کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می‌شود، همگی خنثی‌کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش‌ازپیش شود.

کدام مواد غذایی خاصیت خنثی کنندگی سموم در آلودگی هوا را دارند؟

مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند، مصرف کرد.

نسرین علیزاده  اظهار کرد: در شرایط آلودگی هوا مصرف غذا‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند توصیه می‌شود.

وی افزود: با استنشاق هوای آلوده، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می‌شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کار‌های روزمره زندگی شده و حتی در درازمدت می‌تواند بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند.

وی عنوان کرد: برای به حداقل رساندن عواقب ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی افزایش دهید؛ سبزیجات و میوه‌های حاوی بتاکاروتن مثل طالبی، انبه، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو و مواد غذایی حاوی سلنیوم که در غذا‌های دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس‌دار مفید است.

علیزاده افزود: مواد غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه‌فرنگی، لیموشیرین، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو که غنی از ویتامین C هستند نیز توصیه می‌شود. البته مصرف جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E هستند را هم فراموش نکنید.

وی تصریح کرد: به‌خصوص اگر شغلتان طوری است که باید بیشتر در هوای آزاد باشید، این ویتامین می‌تواند مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی کند، منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌تان باشند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را می‌گیرند و مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند، مصرف روزانه یک عدد سیب می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش داده و میوه‌هایی مانند پرتقال و توت‌فرنگی نیز سرشار از پکتین بوده و برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

وی اظهار کرد: در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی که در لبنیات یافت می‌شود، همگی خنثی‌کننده سموم هستند و برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش‌ازپیش شود.

وی عنوان کرد: مصرف شیر و فرآورده‌های آن باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، مری و معده می‌شود و به دلیل وجود ترکیبات مناسب برای رشد و نمو باکتری‌های مفید که عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاینده را تنظیم می‌کنند، التهابات و بیماری‌های دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

علیزاده با بیان اینکه افرادی که کمبود کلسیم دارند، بیشتر در معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گیرند، گفت: نوشیدن آب کافی به کلیه‌ها کمک می‌کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند. همچنین رژیم غذایی کم‌چرب در روز‌هایی که آلودگی هوا بالاست پیشنهاد می‌شود.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها