بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو

جگر گوساله بهتر است یا جگر گوسفند؟ ارزش غذایی کدام یک بیشتر است؟ فرق جگر گوسفند با جگر گوساله در چیست؟

بررسی کامل جگر گوسفندی و جگر گاو

تمام این ها سوالاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد وجود داشته باشد. جگر یک وعده غذایی محبوب در بین اکثر ایرانی ها بوده که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است.

اما سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد وجود داشته باشد این است که جگر گوسفند بهتر است یا جگر گاو؟

در این گزارش با کارشناسان ما در فروش گوسفند نمونه همراه باشید تا به بررسی کامل جگر گوسفند و گاو بپردازیم و شما عزیزان را با فواید و مزایای هر یک از آنها بیشتر آشنا کنیم.

 

ارزش غذایی جگر گوسفند

جگر گوسفند از قدیم تا به امروز یکی از غذای های اشرافی شناخته می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. این غذا در زمان قدیم یکی از مهم ترین غذا های اشراف و پادشاهان بوده است. این غذا به مرور زمان و شکل گیری جامعه به سفره ی مردم عادی راه یافت و امروزه جز محبوب ترین غذا های ایرانی می باشد. طبع دل و جگر گوسفندی گرم می باشد.

فواید جگر گوسفندی، خواص جگر سیاه گوسفندی

اصطلاحا به جگر، یک دست جگر می گویند که شامل قسمت های مختلفی چون، جگر سیاه، جگر سفید، دل، قلوه، خوئک و... می باشد. جگر سیاه یا کبد یکی از محبوب ترین قسمت های یک دست جگر است. طبع جگر سیاه گوسفندی، گرم می باشد. از مهم ترین خواص جگر گوسفندی می توان از:

  • جگر سیاه دارای پروتئین، آهن، اسیدفولیک، ویتامین A , B
  • آهن و روی موجود در جگر بسیار قابل توجه می باشد که خوردن آن به افرادی که داری کم خونی هستند، پیشنهاد می شود.
  • جگر سیاه مملو از ویتامین A می باشد که برای تقویت بینایی مفید است.
  • جگر بسیار برای بدن مفید و بدن را در برابر عفونت ها مقاوم می کند.
  • از دیگر خواص آن می توان به تقویت مخاط دستگاه تنفسی- فوقانی و گوش داخلی اشاره کرد.
  • فواید جگر سفید گوسفندی

یکی دیگر از قسمت های جذاب یک دست جگر، جگر سفید یا ریه گوسفند می باشد که دارای خواص زیادی است که عبارتند از:

  • جگر سفید سرشار از آهن، پروتئین و ویتامین A می باشد.  البته ویتامین A در جگر سیاه بیشتر می باشد.
  • جگر سفید گوسفند برای افرادی که می خواهید لاغر شوند بسیار انتخاب خوبی می باشد به دلیل اینکه باعث می شود افراد سریع سیر شوند.
  • به دلیل وجود ویتامین D و E برای پوکی استخوان بسیار مفید می باشد.
  • جگر سفید برای درمان تب و اگزما پوستی نیز مفید است.
  • برای رشد عضلات بدن مفید می باشد.
  • اگر مبتلا به خشکی چشم، پوست و شب کوری هستید جگر سفید گوسفند میل نمایید.
  • ضرر و زیان های خوردن جگر گوسفندی

با اینکه جگر فاید هایی زیادی دارد و ارزش غذایی آن بالا می باشد ولی دارای ضرر هایی نیز است و مصرف پیش از حد آن باعث آسیب های زیادی دربدن می شود. ضرر های جگر گوسفند عبارتند از:

  • جگر گوسفند به علت ویتامین A زیادی که دارد برای زنان باردار مضر می باشد زیرا منجر به افزایش این ویتامین در بدن مادر و جنین می شود و باعث بروز ناهنجاری های مادرزادی خواهد شد.
  • با اینکه جگر به علت وجود آهن زیادی برای بانوان بسیار مفید است ولی مصرف بیش از حد آن برای آقایان بسیار مضر می باشد زیرا باعث تجمع بیش از حد در کبد و کلیه می شود و باعث بروز اختلالات جدی در این دو عضو خواهد شد همچنین باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود.
  • کلسترول جگر بسیار بالا می باشد و در هر صد گرم جگر حدود 400 میلی گرم کلسترول وجود دارد و افراد نباید در روز بیش از 300 تا 400 گرم کلسترول مصرف کنند.
  • کالری جگر بسیار بالا می باشد و هر 100 گرم جگر حدود 330 کالری دارد که می تواند باعث اضافه وزن شود.

با اینکه جگر ارزش غذایی زیادی دارد و سرشار از مواد مقوی می باشد از طرف دیگر به علت اینکه محل تجمع مواد زائد دام می باشد و میکروب ها، ویروس و باکتری بدن دام در این قسمت جمع می شود که با خورد آن می تواند وارد بدن ما شود.

4

 

فواید و ارزش غذایی جگر گوسفند

فرق جگر گوسفندی با گوساله

جگر گاو یا گوسفندی؟ همان طور که گفتیم جگر یکی از بهترین و غنی ترین غذایی است که برای تمام سنین مناسب می باشد. جگر برای درمان بعضی از بیماری مثل کمبود آهن و خوب مناسب می باشد. میان سفره ایرانی هم جگر گوسفند و هم جگر گوساله بسیار طرفدار دارد ولی با اینکه هر دو سرشار از مواد مفید هستند ولی فرق زیادی باهم دارند مهم ترین آن هم طبع سرد و گرم آن است. طبع جگر گوسفندی، گرم دارد و طبع جگر گوساله، سرد دارد. همان طور که می دانیم موادی که طبع سرد دارند برای بدن انسان ضرر دارد و موادی که طبع گرم دارند مفید تر هستند. از دیگر تفاوت های جگر گوسفند و گوساله می توان از:

  • کالری بالا و هضم سخت جگر گوساله نام برد. جگر گوسفند راحت تر هضم می شود. این سخت هضم شدن مربوط به چربی بالایی است که جگر گوساله دارد.
  • طبع و مزاج برای انتخاب غذا بسیار مهم می باشد و جگر گوسفند نزدیک ترین طبع و مزاج به انسان است.
  • ارزش غذایی جگر گاو و گوسفند با هم برابر است و نمی توان گفت پروتئین و ویتامین های کدام بیشتر است.
  • جگر گوسفند بافت نرمی نسبت به جگر گاو دارد.
  • جگر گوساله کلسترول پایین ترین نسبت به جگر گوسفند دارد.
  • طبع جگر گاو سرد و طبع جگر گوسفندی گرم می باشد.

نکات مهمی که باید در رابطه با مصرف جگر بدانید

  • افرادی که چربی خون دارند باید برای تامین کمبود آهن بدن خود، از مواد جایگزین استفاده کنند زیرا جگر چربی و کلسترول بالایی دارد و مصرف آن برای این افراد مفید نیست.
  • جگر را باید تازه مصرف کنید و نباید داخل فریزر نگهداری شود و فقط و فقط می توانید 2 روز در یخچال نگهداری کنید.
  • مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال و زنان باردار ممنوع می باشد.
  • با اینکه جگر یک غذای خوب و سزشار موارد مفید برای بدن می باشد و برای همه مناسب نیست و مصرف زیاد آن باعث بروز مشکلات فراوانی می شود، در مصرف آن دقت نمایید.

طبخ جگر گوسفند و گوساله به چه صورت می باشد

یک از مهم ترین نکاتی که باید در مصرف جگر بدانید نحوه طبخ آن است که چون محل تجمع سموم بدن دام می باشد باید خیلی خوب پخته شود که ویروس ها و میکروب های آن کاملا از بین بروند. در ایران اکثر جگر به صورت کبابی طبخ می شود که بسیار این نوع محبوب می باشد. از دیگر روش های خوش رنگ و بوی طبخ جگر می توان به جغوربغور اشاره کرد که همراه با پیاز داغ فروان، سیب زمینی، گوجه و ادویه تهیه می شود. البته به روش های دیگر نیز جگر طبخ می شود ولی اون دو روش در ایران مرسوم و محبوب می باشد.

5

 

تفاوت جگر گوسفند با جگر گاو

سخن پایانی

با مطالعه این گزارش با خواص هر یک از جگر گوسفند و همینطور جگر گاو آشنا شدید و علاوه بر ان از تفاوت آنها با یکدیگر نیز اطلاعات لازم را کسب کردید و با راهنمایی این گزارش می توانید به راحتی جگر مورد علاقه خود را انتخاب کرده و میل کنید.

اگر به دنبال مجموعه فروش دام زنده برای خرید انواع گوسفند زنده و سالم هستید، ما به شما مرکز خرید گوسفند زنده در تهران (www.alivesheep.com) را معرفی میکنیم

برای استعلام از قیمت روز و خرید گوسفنده زنده با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.برای استعلام قیمت دام زنده می توانید به صفحه قیمت روز گوسفند زنده مراجعه کنید.

قیمت گوسفند زنده امروز تهران تا چند میلیون تومان هم می تواند گرانتر شده و از طرفی خریدار هم متوجه این قضیه نشود. زیرا در بازاری که تعرفه و نظارت درستی بر روی آن نباشد چنین موضوعی طبیعی است. با این حال مرکز پخش نمونه، همواره آماده ارائه اطلاعات به روز و خدمات به شهروندان می باشد. می توانید با تماس و همچنین در جدول زیر به مشاهده قیمت دام و گوسفند در تهران و دیگر شهرستان ها بپردازید. قیمت گوسفند زنده تهران از کیلویی 750000 تا 850000 ریال می باشد

مرکز پخش، خرید و فروش گوسفند زنده نمونه با مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی با ارسال شبانه روزی انواع دام زنده مانند فروش بره شیری، گوسفند زنده، گاو و گوساله زنده به تمامی نقاط تهران همراه با ارسال باسکول و خدمات ذبح و قصابی در محل آماده خدمت رسانی می باشد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها