چگونه یک رابطه را به روش صحیح و محترمانه خاتمه دهیم؟

اگر بعد از گذشت مدتی از رابطه متوجه شدید که هدفتان از رابطه یکی نیست یا علاقمندی، هیجان، آرامش، سازگاری و تفاهم لازم برای ادامه رابطه را ندارید، ما در این مقاله پایان رابطه به روشی محترمانه را به شما آموزش میدهیم.

چگونه یک رابطه را به روش صحیح و محترمانه خاتمه دهیم؟

پایان دادن به روابط عاطفی یکی از سخت ترین کارهای ممکن است ، به حدی که برخی از افراد که به بلوغ شخصیتی کافی نرسیده اند، ترجیح می دهند به جای این که مستقیما به طرف مقابل بگویند که میخواهند رابطه را تمام کنند، ناپدید می شوند و شمارشان را از دسترس خارج می کنند یا شماره تماسشان را تغییر میدهند. 

در دنیای پیچیده امروز که افراد از کانال های متعدد امکان آشنایی با هم را پیدا میکنند، احتمال این که روابط بی سرانجام شکل بگیرد بسیار زیاد است.

شروع یک رابطه دوستانه و عاطفی معمولا با هیجان زیادی همراه است که میتواند بر احساسات منفی غلبه کند ولی به مرور زمان با فروکش کردن هیجان اولیه و توجه به شناختی که دو نفر از اخلاق و طرز فکر یکدیگر پیدا میکنند ممکن است احساساتشان نسبت به هم تغییر کند. 

گاهی اوقات پیش می آید با وجودی که یک نفر در رابطه احساس رضایت و آرامش و وابستگی دارد ولی طرف مقابله به مرور از رابطه دلسرد شده و سعی در اتمام رابطه دارد. 

ممکن است شما با گذر زمان متوجه شوید که احساسات اولیه شما نسبت به طرف مقابل بدون شناخت و صرفا از روی هیجان و جاذبه جنسی بوده است و بعد از مدتی متوجه شوید علایق، نظرات، احساسات و ارزش های مشترکی با هم ندارید و امکان سازگاری برایتان وجود ندارد و احساساتتان نسبت به طرف مقابل تغییر کند.

نداشتن تفاهم میتواند باعث شود بعد از مدتی دیگر از رابطه ای که شکل گرفته است لذت نبرید ، ممکن است بحث هایتان با هم زیاد شود و یا چیزی که میخواهید شباهتی به هم نداشه باشد و در نتیجه به مرور احساس کنید دیگر علاقه ای به طرف مقابل ندارید.

پایان یک رابطه دوستی, درست پایان دادن به رابطه عاشقانه, پایان رابطه به روشی محترمانه

احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرید

شاید شما بعد از فکر کردن های زیاد به این نتیجه رسیده باشید که تمام کردن رابطه دوستی بهترین کار ممکن است ، شاید خیلی وقت است که دیگر احساس هیجان و علاقه ای در رابطه تان ندارید ولی از سویی دیگر نمیدانید با وابستگی طرف مقابل چکار کنید. 

اگر حتی از تصمیمی که برای پایان رابطه گرفته اید مطمئن باشید ، ولی برای پایان رابطه ، گفتگوی آزاردهنده ای پیش رو خواهید داشت. 

شخصی که قرار است با او کات کنید به احتمال زیاد آسیب روحی می بیند، ناامید و ناراحت می شود و حتی ممکن است دچار شکست عشقی شود. 

بنابراین زمانی که میخواهید یک رابطه دوستانه یا عاطفی را تمام کنید باید سعی کنید به محترمانه ترین شکل ممکن این کار را انجام بدهید. 

 پایان رابطه به روشی محترمانه

برخی از افراد سعی میکنند از گفتگوی دشواری که قرار است پیش رو داشته باشند طفره بروند ، ولی این طفره رفتن ها بیشتر باعث آسیب احساسی به طرف مقابل خواهد شد. 

طفره رفتن فقط شرایط را بدتر می کند از سویی دیگر اگر بدون آمادگی قبلی و فکر کردن به جملاتتان وارد گفتگو شوید به احتمال زیاد از حرفهایی که میزنید پشیمان خواهید شد. 

قبل از این که تصمیمتان برای پایان یافتن رابطه را اعلام کنید باید آمادگی های لازم برای گفتگوی پایانی را بدست آورده باشید. 

قبل از پایان دادن به هر رابطه ای باید این قدم ها را دنبال کنید:

علت تصمیمتان چیست؟

با خودتان خلوت کنید و به این فکر کنید که علت تصمیمتان برای قطع رابطه چیست ؟ با خودتان روراست باشید ، شما باید به نفع زندگی خودتان تصمیم بگیرید حتی اگر باعث شکست عاطفی طرف مقابل یا احساس دلتنگی بعد از کات کردن شود.

شما باید به احساساتتان توجه کنید و به شکلی عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرید نه از سر احساسات زود گذر. 

پایان رابطه دوستی به روشی محترمانه, تمام کردن رابطه, پایان دادن به رابطه عاشقانه

به واکنش های طرف مقابل فکر کنید

باید به جملاتی که میخواهید بگویید و پاسخ های طرف مقابل فکر کنید ، آیا او از شنیدن تصمیم شما برای پایان رابطه غافلگیر می شود؟ ناراحت و عصبی می شود؟ آسیب می بیند یا خوشحال می شود؟

زمانی که به نوع عکس العمل طرف مقابل فکر کنید ، آمادگی بهتری برای گفتگو پیدا خواهید کرد. 

شما با واکنش های احساس از قبیل گریه کردن یا پرخاشگری چطور کنار خواهید آمد؟

صداقت داشته باشید و نشان دهید به فکرش هستید

به گونه ای صحبت کنید طرف مقابل بداند برایتان مهم است.

به جذابیت هایش در اوایل رابطه و چیزهایی که در موردش دوست دارید اشاره کنید و سپس تصمیمتان برای پایان داده رابطه را بیان کنید.

مسلما هر کسی پر از ایراد است حتی خود شما بنابراین قرار نیست از طرف مقابل ایراد بگیرید و رویش عیب بگذارید تا تصمیم خودتان را توجیه کنید. 

باید به گونه ای صحبت کنید که نشان دهنده عدم تفاهم و سازگاری مناسب شما برای ادامه رابطه باشد. 

درست پایان دادن به رابطه عاشقانه , پایان رابطه به روشی محترمانه , پایان رابطه دوستی به روشی محترمانه

گفتگوی خصوصی داشته باشید

شما پایان رابطه را باید به صورت خصوصی اعلام کنید. شما مطمئنا لحظات خوبی را در دوران نامزدی یا دوستی با هم گذرانده اید و با پایان دادن رابطه به صورت خصوصی و شخصی به روزهای خوبی که در گذشته با هم داشتید احترام بگذارید. 

اگر در یک شهر نیستید و رابطه تان به صورت تماس صوتی و تصویری است ، به همان شکل رابطه را پایان دهید. 

شاید به نظرتان پایان دادن رابطه با چت یا پیام کار راحت تری باشد ولی شما با این کارتان احترام طرف مقابل را حفظ نکرده اید ، مسلما او لیاقت رفتار بهتر و محترمانه تری از سوی شما را دارد. 

با عجله وارد گفتگو نشوید و بی احترامی نکنید

بدون فکر قبلی و از روی احساسات لحظه ای وارد چنین گفتگوی نشوید،  چون به احتمال زیاد بعدا احساس پشیمانی خواهد کرد.

هنگام گفتگو با احترام صحبتکنید و از بی احترامی و بدگویی اجتناب کنید. 

خودتان را به جای او بگذارید و سپس حرف بزنید.

چطور باب گفتگوی پایان رابطه را باز کنیم

اگر فرصت کافی برای فکر کردن و تصمیم گرفتن داشته اید ولی نمیدانید که چطور برای کات کردن باید باب گفتگو را باز کنید میتوانید از راهنمایی زیر کمک بگیرید.

به دوست دختر ، دوست پسر یا نامزد خود بگویید که می خواهید درباره مطلب مهمی با او صحبت کنید.

با اشاره به چیزیهایی که برایتان ارزش دارد یا برای او ارزش دارد شروع کنید مثلا ، ما زمان زیادی با هم بوده ایم و تو برای من مهمی ، یا این که من واقعا از روزهایی که با توسپری کردم پشیمان نیستم و خوشحالم که همدیگه رو شناختیم . 

دلیل خودتان برای کات کردن را بگویید ، مثلا من در حال حاضر آمادگی دوست پسر داشتن را ندارم ، یا این که تو بهمن خیانت کردی و این رفتارت برای من قابل قبول نیست ، یا این که من دیگر حس خوبی در این رابطه ندارم ، یا این که پای کسی دیگر در میان است. 

مستقیما بگویید که میخواهید کات کنید و رابطه را به اتمام برسانید ، مثلا میخواهم کات کنم ، یا این که بهتر است از این به بعد فقط دوست ساده باشیم .

با او همدردی کنید و بگویید ، نمیخواستم به تو آسیبی برسانم ، یا متاسفم که شرایط طوری که میخواستی نشد ، یا می دونم شنیدن این حرفها برات سخته و ازین که ناراحتت کردم متاسفم. 

از جملات مثبت و مهربانانه استفاده کنید و بگویید ، ماندن در یک رابطه بی سرانجام برای هر دویمان دردناک است ، می دونم که خودت بعد از مدتی متوجه حرفم میشی و میتونی خودتو رو به راه کنی. یا همیشه لحظات خوبی که با هم داشتیم ، یادم می مونه ، از این که باهات آشنا شدن خیلی خوشحالم . میدونم دختر یا پسر دیگه ای که شانس داشتن تو رو بدست میاره خیلی خوشحال می شه. 

به حرفهایش گوش دهید، حتی اگر طرف مقابل عصبی شد یا شروع به گریه کرد ، به او حق بدهید. به او زمان بدهید و هنگام خداحافظی از کلام دوستانه استفاده کنید که بداند از آسیب زدن به او ناراحت شده اید ولی چاره دیگری نداشتید.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها