نشانه‌های کم‌آبی و آبیاری بیش از حد در گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی وقتی آب کافی دریافت نکنند به سرعت واکنش نشان می‌دهند اما از کجا بفهمیم که گیاه آب کافی دریافت نکرده است؛ این علائم نشان‌دهنده آن کدامند و راه درمان یا نجات گیاه چیست؟

نشانه‌های کم‌آبی و آبیاری بیش از حد در گیاهان آپارتمانی

نگه داشتن گل و گیاه در خانه هم در زیبا کردن دکور و طراحی داخلی موثر است و هم حال و هوای خانه را بانشاط و دل‌انگیز می‌کند اما آنقدر که به نظر می‌رسد ساده هم نیست.

گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که به مراقبت نیاز دارند، تغذیه می‌کنند و حتی ممکن است مریض شوند! برخی افراد با مشاهده یک گیاه نه چندان شاداب فاتحه او را می‌خوانند و با قطع امید، او را پشت در می‌گذارند، با این حال، می‌توان گیاه بیمار و بی‌نشاط را احیا کرد.

برای احیای گیاه در حال مرگ خود چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ ممکن است بلافاصله به فکر آبیاری بیفتید، اما میزان اضافی آب در واقع می تواند به گیاهی که به آن نیاز ندارد آسیب برساند.

 

سلامت گیاه در صورتی که مقدار زیادی یا خیلی کم از چیزی را دریافت کند، به مخاطره می‌افتد؛ خبر خوب اینکه، اکثر راه حل‌ها برای رفع مشکلات سلامتی گیاهان آسان هستند؛ به عنوان مثال، گیاهی که بیش از حد آفتاب گرفته، فقط نیاز دارد تا خانه جدیدی در مکانی سایه‌دار پیدا کند.

ما همه نشانه‌هایی را که باید به آنها توجه کنید و بهترین راه حل‌ها برای هر مشکلی را که گیاه شما می‌تواند داشته باشد، فهرست کرده‌ایم. کافی است به علائم دقت کنید و اقدام مناسب را انجام دهید:

 
نشانه‌های کم‌آبی و آبیاری بیش از حد در گیاهان آپارتمانی | روش درمان گیاهان آپارتمانی علائم و راهکار درمان گیاهان آسیب دیده از آبیاری نامناسب

آیا می‌توانم یک گیاه در حال مرگ را احیا کنم؟

خانم دکتر زینب نادری، هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، گفت: پاسخ مثبت است! اول از همه، ریشه‌های گیاه در حال مرگ را ببینید؛ اگر ریشه‌ها زنده باشند، شانس زیادی دارید. ریشه‌های سالم و سفید به این معنی هستند که گیاه به روزهای اوج خود بازخواهد گشت. اگر ساقه‌های گیاه شما هم هنوز علائمی از سبزی دارند که دیگر عالی است.

برای شروع، برگ‌های مرده و برخی از شاخ و برگ‌ها را بچینید، به‌خصوص اگر اکثر ریشه‌ها آسیب دیده باشند این کار به سرعت بهبود گیاه شما کمک خواهد کرد. در این حالت، ریشه‌ها فشار کمتری خواهند داشت و به طور موثرتری بازیابی می‌شوند. در مرحله بعد قسمت مرده ساقه‌ها را آنقدر کوتاه کنید تا سبز شوند. در حالت ایده آل، ساقه‌های جدید از این ساقه‌های کوتاه شده رشد می‌کنند.

مشکل آبیاری

اگر گیاه شما از آب بیش از حد رنج می‌برد، از افزودن کود یا غذای گیاهی به خاک گیاه خودداری کنید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد. ریشه‌ها حساس هستند و برای بهبود نیاز به زمان دارند. گیاهان آسیب دیده از آب را از آفتاب مستقیم دور نگه دارید و به میزان کم آبیاری کنید تا ریشه‌هایشان بهبود یابد. زمانی که برگ‌های گیاه به رنگ سبز معمولی خود بازگشتند و خاک نه خیلی مرطوب و نه خیلی سفت شد، متوجه خواهید شد که گیاه شما کاملا درمان شده است.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها