مراحل و مهریه طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن

بچه دار نشدن زن یکی از دلایلی است که باعث طلاق می شود ولی با این وجود زن میتواند از تمام حقوق مالی خود هنگام طلاق استفاده کند.

مراحل و مهریه طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن

بچه دار شدن یکی از اهداف اصلی ازدواج است و در صورتی که یکی از زوجین نابارور باشد و زوج دیگر تمایل زیادی به بچه دار شدن داشته باشد احتمال طلاق بالا می رود. 

در ایران مانند سایر کشورهای توسعه نیافته متاسفانه فرزندآوری به عنون یک ارزش اجتماعی برای زنان محسوب می شود و یکی از شرایط ضروری زن شوهر دار ا ست و به همین دلیل نازایی به عنوان ویژگی ناپسند برای زنان به حساس می آید و برای خانواده های بدون فرزند از اصطلاح اجاق کور استفاده می شود.

با استناد به قانون حمایت از خانواده در ایران که مربوط به ناباروری می شود و از نظر مذهبی امکان ابطال ازدواج با طلاق وجود خواهد داشت. 

یکی از علل شایع طلاق ، طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن است. از آنجا که مراحل پرفتن طلاق بسیار پیچیده و طولانی است در ادامه این مقاله  مراحل طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن ، مهریه و امکان ازدواج مرد در این شرایط را مورد بررسی قرار بدهیم و ببینیم آیا نابارور بودن زن میتواند مراحل طلاق را سریعتر و راحت تر پیش ببرد یا خیر و حقوق زن از نظر قانونی در این شرایط چگونه است. 

ناباروری چیست؟

براساس تعریف ، زن و مردی که بعد از یک سال از ازدواج و بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری ، بارور نشده اند ، نابارور محسوب می شوند. 

بر اساس آمار ارائه شده ، 40 درصد ناباروری ها به دلیل مشکلات مردان و 19 درصد ناباروری ها به دلیل مشکلات مشترک است. بنابراین میتوان گفت عامل 50 درصد ناباروری ها ، مردان هستند. 

طلاق بچه‌دار نشدن به نازایی زن , طلاق از همسر به دلیل نازایی زن, طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن

طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن

طلاق به خاطر بچه دار نشدن زن

در ماده 133 قانون مدنی به حق طلاق زوج به دلیل نازایی اشاره شده است و از نظر قانونی در صورت بچه دار نشدن زن ، حق طلاق به زوج تعلق می گیرد و مخالفت زن هیچ تاثیری در روند طلاق نخواهد داشت.

در دادگاه مرد نیازی به اثبات نازایی زوجه ندارد.

هیچ کدام از حقوق زوجه در این طلاق باطل نخواهد شد و میتواند حق مهریه و سایر حقوق مالی خود را طلب کند. 

طلاق به دلیل نازایی , مهریه در صورت نازا بودن زن , طلاق به دلیل نازایی زوج

مراحل طلاق به خاطر نازایی زن

مراحل طلاق به دلیل نازایی زن

مرد برای طلاق دادن همسرش نیازی به ارائه دلیل محکمه پسند در شکوائیه طلاق یا ثابت کردن آن در دادگاه خانواده ندارد. بنابراین روال مراحل طلاق تفاوتی با سایر پرونده های طلاق نخواهد داشت. مراحل طلاق به دلیل نازایی همسر به صورت زیر است :

- ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق و انتخاب نوع طلاق به تقاضای زوج

- حضور در جلسات مشاوره قبل از طلاق و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق

- مراجعه به شعب خدمات الکترونیک قضایی برای تنظیم و ثبت شکوائیه طلاق از طرف زوج

- پرداخت حقوق مالی زوجه از جمله مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ، شرط نصف کردن دارایی یا مشخص کردن تکلیف پرداخت حقوق مالی به زوجه

- دریافت گواهی عدم امکان سازش از قاضی رسیدگی کننده پرونده طلاق

- حضور در دفتر ازدواج و طلاق به همراه گواهی عدم امکان سازش ، آزمایش عدم باراری زوجه ، ظرف سه ماه از زمان صدور این گواهی

حق طلاق زوج به دلیل نازایی , مهریه زنی که بچه دار نمی شود , مراحل طلاق

مهریه زنی که بچه دار نمی شود

مهریه زنی که بچه دار نمی شود

تنها شرطی که قانون برای طلاق زوجه از جانب زوج مشخص کرده است ، پراخت  تمام حقوق مالی زوجه است. 

حقوق مالی زوجه در طلاق به تقاضای زوج حتی به دلیل ناباروری همسر به صورت زیر است :

1 - پرداخت مهر و صداق حتی اگر زوجه نازا باشد ، خیانت کرده باشد ، تمکین نکرده باشد یا غیره مگر این که زوجه مهریه اش را ببخشد.

سایر جقوق مالی در صورتی که زوج بتواند عدم تمکین یا سو رفتار زوجه را با علت منطقی و موجه در دادگاه ثابت نماید ، به زوجه تعلق نخواهد گرفت و هیچ ارتباطی با ناباروری او ندارد.

2 – در طول مدت عده ، باید نفقه زوجه پرداخت شود یا اگر قبل از طلاق نفقه زوجه را پرداخت ننموده باشد باید وضعیت پرداخت آن را مشخص نماید. 

3 – اجرت المثل : زوجه میتواند با شکایت و مطابق نظریه کارشناس برای آشپزی ، مراقبت از فرزندان ، شستن ظروف و لباس ها از زوجه  تقاضای مبلغی به ازای کارهایش بنماید. البته به این منظور باید بتواند اثبات کند که موظف به انجام کارهای گفته شده ، نبوده و به خواست شوهر آن ها را انجام داده است و نیت انجام رایگان آنها را نداشته است. 

4 – نحله : اگر در طلاق به درخواست زوج ، اجرت المثلی به زوجه تعلق نگیرد ، قاضی مبلغی به عنوان نحله مشخص می نماید که باید به زوجه تعلق بگیرد. 

5 – تصنیف دارایی ها : در صورتیکه زوجین در عقدنامه شرط تصنیف اموال را امضا کرده باشند ، زوجه میتواند برای دریافت نصف موال زوج که بعد از ازدواج کسب کرده است ، دادخواست بدهد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسن
    0

    سلام نمیدانم با چه منظوری تمایل به بچه دار شدن را با توسعه نیافتگی مربوط دانسته وبنوعی عدم تمایل به بچه را توسعه فرض کرده لطفا در درج مقالات دقت کنید .!؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها