با چاقی کودکان چه کنیم؟

چاقی را می‌توان یک بیماری پنهان در جوامع مدرن دانست و آمارهای مربوط به مشکل رو به رشد چاقی کودکان ممکن است به ما در درک دامنه این مشکل کمک کند، اما در این میان والدین واقعاً چه کاری می‌توانند در مورد آن انجام دهند؟

با چاقی کودکان چه کنیم؟

نرخ چاقی کودکان در بسیاری از کشورها به سرعت در حال افزایش است. دکتر اسما دیب، متخصص غدد درون ریز کودکان در این رابطه توضیح می‌دهد که مطالعات مختلفی نشان داده است که حدود یک سوم کودکان کودکان کشورهای حاشیه خلیج فارس ممکن است اضافه وزن داشته باشند.

 

باید توجه داشت که چاقی کودکان منحصر به یک منطقه جهان نیست و مردم اشتباه نمی‌کنند که از کلمه اپیدمی برای توصیف این موضوع استفاده کنند.

طیف وسیعی از عوامل در این مساله دخیل هستند، اما برخی از دلایل اصلی چاقی، رژیم غذایی پر کالری، وعده‌های غذایی بدون نظارت، کمبود حرکت و خواب هستند. از سوی دیگر عوامل ژنتیکی می‌تواند خطر چاقی را افزایش دهد، به خصوص اگر یکی از والدین چاق باشد. ژنتیک همچنین نقش مهمی در متابولیسم و توزیع چربی بدن دارد.

 

والدین باید نسبت به این موضوع آگاه باشند تا بدانند چه کاری انجام دهند. بهترین کار این است که در وهله اول از بروز چاقی در دوران کودکی جلوگیری شود.

متخصصان توصیه می‌کنند به خوبی از فرزندان خود مراقبت کنید، غذا خوردن و حرکات آنها را به طور منظم کنترل کرده و فضایی را برای بازی‌های ویدئویی و ورزش روزانه ایجاد کنید.

 

والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

دکتر دیب در این رابطه می‌گوید: والدین باید ابتدا تعریف چاقی و اینکه چه زمانی فرزندانشان چاق هستند را درک کنند. آنها باید خود و فرزندانشان را در مورد دسته بندی‌های غذایی و اجزای یک رژیم غذایی سالم آموزش دهند. بسیاری از مطالب خواندنی و آموزش های مختلف در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی در دسترس هستند. برای درک بهتر این موضوع، جست‌وجوی مشاوره پزشکی مناسب است زیرا حمایت از یک تیم چند رشته ای بسیار مفید است.

در برخی موارد چاقی کودکان از طریق شاخص توده بدنی تشخیص داده می‌شود و پس از آن پزشک معاینه فیزیکی کاملی از جمله آزمایشات قند خون، فشار خون و چربی در کبد را انجام می‌دهد. همچنین باید یک سابقه خانوادگی کامل از این کودکان گرفته شود، از جمله افرادی که بیماری قلبی عروقی، کلسترول بالا و دیابت داشته‌اند.

 جدای از تهیه وعده‌های غذایی متعادل در خانه، کاهش چربی و دوری از فست فودها، افزایش فعالیت و کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش اولین گام‌های خوبی هستند.

علاوه بر تغذیه، خواب نیز باید مورد توجه قرار گیرد و کودکان ساعات خواب منظمی داشته داشته و اختلالات را به حداقل برسانند. مهم‌ترین چیز این است که هر رویکردی که با هدف مقابله با چاقی در دوران کودکی انجام می‌شود باید بر کل خانواده متمرکز شود، نه فقط کودک یا کودکان. والدین باید الگو قرار دهند. در خاتمه باید اذعان داشت که ورزش نقش مهمی در سلامت و پیشگیری از چاقی ایفا می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها