دیر فهمیدن و دیر یادگرفتن 4 دلیل دارد

یادگیری مهارت جدید نیازمند زمان و تلاش است و اگر نکاتی را رعایت کنید دیگر احساس دیر یاد گرفتن به سراغ شما نمی آید.



دیر فهمیدن و دیر یادگرفتن 4 دلیل دارد

با توجه به شرایط فعلی جهان مجبور هستیم که بیشتر در خانه بمانیم و کار های روزمره خود را بخصوص بحث یادگیری را تغییر دهیم. احتمالاً شما هم سعی کرده اید مهارت جدیدی را بیاموزید یا موضوع جدیدی یاد بگیرید. اگر فکر می کنید چیزی را خوب یاد نمی گیرید یا خیلی طول می کشد تا مهارت و دانش جدیدی را کسب و حفظ کنید، ممکن است تصور کنید که یادگیرنده کندی هستید اما یادگیری کند بیشتر با طرز فکر و نگرش ما نسبت به موضوع جدید ارتباط دارد. حال در این قسمت  دلایلی که چرا ممکن است یادگیرنده کندی باشید و در مورد آن چه باید بکنید، توضیح خواهیم داد.

 

دیر یاد گرفتن

1-عدم تمرکز ، یادگیری را کند می کند

تمرکز کلید یادگیری است. اگر به آنچه می خواهید یاد بگیرید توجه کامل ندارید، یادگیری دشوارتر و کندتر خواهد شد. بنابراین، گرچه ممکن است تصورتان این باشد که یک یادگیرنده کند هستید اما به احتمال زیاد فقط حواس پرت می باشید.

با بهبود تمرکز خود ، از این که چقدر سریع تر می توانید دانش و مهارت های جدید را بیاموزید شگفت زده خواهید شد. چگونه می توانید تمرکز خود را بهبود ببخشید؟ در ادامه چند مورد به منظور کمک به یادگیری و تمرکز بیشتر و بهتر آورده شده است.

تمرکز در محیطی آرام و بدون حواس پرتی راحت تر است

آیا تا به حال سعی کرده اید مقاله ای را در مکانی پر سر و صدا بخوانید ؟ یا این که سعی کرده اید هر چند دقیقه یکبار و بعد از ارسال پیام کوتاه ، کتاب بخوانید ؟ خب مسلما تمرکز در چنین شرایطی تقریباً غیرممکن است. بنابراین، اولین و ساده ترین استراتژی برای بهبود تمرکز ، خلاص شدن از شر مزاحمت های محیط است . برای  یادگیری بهتر خود ، یک محیط ساکت و آرام انتخاب کنید .

عدم تمرکز

متمرکز ماندن آسان تر از تمرکز مجدد است

همانطور که انجام همزمان چند کار ممکن نخواهد بود، مغز ما نیز نمی تواند همزمان دو فعالیت شناختی را انجام دهد. ممکن است فکر کنید مشغول انجام چند کار بطور همزمان هستید اما در حقیقت شما کارهای خود را تغییر می دهید و بین آنها در تبادل هستید. 

برخی از افراد در تغییر کار از دیگران بهتر هستند، اما به طور کلی، تغییر مداوم کار ناکارآمد است و باعث میشود تمرکز خود را از دست بدهید. چند دقیقه طول می کشد تا  ذهن دوباره تمرکز کند، به ویژه اینکه دوباره روی چیزهایی که انرژی ذهنی زیادی می طلبند مانند یادگیری تمرکز کند. بنابراین بهتر است در وهله اول از هر نوع تغییر در کار (یا حتی سرگردانی ذهنی) خودداری کنید.

 یک راه خوب برای این کار آن است که زمان یادگیری را برای خود در نظربگیرید و مطمئن شوید که هیچ کار دیگری را در این میان انجام نمی دهید. هنگامی که برای کاری زمان تعیین می کنید، ذهن شما آزاد است و تمام اعلان های "ذهنی" را خاموش می کند (باید آن ایمیل را بفرستید، فردا باید برای آن جلسه آماده شوید و غیره). بنابراین به شما اجازه می دهد روی وظیفه مورد نظرتمرکز کنید.

وقتی بدن و ذهن  آرام و سالم باشند، تمرکز راحت تر خواهد بود

تغذیه نامناسب، کم آبی بدن، کم خوابی و عادات ناسالم بر توانایی تمرکز تأثیر می گذارند. افراد تمایل دارند که محدوده ای برای توانایی های یادگیری خود در یک روز مشخص و بسته  به قدرت استدلال یا حافظه در نظر بگیرند اما فیزیولوژی نیز در یادگیری و درونی سازی دانش و مهارت های جدید نقش اساسی دارد.

اگر می خواهید مغز شما متمرکز باشد و در یادگیری شرایط بهتری داشته باشد، باید بدن تان نیز در شرایط عالی باشد. با خواب خوب، رژیم غذایی بهتر و هیدراتاسیون، مغز با تمرکز بیشتر و یادگیری موثرتر به شما پاداش می دهد.

خواب خوب

2-ذهنیت و باور ها تأثیر زیادی در یادگیری دارند

در کتاب ذهنیت جدید روانشناسی موفقیت، کارول دوک روانشناس مشهور جهان تأثیر نگرش انسان را در رشد او توضیح می دهد. افرادی با ذهنیت ثابت اعتقاد به این دارند که انسان با ویژگی هایی متولد می شود که نمی توان آن ها را تغییر داد. این افراد به نوبه خود یک بلوک ذهنی در مغز ایجاد می کنند که مانع پیشرفت آن ها می شود.

اما افرادی که ذهنیت رشد دارند ، اعتقاد به این دارند که می توان از طریق اشتیاق و پشتکار توانایی های خود را رشد و ارتقا بخشید. آن ها انگیزه دارند تا توانایی های خود را گسترش دهند و برای بهبود بیشتر تلاش کنند و این در مورد یادگیری نیز صدق می کند.

3-انتظارات غیرواقعی از خود باعث می شود باور کنید که یادگیرنده کندی هستید

هر زمان که بخواهید مهارت جدیدی را انتخاب کنید یا موضوع جدیدی را یاد بگیرید ، فرض کنید روند یادگیری بدون مشکل پیش خواهد رفت  اما واقعیت این است که یادگیری گاهی ناامیدکننده، استرس زا و کند است.

عموما ما این واقعیت را فراموش می کنیم زیراغالباً وارد حوزه های جدیدی می شویم که درباره آنها چیزی نمی دانیم. شما احتمالاً از قبل در کار خود و کارهای مختلفی که مدتی انجام داده اید مهارت دارید  بنابراین، احتمالاً فراموش کرده اید که گذراندن فرآیند یادگیری از ابتدا چه حسی دارد و اینکه واقعاً چقدر زمان و انرژی لازم است.

مشکل بزرگتر زمانی پیش می آید که ما انتظارات غیرواقعی از سرعت یادگیری خود داریم و به همین دلیل خودمان را سرزنش می کنیم  بنابراین فکر می کنیم که یادگیرنده کندی هستیم، استعدادی نداریم و یا اینکه آنقدر باهوش نیستیم بنابراین، همانطور که باید از ذهنیت خود آگاهی داشته باشیم، باید انتظارات خود را نیز کنترل کنیم و اطمینان حاصل کنیم که با افراد متخصص (معلمان، دانشجویان پیشرفته و غیره) صحبت کنیم تا دیدگاه واقع بینانه تری نسبت به زمان و انرژی داشته باشیم.

همچنین توجه به این نکته مهم است که یادگیری یک فرآیند طولانی مدت است. بعضی از افراد مراحل اولیه را سریع تر طی می کنند اما به مرور سرعت شان کم می شود.

برای برخی دیگر، این قضیه برعکس است. آن ها در مراحل ابتدایی به آرامی یاد می گیرند، اما در مراحل متوسط و پیشرفته سریع تر می آموزند. نکته این است که شروع سریع یا کند پیش بینی خوبی برای توانایی های شما به عنوان یک یادگیرنده نیست.

مطالعه کردن

4-داشتن مهارت قبلی، بر سرعت یادگیری تأثیر میگذارد

فکر می کنید چه کسی اسکی روی برف را سریع تر یاد می گیرد؟ شخصی که در حال حاضر موج سوار و اسکی باز خوبی است یا کسی که هرگز ورزش های تخته ای را تجربه نکرده است ؟ یادگیری قبلی بر سرعت یادگیری چیز جدید تأثیر می گذارد. شخصی که در حال حاضر موج سوار و اسکی باز خوبی است، استعداد انجام  ورزش های تخته ای چون اسکی روی برف را دارد و همین باعث می شود مهارت جدید را سریع تر بیاموزد.

 ذهن انسان به روشی ساده، به عنوان داربست عمل می کند بدان صورت که همه آنچه که در حال حاضر ساخته است به عنوان پایه ای برای ساختن در مراحل بالا عمل می کند. اینجاست که مقایسه خود با دیگران می تواند گمراه کننده باشد زیرا ما از سابقه آن ها و آنچه در گذشته آموخته اند، هیچ چیز نمی دانیم.

گاهی اوقات وقتی  خود را با همکلاسی ها و همکاران تان مقایسه می کنید، ممکن است فکر کنید که یادگیرنده کندی هستید، اما شاید آن ها از قبل دانش و مهارت داشته باشند که این امکان را فراهم می کند تا بسیار سریع تر یادگیری جدید را شروع کنند. برای تبدیل شدن به یک یادگیرنده سریع استراتژی این است که هرگز یادگیری را متوقف نکنید .

چند نکته ی مهم 

  • در بیشتر موارد، افراد ذاتاً یادگیرنده سریع یا کندی نیستند. این مسئله مربوط به توانایی آن ها برای یادگیری نیست بلکه مرتبط با نحوه استفاده از آن به طور کارآمد و موثر است.
  • به این فکر کنید که می خواهید یک تایر یا لاستیک را از نقطه A به نقطه B منتقل کنید، حال شما به جای چرخاندن آن ، آن را به پهلو گذاشته و هول می دهید. در حقیقت شما چرخ را به حرکت در می آورید و آن را به جایی که می خواهید منتقل می کنید، اما این بهترین راه نیست زیرا شما برای رساندن آن از نقطه A به نقطه B زمان و تلاش بیشتری را صرف کرده اید.
  • سرعت حرکت چرخ شما مربوط به نحوه استفاده از آن است و ارتباط کمی با خود چرخ دارد. مغز شما نیز همین طور است. ممکن است فکر کنید که یادگیرنده کندی هستید  اما به احتمال زیاد ، فقط باید یاد بگیرید که چگونه از مغزتان به طور موثرتری استفاده کنید. 
  • با بهبود تمرکز، ذهنیت و درک خود از روند یادگیری ، متوجه خواهید شد که  برخلاف تصور خود یادگیرنده خوبی هستید.
منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها