رنگ اصلی شیر مادر و دلیل تغییر رنگ آن

تصور همه از رنگ شیر مادر، رنگ سفید است اما برخلاف تصورتان رنگ شیر مادر می تواند متنوع باشد و هر کدام از رنگ ها علت خاص خود را دارند.

رنگ اصلی شیر مادر و دلیل تغییر رنگ آن

زمانی که به شیر مادر فکر می کنید احتمالا یک ماده سفید خامه ای را تصور می کنید. درست است؟ حقیقت این است که رنگ شیر مادر میتواند کاملا متنوع باشد حتی از یک نوبت شیر دهی یا دوشیدن تا نوبت بعدی.

هر مادری که شیرش را دوشیده باشد یا آن را از گوشه دهان نوزادش که بیرون میریزد دیده باشد به شما خواهد گفت که رنگ شیرش به هیچ وجه ثابت نیست. رنگ شیر بیشتر بین سایه هایی از سفید و زرد است اما گاهی رنگ شیر مادر می تواند جالب به نظر برسد.

این چیزی عادیست که گاهی رنگ شیرتان مایل به آبی یا سبز باشد؛ حتی سیاه یا صورتی هم در طیف رنگ های احتمالی وجود دارند. زمانی که می بینید شیر شما به رنگ ها و سایه های مختلفی در می آید، منطقی است که احساس نگرانی کنید.

خبر خوب این است که بیشتر رنگ های شیر مادر به جز یک استثنا طبیعی هستند و نشانگر این نیستند که مشکلی در شیرتان وجود دارد یا شیردهی به نوزادتان مشکل ساز خواهد بود.

رنگ شیر مادر

رنگین کمانی از رنگ های شیر مادر و معنی آنها

رنگ شیرتان تغییر می کند زیرا آن یک ماده زنده است و تحت تاثیر مواردی مانند آخرین نوبت شیر دهی به نوزاد، میزان چربی شیر و غذاها و داروهایی که احتمالا مصرف کرده اید قرار می گیرد. بیایید در این قسمت از نمناک اصولی بررسی کنیم و با رنگ های مختلف شیر مادر آشنا شویم.

زرد

زرد بودن شیر مادر می تواند دلایل معدودی داشته باشد. "اولین شیر" یا آغوز شما، به رنگ زرد است. آغوز که اغلب به آن طلای مایع گفته می شود سرشار از آنتی بادی و بتاکاروتن است ک بدین خاطر رنگ زرد مایل به نارنجی دارد.

در آخر شیردهی زمانی که چرب ترین شیر شما میاید، شیرتان رنگ مایل به زرد به خود می گیرد بنابراین اگر شیر خود را بدوشید، ممکن است متوجه زرد شدن رنگ شیر در اواخر دوشیدن شوید. همانطور که با نگهداری شیر در بطری یا کیسه، شیر چرب تر و مایل به زردی به وجود میاید که جدا از سطح شیر است.

رنگ زرد شیر مادر

شیر نارنجی

مجددا، آغوز شما ممکن است رنگی مایل به نارنجی داشته باشد که در کل طبیعی است. ممکن است شیرتان هم به سبب غذاهایی که مصرف کرده اید نارنجی شود.

به عنوان مثال غذاهای غنی از بتاکاروتن همانند سیب زمینی شیرین، کدو و هویج می توانند شیرتان را نارنجی کنند. رنگ های خوراکی موجود در نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا یا سایر غذاها نیز می توانند شیرتان را نارنجی کنند.

شیر سبز

وقتی که متوجه سبز بودن شیرتان می شوید، طبیعی است که احساس نگرانی کنید اما در واقع شیر سبز کاملا طبیعی است. رنگ سبز معمولا به خاطر مصرف خوراکی هایی است که حاوی رنگ خوراکی سبز بوده اند مانند نوشیدنی انرژی زا. اما برخی سبزیجات سبز مانند اسفناج و یا جلبک دریایی نیز می توانند دخیل باشند. مکمل های گیاهی نیز می توانند شیرتان را سبز کنند اما باز جای نگرانی نیست.

سبز شدن شیر مادر

شیر آبی

گاهی اوقات شیری که می دوشید در ابتدای دوشیدن به رنگی مایل به سفید/ آبی است. به این شیر آبکی و بدون چربی شیرپیشین می گویند. این شیر برای رفع تشنگی نوزادتان بسیار مناسب است. هرچه به شیردهی یا دوشیدن شیر ادامه دهید، شیرتان به شیر پسین که شیری پرچرب تر و زردتر و قوی تر است تغییر می کند.

شیر سیاه یا قهوه ای

باور کنید یا نه، گاهی اوقات شیر سیاه یا قهوه ای می شود. اگر چه نادر است اما تقریبا هرگز دلیلی برای هشدار نمی باشد. بیشترین دلیل سیاه بودن شیر به خاطر دارو یا آنتی بیوتیک هایی است که مصرف کرده اید و شیرتان ضرری برای نوزاد ندارد.

اگر رنگ شیر شما زنگ زده به نظر می رسد، ممکن است با سندرم لوله زنگ زده مواجه شده باشید. این چیزی است که معمولا در چند روز اول پس از زایمان خود را نشان می دهد و این به دلیل خونریزی ناشی از کشیدگی مجاری شیر هنگام ورود شیر است.

تغییر رنگ شیر مادر

آیا رنگ شیری وجود دارد که نمایانگر مشکلی باشد؟

در بیشتر موارد، شیر مادر با سایه های رنگی مختلف طبیعی است و برای استفاده نوزاد بی خطر خواهد بود. اما یک زمانی است که جای نگرانی وجود دارد. وقتی شیر شما صورتی می شود ممکن است نشانه وجود باکتری ای به نام سراشیا مارسیسنس باشد.

طبق بررسی های اخیر مقادیر کم تا متوسط این باکتری در شیر شما جای نگرانی زیادی ندارد اما مقادیر بیشتر ممکن است به نوزاد شما آسیب برساند به خصوص اگر نوزادتان زودرس و یا از لحاظ پزشکی آسیب پذیر باشد به همین دلیل، اگر شیرتان صورتی رنگ است پیشنهاد می شود با پزشک تان تماس بگیرید تا از سراشیا مارسیسنس جلوگیری شود و البته اگر در کل نگرانی ای در رابطه با رنگ شیرتان یا سلامت نوزادتان دارید با ماما، پزشک یا مشاور شیردهی خود تماس بگیرید.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها