فوت‌وفن‌های خشک کردن نعناع

ماه‌های ابتدایی تابستان فرصتی است که کدبانوها را حسابی مشغول می‌کند؛ خشک کردن انواع سبزی و فریز کردن انواع صیفی در این موقع سال متداول است. در اینجا با فوت‌وفن‌های خشک کردن و نگهداری نعناع آشنا شوید تا بهترین کیفیت را داشته باشید.

فوت‌وفن‌های خشک کردن نعناع

برخی از مردم گیاهان بهاره و تابستانی را در یخچال و فریزر نگهداری می‌کنند اما در مورد نعنا یا نعناع، خشک کردن برگ‌ها و ساقه‌های آن بهتر است چراکه روی ماندگاری طولانی و کاربردهای آن تاثیر ویژه دارد به علاوه، معمولا طعم و قیمت بهتری هم نسبت به سبزی‌های آماده پیدا می‌کند.

راه‌های زیادی برای استفاده از نعناع خشک وجود دارد: در مخلوط ادویه‌ها، در تهیه سس‌ها، در برخی غذاها و حتی برای چای فوق‌العاده نعناع مراکشی و انواع دمنوش‌ها.

نحوه خشک کردن نعنا

سه راه اصلی برای خشک کردن نعناع وجود دارد که شامل استفاده از دستگاه خشک کن، فر اجاق، یا خشک کردن طبیعی در هوای اتاق است. هرکدام از این روش‌ها را که انتخاب کنید باید به نکاتی توجه کنید تا برگ‌های نعناع شما سبز و زیبا بمانند.

خشک کردن نعناع در فر یک روش سریع است اما باید مراقب باشید که برگ‌ها را نپزید یا نسوزانید؛ به خاطر داشته باشید که اغلب نمی‌توانید دمای آن‌ها را پایین بیاورید. روش طبیعی اما یک گزینه عالی و بدون گرما است، با این حال در آب و هوای مرطوب کمی دشوار است. بهترین دما برای اتاقی که می‌خواهید نعناع‌ها را در آن خشک کنید بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. رطوبت ممکن است منجر به کپک زدن نعناع شود.

فوت‌وفن‌های خشک کردن نعناع | نعناع خشک را تا چند وقت و به چه روشی نگهداری کنیم؟

مراحل اولیه و مشترک روش‌های مختلف خشک کردن نعناع

۱- نعناع را بشویید و با دقت خشک کنید تا از شر هر گونه آلودگی و میکروب خلاص شوید. نعناع‌ها را روی پارچه‌های نخی و در سایه پهن کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. 

۲- پس از آبکشی و خشک شدن، برگ‌های نعناع را از ساقه‌ها جدا کنید (در صورت تمایل می‌توانید ساقه‌ها را جداگانه خشک کنید).

۳- برگ‌ها را در یک لایه و روی سینی‌های آبگیر قرار دهید و مطمئن شوید که فضایی بین آنها برای گردش هوا باقی می‌ماند.

  • روش اول: دستگاه خشک کن

اگر از دستگاه خشک کن استفاده می‌کنید سبزی‌ها را در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد یا ۱۰۵ درجه فارنهایت به مدت ۲ تا ۵ ساعت خشک کنید. بهتر است بعد از ۲ ساعت و سپس هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یکبار آنها را بررسی کنید. پس از پایان کار، اجازه دهید برگ‌های خشک شده کاملا خنک شوند و بعد آنها را به شیشه‌ای دردار منتقل کنید.

فوت‌وفن‌های خشک کردن نعناع | نعناع خشک را تا چند وقت و به چه روشی نگهداری کنیم؟

  • روش دوم: فر

اگر قصد دارید از فر استفاده کنید، برگ‌های نعناع را روی یک سینی فر که با کاغذ روغنی پوشاندید با فاصله -برای گردش هوا- پهن کنید. بهتر است دمای فر زیر ۲۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۵ درجه سانتیگراد باشد؛ دماهای بالاتر می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن و پختن نعناع شود. با توجه به دمای فر زمان متفاوتی برای خشک شدن نعناع‌ها لازم است. در این مدت گاهی در فر را باز کنید تا بخار آن آزاد شود و برگ‌ها سریع‌تر خشک شوند؛ همچنین از گرم شدن بیش از حد برگ‌ها جلوگیری شود. اگر برگ‌های نعناع را بعد از یک ساعت برگردانید، سریع‌تر خشک می‌شود.

  • روش سوم: اتاق

برای خشک کردن نعناع به روش طبیعی هم باید همان مراحل اولیه را انجام دهید و سپس سبزی‌ها را در مکانی گرم و دارای تهویه مناسب، به دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید. نور خورشید باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها و از بین رفتن عطر نعناع می‌شود. خشک شدن به این روش زمان بیشتری لازم دارد. می‌توانید با یک توری یا یک کاغذ کاهی روی سبزی‌ها را بپوشانید تا گرد و غبار و حشره نگیرد. وقتی برگ‌های نعناع خشک شدند آنها را یک ربع در نور آفتاب قرار دهید تا رطوبت احتمالی آن از بین برود و رنگ آن نیز درخشان شود.

فوت‌وفن‌های خشک کردن نعناع | نعناع خشک را تا چند وقت و به چه روشی نگهداری کنیم؟

نحوه و روش درست نگهداری نعناع خشک

پس از خشک شدن، روش نگهداری نعناع سلیقه‌ای است؛ می‌توانید برگ‌ها را به صورت کامل، خرد شده یا به صورت پودر در ظروف شیشه‌ای دربسته نگهداری کنید. محصل نهایی را تا ۱۲ ماه در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید. بعد این زمان، کیفیت آن افت می‌کند.

اگر تمایل داشتید ساقه‌ها را هم جداگانه خشک کنید و از آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید. آنها هم معطر و پرخاصیتند.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها