فواید طبیعت گردی برای کودک

مدرن شدن زندگی ما، باعث شده تا کودکانمان از طبیعت دور شوند و کودکان شانس کمتری برای بودن در طبیعت را دارند. ماشینی شدن سبک زندگی باعث شده تا کودکان زمان بیشتری را به بازی با وسایل کامپیوتری خود و در خانه طی کنند. این نوع زندگی هشداری برای جوامع است تا دولت‌ها و خانواده‌ها سعی کنند کودکان را به طبیعت برگردانند. طبیعت‌گردی را در زندگی‌ کودکتان قرار دهید. در این مقاله مزایای طبیعت گردی با کودکان را برای شما عزیزان خواهیم گفت. همراه ما باشید.

فواید طبیعت گردی برای کودک

هنگامی کودک با دستگاه‌های دیجیتالی بازی می‌کند یا برنامه‌های تلویزیونی را می‌بیند، در محیطی تک‌بعدی قرار دارد. ولی هنگامی که در طبیعت بازی می‌کند، در محیطی حقیقی قرار می‌گیرد و با آن رابطه برقرار می‌کند و همه حواسش درگیر می‌شوند.

فواید طبیعت گردی برای کودکان,فواید طبیعت گردی برای کودک,طبیعت گردی برای کودکان چه فوایدی دارد

طبیعت گردی با کودک چه مزایایی دارد

کاهش استرس و خستگی

طبیعت گردی اثرات زیادی در کم شدن استرس و خستگی کودکان دارد. طبیعت گردی و تفریح این نیست که حتما به دشت بروید. با قدم زدن در پارک اثر مفید آن را در کودک خود خواهید دید.

افزایش فعالیت فیزیکی 

روشن است کودکانی که زمان بیشتری را در پارک به دویدن، جست و خیز کردن، بازی کردن و ... می‌گذرانند نسبت به دیگر کودکان که زمان کمتری را مشغول بازی‌های کامپیوتری یا تماشای تلویزیون هستند. افزایش مقدار فعالیت فیزیکی و دوری از بی‌تحرکی، به کودکان کمک می‌کند که کمتر دچار مشکلاتی مثل چاقی کودکی شوند. طبیعت هم در فعالیت کودک نقش موثری دارد.

فواید طبیعت گردی برای کودکان,فواید طبیعت گردی برای کودک,به این دلایل بچه‌ها را به طبیعت ببرید

به این دلایل بچه‌ها را به طبیعت ببرید

طبیعت، جایگاه یکسانی برای همه به وجود می آورد

به محیط اطراف خودتان نگاه کنید همیشه جداسازی‌هایی میان مردم با سنین مختلف وجود دارد. کودکان در پارک بازی می‌کنند در حالی که والدین آن‌ها روی نیمکت‌ها با تلفن همراه خود مشغول هستند. در غذاخوری‌های مدرسه دانش‌آموزان جدا از معلمان می‌نشینند. همه ساختار زندگی ما به شکلی معین شده است که بزرگسالان و کودکان دو دنیای متفاوت از هم داشته باشند و این چرخه همیشه ادامه پیدا می‌کند.

ولی در طبیعت، هیچ جایگاه معینی وجود ندارد، اینجا دیگر مبلمان، نیمکت و دروازه‌ای برای جدا کردن دنیای بزرگسالان و کودکان ندارد. حضور در طبیعت باعث می‌شود تا هردوی آن‌ها بدون فکر به جایگاه سن و سال خود در کنار هم به فعالیت داشته باشند. کودکان نیز حتما از این ارتباط بهتر با والدین خوشحال تر خواهند بود.

طبیعت، همدلی و ارتباط را یاد می‌دهد

در طول چند دهه اخیر، انسان‌ها از همدیگر فاصله گرفته‌اند و منبع همه نیازهایشان که طبیعت است را از یاد برده اند. این قطع ارتباط نگرانی‌هایی را در جوامع ایجاد نموده است. ولی چنانچه به عنوان یک خانواده کودک خود را در طبیعت رها کنید، به او احترام به طبیعت و جغرافیا را آموزش خواهید داد.

یکی از بازی‌های آموزش جغرافیا به کودکان، پیدا کردن آب است. زمانی که باران می‌بارد، خیابان‌های محله خود را معین کنید تا کودکتان فکر کند باران از کجا آمده و به کجا می‌رود؟ نزدیک‌ترین رودخانه به شما کجا است؟ همه مسیرهای حرکت باران را بر روی نقشه مشخص کنید و بگذارید تا کودکتان نقشه آن را بر روی خاک ترسیم کند و شخصا آن را حس کند.

فواید طبیعت گردی برای کودکان,فواید طبیعت گردی برای کودک,طبیعت گردی با کودک چه مزایایی دارد

فواید بازی در طبیعت برای کودکان

کودکان زمان بازی در طبیعت خلاق‌تر می‌شوند

هنگامی که با کودک به گردش می‌روید، باید تا جایی که ممکن است او را آزاد بگذارید. فرزند شما نباید نگران مسائلی مانند کثیف‌شدن لباسش باشد. به خاطر داشته باشید که او برای بازی به طبیعت آمده است نه برای حضور در مهمانی رسمی! طبیعت‌گردی بهترین فرصت برای پیدایش خلاقیت در کودکان است. آنها آماده‌ هستند که بازی تخیلی برای خودشان راه بیندازند، شخصیت‌های خیالی بسازند و از وسایل موجود در طبیعت برای بازی استفاده کنند.

در ارتباط با طبیعت، کودکی مسئولیت پذیر خواهید داشت

چنانچه با موجودات زنده بدرفتاری شود یا به درستی از آن‌ها نگهداری نشود، می‌میرند. کودکان با قبول کردن مسئولیت مراقبت از موجودات زنده در طبیعت یاد می‌گیرند که چنانچه فراموش کنند به گیاهی آب دهند یا یک گل را از ریشه درآورند، چه اتفاقی می‌افتد.

فواید طبیعت گردی برای کودکان,فواید طبیعت گردی برای کودک,فواید بازی در طبیعت برای کودکان

فواید طبیعت گردی برای کودکان

بودن در طبیعت سبب کاهش اختلال بی‌توجهی و بی‌تمرکزی می‌شود

وقت گذرانی در طبیعت،‌ به کودکانی که به این اختلال دچارند،‌ کمک بسیاری می‌کند. زندگی کردن،‌ راه رفتن و نفس کشیدن در محیط‌های سبز، افسردگی را از بین می‌برد.

بعضی از کودکان اختلال بی‌توجهی یا کم‌توجهی دارند  و بررسی ها نشان داده‌اند که طبیعت‌گردی به مقدار زیادی باعث درمان آنها می‌شود. 

طبیعت، محلی برای یادگیری مهارت‌ها است

هیچ کلاس درسی مانند طبیعت نیست. در طبیعت می‌توانید به کودک خود آموزش دهید نقشه را بخواند، پناهگاه درست کند، آتش درست کند، گیاهان و حیوانات را بشناسد، آب آشامیدنی برای خود تهیه کند و در کل مهارت‌های اساسی زندگی را بیرون از کلاس‌های مدرسه و به طور عملی یاد بگیرد. این مهارت‌ها به هر خانواده، کودک و زن و مردی کمک می‌کند تا در هر جایگاهی بتواند در طبیعت زندگی کند، سفر کند و با طبیعت دوست باشد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها