهوه برای هر فرد نقش دارند. پس اگر با دریافت مقادیر کمتر قهوه نیز دچار علائم زیر شدید، باید مصرف آن را کاهش دهید؛ بی‌خوابی، عصبانیت، اضطراب، ناراحتی‌های گوارشی، سردرد و مشکلات خلقی. البته، اگر کسی به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی یا اضطراب مبتلا باشد یا حتی باردار باشد، باید مصرف قهوه را محدود کند. این محدودیت‌ به کم‌آبی بدن ربطی ندارد بلکه به‌ خاطر اثرات محرک قهوه توصیه می‌شود.

اگر قهوه باعث کم‌آبی بدن شد، چکار کنیم؟

تحقیقات علمی در همین زمینه نشان داده‌اند که ابتلا به کم‌آبی بدن بر اثر مصرف قهوه تقریبا غیرممکن است. با این‌ حال‌ اگر کسی واقعا دچار چنین مشکلی شود، یعنی به‌خاطر مصرف قهوه دچار احساس تشنگی شدید و کم‌آبی بدن شود، باید مصرف قهوه را به حداقل برساند یا آن را کنار بگذارد. پیشنهاد متخصصان تغذیه این است که صبح را با یک لیوان آب نسبتا داغ شروع کنید و درواقع مصرف قهوه را در کنار صبحانه کامل داشته باشید. برای رفع علائم تشنگی شدید هم باید مقادیر زیادی آب ساده یا آب‌های حاوی الکترولیت بنوشید و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار بپرهیزید.

 
منبع: سلامت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها