رده بندی بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲؛ جایگاه تهران کجاست؟

محدودیت های همه گیری ویروس کرونا زندگی در بسیاری از مراکز شهری در سرتاسر جهان را دستخوش تغییر کرد؛ زیرا مکان‌ های فرهنگی بسته شدند، غذاخوری در رستوران ها محدود شد و اقتصادهای محلی با عواقب این پدیده مواجه شد. اما با بازگشت دنیا به وضعیت قبل، بسیاری از شهرها دوباره به مکان های مطلوبی برای زندگی بدل شده‌اند.

رده بندی بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲؛ جایگاه تهران کجاست؟

این نقشه، رتبه بندی سالانه واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) برای نشان دادن بهترین شهرهای جهان برای زندگی است که بخش‌های مختلفی ازجمله ثبات، مراقبت های بهداشتی، فرهنگ، محیط زیست، آموزش و زیرساخت در آن اندازه گیری شده است.

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

 

بهترین شهرها برای زندگی

از میان ۱۷۲ شهر که در این رتبه بندی گنجانده شده است، بهترین شهرها برای زندگی را می‌توان در اروپا یافت. با این حال به‌طور قابل توجهی سه شهر از میان ۱۰ شهر برتر برای زندگی در کانادا قرار دارند: ونکوور، کلگری و تورنتو.

وین بارها رتبه اول را به خود اختصاص داده است که آخرین بار سال ۲۰۱۹ بوده است. بر اساس آمارها پایتخت اتریش تنها در طول همه‌گیری جایگاه اول را از دست داد زیرا موزه ها و رستوران های معروف این شهر تعطیل بودند.

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

تنها یک شهر آسیایی به نام اوزاکا در ژاپن در فهرست ۱۰ شهر برتر قرار دارد که در این جایگاه با ملبورن برابری می‌کند. نکته جالب توجه اینجاست که حتی یک شهر از ایالات متحده در رتبه های برتر بهترین شهرها برای زندگی پیدا نمی‌شود.

بدترین شهرها برای زندگی

برخی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی در قاره آفریقا و آسیای مرکزی قرار دارند و بسیاری از آنها در مناطقی که درگیر جنگ هستند یافت می‌شوند. تهران از میان ۱۷۲ کشور مورد بررسی، در جایگاه ۱۶۳ و در میان ۱۰ شهری که زندگی در آنها وضعیت خوبی ندارد قرار دارد.

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

بزرگترین تغییرات در رده بندی

بیایید نگاهی بیندازیم به شهرهایی که در مقایسه با داده های سال گذشته به‌طور چشمگیری در رتبه بندی جهانی خود را بالا کشیده‌اند.

حرکت رو به بالا: ۱۰ شهر بهبودیافته

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

حرکت رو به پایین: ۱۰ شهری که سقوط کردند

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به شهرهایی که از سال گذشته بیشترین افت را در این رتبه بندی داشته‌اند.

بهترین و بدترین شهرها برای زندگی در سال ۲۰۲۲

بر اساس این گزارش، تعدادی از شهرهای نیوزلند و استرالیا به دلیل محدودیت های ناشی از کووید-۱۹ به‌طور موقت در این رده بندی سقوط کرده‌اند. همچنین باید توجه کرد که برخی از شهرهای اروپای شرقی به دلیل هم‌جواری با اوکراین جنگ‌ زده در رتبه بندی پایین آمده‌اند. و در نهایت کیف، پایتخت اوکراین، به دلیل درگیری های جاری در گزارش امسال گنجانده نشده است.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها