چند ترفند ساده برای دانشجویان و دانش آموزان برای بهتر درس خواندن

دوران مدرسه و دانشگاه در کنار شیرینی هایش با سختی هایی همراه است که لذت بردن از این روزهای ویژه را کمی دشوار می کند. به همین دلیل می خواهیم ترفندهای ساده و بی دردسری به شما یاد دهیم که مسیر دستیابی به موفقیت تحصیلی چه در مدرسه و چه در دانشگاه را هموارتر می سازند.

چند ترفند ساده برای دانشجویان و دانش آموزان برای بهتر درس خواندن

یک ترفند خوب برای داشتن یک مطالعه ی مفید، تشکیل یک گروه برای درس خواندن است. با این کار نه تنها پیش همکلاسی هایتان هستید و درنتیجه درس خواندن برایتان مفرح می شود، بلکه هر کس می تواند چیزی که را یاد گرفته به بقیه هم انتقال دهد. مطالعه ی گروهی روش بسیار مفیدی برای اشتراک گذاری اطلاعات با دیگران و یاد گرفتن چیزهایی است که ممکن است از آن ها غافل مانده باشید.

۲- جویدن آدامس برای درس خواندن مفید است

اگر آدامس دوست دارید، این ترفند احتمالاً برایتان خوشایند خواهد بود. جویدن آدامس نه تنها باعث خوشبو شدن دهان می شود، بلکه از فواید شناختی نیز برخوردار است. تحقیقات نشان داده جویدن آدامس باعث ارتقاء عملکرد در حین آزمون ها، به ویژه در ۲۰ دقیقه اول می شود.

علت این مسأله شاید چیزی باشد که متخصصان به آن «انگیختگی ناشی از جویدن» می گویند، یعنی جویدن آدامس ما را هوشیارتر می کند و باعث می شود با کاری که مشغول انجامش هستیم بیشتر درگیر شویم. این شیوه به خصوص برای کسانی مفید است که هنگام درس خواندن نمی توانند تمرکز خود را حفظ کنند.

۳- محل درس خواندن تان را تغییر دهید

هیچ قانونی نیست که گفته باشد حتماً باید در خانه درس بخوانید و تکالیف درسی خود را انجام دهید. یک تغییر کوچک در محل درس خواندن هم ممکن است اثرات مثبتی داشته باشد.

پارک ها، کافه ها و حتی کتابخانه ها ممکن است به شما کمک کنند تمرکز خود را به دست آورید و کار یادگیری را برایتان راحت تر سازند. به علاوه، می توانید در حین درس خواندن از هوای آزاد هم بهره مند شوید.

۴- از کاغذهای یادداشت چسب دار استفاده کنید

یکی از مهم ترین ترفندها استفاده از کاغذهای یادداشت چسب دار است. این کاغذها برای درس خواندن و به خاطر سپردن کلمات و اسامی ویژه و غیره بسیار کمک کننده هستند. استفاده از آن ها هم بسیار ساده است.

۵- با صدای بلند درس بخوانید تا مطالب را سریع تر به خاطر بسپارید

هنگام درس خواندن سعی کنید درس را برای خودتان توضیح دهید. برای این کار می توانید سؤالاتی از خودتان بپرسید، مثلاً اینکه «این متن درباره ی چه بود؟» یا «از این مطلب چه چیزهایی فهمیدم؟». با این کار چیزی که یاد گرفتید در ذهن تان تثبیت می شود.

به علاوه، وقتی صدای خودتان را می شنوید، می توانید مطالب را راحت تر به خاطر بسپارید. این ترفند به خصوص برای زمانی مفید است که می خواهید مطلبی را کنفرانس دهید و برای دیگران صحبت کنید.

۶- خوردن آب را فراموش نکنید

امتحان دادن با داشتن یک بطری آب بسیار راحت تر است. آب با مغز ما معجزه می کند.

علتش آن است که نزدیک به ۷۵ درصد از مغز ما از آب تشکیل شده است و وقتی آب بیشتری به آن برسانیم، نتیجه عالی خواهد شد. پس خوردن آب را فراموش نکنید و یک بطری آب خنک همیشه دم دست تان داشته باشید.

۷- شکلات تلخ به یادگیری و حفظ کردن کمک می کند

فلاونوئیدها، مواد ضد التهاب و ضد اکسایش موجود در شکلات تلخ، برای یادگیری بسیار مفید هستند. تحقیقات نشان داده خوردن شکلات، حافظه و تمرکز را به مدت نزدیک به ۲ ساعت افزایش می دهد.

شکلات تلخ در مقایسه با شکلات سفید یا شیری، کاکائوی بیشتری دارد که تحقیقات خواص مفید آن را نشان داده است، از جمله: کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب و کاهش ریسک ابتلا به دیابت.

۸- به خودتان جایزه دهید

جایزه دادن به خود روش بسیار خوبی است برای اینکه خودتان را سر شوق آورید و احساس کنید کار بزرگی را به پایان رسانده اید. مثلاً فرض کنید یک پروژه ی درسی را به تازگی به پایان رسانده اید که مدتی درگیر انجامش بودید. به خودتان شکلات یا بستنی جایزه دهید. اگر به جای چک کردن گوشی، توجه تان را معطوف درس تان کردید، جایزه ی دیگری به خودتان دهید.

همه ی ما این مشکل را داریم که هنگام کار کردن یا درس خواندن، هر از گاهی گوشی خود را چک می کنیم. یک قدم مهم برای حل این مشکل غیر فعال کردن نوتفیکیشن های گوشی است. با این کار دیگر صدای نوتفیکیشن ها حواس تان را پرت نمی کند.

 

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها