چه عواملی باعث می شود آدم گوشت تلخی به نظر بیاییم؟

گوشت تلخ بودن شما را از دیگران دور می کند و موجب ایجاد آسیب های روانی می شود بنابراین با روش های مناسب بر این خصوصیت بد غلبه کنید.

چه عواملی باعث می شود آدم گوشت تلخی به نظر بیاییم؟

احساس کینه، تلخ کامی و عصبانیت در صورت وقوع اتفاقات بد طبیعی است، اما نباید اجازه دهید این احساسات بر زندگی شما حاکم شود. عصبانیت و کینه طولانی مدت زمانی ایجاد می شود که گمان می کنید مورد ظلم دیگران قرار گرفته اید.

ناتوانی شما در درک موضوعاتی که اوقات شما را تلخ کرده، بر پریشانی شما می افزاید اما توجه داشته باشید که سلامت تان متکی به رهایی از این حالات منفی روانی است. عدم کنترل این حالات، علاوه بر این که موجب ضعیف تر شدن روابط، از دست دادن فرصت های جدید، از دست دادن انرژی و ضعف جسمانی می شود، حتی ممکن است شما را تحریک به انتقام کند.

آدم گوشت تلخ

ویژگی های معمول آدم های گوشت تلخ

دلایل زیادی موجب می شود فردی گوشت تلخ به نظر برسد، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • کینه ای بودن و نبخشیدن افراد
  • داشتن یک نگاه سفت و سخت و پیروی از اصل همه یا هیچ که باعث ایجاد یک جهان بینی منفی می شود.
  • بدبین بودن و فکر کردن به این که اوضاع هرگز بهتر نخواهد شد.
  • احساس عدم کنترل زندگی و درماندگی.
  • تأخیر در شادی تا رسیدن به هدف یا نتیجه دلخواه.
  • اعتقاد به اینکه یک شکست یا اشتباه شما را کاملاً ناکام می کند.
  • احساس این که چیزی برای شکرگزاری ندارید.

همه افراد این موقعیت ها و نگرش ها را گاه به گاه تجربه می کنند، اما زمانی که این تفکرات تبدیل به عضو ثابت زندگی شما شود، زمینه مساعدی برای رشد تلخی ایجاد می کند.

کینه ای بودن

چگونه بر تلخی خود غلبه کنیم و آدم گوشت تلخی نباشیم؟

در این بخش  به ذکر 13 مرحله برای کمک به شما در این عمل یعنی دوری و درمان گوشت تلخی پرداخته ایم، توجه داشته باشید در عین حال که برای مقابله با این صفت می کوشید برای مثبت نگری هم تلاش کنید.

کنار گذاشتن این رفتار یک شبه ممکن نیست. باید وقت تان را صرف تأمل در احساسات خود کنید، خود را متقاعد کنید و انرژی تان را برای اهداف و آینده متمرکز کنید.

13 مرحله برای رهایی از تلخی

مرحله1. از خود بپرسید چرا من اینقدر تلخ هستم

این تلخی، ماه ها و شاید سال ها مسائلی را که موجب عصبانیت شما شده اند در راس ذهن تان قرار داده است. عدم صلاحیت همکار، خیانت در روابط عاشقانه، عصبانیت والدین، عدم توانایی در کنترل شرایط می تواند از دلایل این اتفاقات باشند. در این مرحله پس از شناخت، باید از آن ها خداحافظی کنید.

مرحله 2. انگیزه خود را برای تغییر پیدا کنید

از دست دادن دوستان، احساس عصبانیت دائمی و لذت نبردن از زندگی از علائم گوشت تلخی محسوب می شوند. یک تمرین خوب برای یافتن انگیزه تغییر، فکر کردن در مورد چگونگی آن است. مواردی که بر احساسات شما تاثیر می گذارد را در کاغذی یادداشت کنید.

پس از نوشتن لیست، آن را در دست بگیرید و با صدای بلند بخوانید. آنچه را می بینید و می شنوید احتمالاً خوشتان نخواهد آمد، اما امید وجود دارد. می توانید خود را از تاریکی و عصبانیت رها و دور کنید.

یافتن انگیزه تغییر

مرحله 3. خود را ببخشید

همانطور که متوجه می شوید این خصلت شما چقدر کیفیت زندگی تان را تحت تاثیر قرار داده است، ممکن است خود را سرزنش کنید. شما عادت دارید که درباره همه چیز به سختی قضاوت کنید. تغییر این روند با یادگیری رفتار ملایم تر با خود شروع می شود.

همه اشتباه می کنند و شما باید به خود فرصتی دوباره بدهید تا زندگی را بپذیرید. خود را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید و به جای آن بر روی ساخت آینده ای بهتر تمرکز کنید.

مرحله 4. با کسی صحبت کنید

صحبت های یک دوست نزدیک، یکی از اعضای خانواده یا یک درمانگر می تواند به شما در بازسازی الگوهای فکری موثر کمک کند. می توانید مدتی را برای تجدید نظر در مورد موضوعاتی که موجب تلخی تان شده است صرف کنید اما توجه داشته باشید که مرور دوباره این موضوعات فقط به منظور تنظیم زمینه ای برای تغییر باشد و شما را ناراحت نکند و مطمئنا شنیدن صحبت های شخصی دیگر، موجب ترغیب انگیزه شما برای فرار از یک نگرش تلخ خواهد بود.

صحبت با دوست

مرحله 5. کمی ورزش کنید

تلخی باعث عقب نشینی شما از دنیا می شود و افکار و احساسات منفی را در شما به دام می اندازد. فعالیت بدنی تقریباً از هر نوع، می تواند اثرات فیزیولوژیکی عصبانیت و تلخی را خنثی کند. اندورفین های آزاد شده توسط بدن در هنگام ورزش به طور طبیعی روحیه شما را تغییر می دهد.

این احساس خوب به شما کمک می کند تا به سمت یک دیدگاه مثبت تر بروید. نوع ورزش به خود شما بستگی دارد. پیاده روی روزانه، دوچرخه سواری، پیوستن به یک تیم فوتبال یا بسکتبال یا تمرینات قدرتی در باشگاه می تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد به شرطی که شما به طور منظم ورزش را ادامه دهید.

مرحله 6. در برابر افکار تلخ مقاومت کنید

ایجاد عادت های ذهنی جدید به زمان نیاز دارد. ناراحتی های مداوم، سرزنش و بدبینی بیش از اندازه موجب می شود تا از برنامه عقب بیوفتید. همانطور که رفتارهای ناپسند خود را شناسایی می کنید، آن ها را مدنظر داشته باشید. هنگامی که در معرض چنین رفتارهایی قرار میگیرید سعی کنید خود را کنترل کنید.

افکار تلخ

مرحله 7. برای زندگی ارزش قائل شوید

هر روز که زنده هستید یک هدیه است. مگر چه ارزشی دارد که عمر خود را به ناراحتی بگذرانید. این افکار به سلامت شما آسیب می رساند.

مرحله 8. مسئولیت پذیر باشید

اگر قربانی وقایع بدی شده اید که شما را به تلخی انداخته، لازم نیست قربانی بودن را به عنوان یک هویت در نظر بگیرید. عصبانیت از رفتار بد پاسخی طبیعی است اما خشم (آن هم برای مدت طولانی) راه درستی نیست.

شما باید مسئولیت احساسات خود را بر عهده بگیرید و بر عکس العمل تان در طولانی مدت کنترل داشته باشید. بین تلخ ماندن یا انتخاب برای رد شدن از یک حس منفی عاطفی ، انتخاب با شماست.

مرحله 9. بر حال و آینده تمرکز کنید

اگرچه گذشته آموزنده است و شما می توانید از وقایع بد آن درس های ارزشمندی بیاموزید، اما نباید همیشه درگیر آن احساسات منفی باشید. همانطور که برای رهایی افکار خود از گذشته کار می کنید، می توانید در لحظه به دنبال چیزهای خوب باشید. همچنین می توانید شروع به تعیین اهداف جدید کنید. اگر اهداف جدیدی را دنبال نمی کنید، هرگز به نتیجه مثبتی نخواهید رسید.

ایجاد اهداف جدید

مرحله 10. ذهن آگاهی را تمرین کنید

اگر منتظر آینده هستید تا خوشبختی شما را پیدا کند یا در گذشته زندگی می کنید، تلخ نبودن سخت است. به جای اینکه برای یافتن پاسخ به آینده یا گذشته نگاه کنید، در لحظه حاضر آرامش خود را پیدا کنید. مراقبه را بیاموزید تا بتوانید مغز خود را برای جلوگیری از فکرهای منفی آموزش دهید.

  • خود را درگیر کاری کنید که درحال وقوع است.
  • در روند دستیابی به اهداف نکات مثبت آن را پیدا کنید و تنها به نتیجه فکر نکنید.
  • با آموختن مراقبه می توانید ذهن خود را از تفکرات منفی دور کنید.
  • از لحظه لذت ببرید. لذت نوشیدن یک فنجان چای، گرمای آفتاب و تماس با دوستان را از دست ندهید.

با چنین تفکراتی دیگر تلخ کامی و افکار منفی در ذهن شما جای نخواهند داشت.

آرامش داشتن

مرحله 11. قدردان و شکرگزار باشید

قلب سپاسگزار مرهمی شفابخش برای تلخی است. در حالی که تلخی شادی و نگاه افراد به زندگی را مسموم می کند، اما قدرشناسی مثبت بودن و خودآگاهی را تقویت می کند. روز خود را با سپاسگزاری و فکر کردن به همه نعمت های زندگی خود آغاز کنید. روز خود را با سپاسگذاری و تفکر درباره تمام نعمات خداوند آغاز کنید و با همین تفکرات هم روز را به پایان برسانید.

حتی کوچکترین چیزها را نیز در نظر بگیرید. خوابی راحت، دسترسی آسان به غذا و آب و حتی رایحه دلنشین قهوه شایسته شکرگزاری هستند. افرادی که در زندگی شما وجود دارند بهبود شرایط زندگی شما را موجب شده اند.

قدردان و شکرگزار

مرحله 12. توقع خود را پایین بیاورید

اگر افرادی اطراف شما را احاطه کرده اند که مرتبا ناامیدتان می کنند، سطح انتظارات خود را پایین بیاورید. می توانید رابطه خود را خاتمه دهید یا آنها را همانطور که هستند بپذیرید. بهتر است روی ویژگی های مثبت آن ها تمرکز کنید.

مرحله 13. منعطف تر باشید

اگر فکر می کنید در زندگی هیچ قدرتی ندارید، این تصور را که نمی توانید کاری انجام دهید متوقف کنید و آن را امتحان کنید. شما از آنچه فکر می کنید قوی تر و تواناتر هستید. اجازه ندهید که فرضیات منفی و ناامیدانه شما بذر تلخی و پشیمانی را در دلتان بکارد.

آیا یاد گرفته اید که چگونه تلخی را کنار بگذارید؟

یادگیری این که تلخی و عصبانیت را کنار بگذارید نیازمند تلاش زیاد است.

پذیرفتن این که شما شخصی تلخ هستید، انرژی تان را تخلیه می کند و هرگز مشکلی را حل نمی کند.

شما سزاوار این هستید که بدون تلخ کامی از جز به جز زندگی خود لذت ببرید. غلبه بر تلخی برای کسی آسان نیست اما زندگی با شخصیتی تلخ نیز کار ساده ای نیست.

از امروز تلاش های خود را برای رهایی از تلخی و ایجاد احساس هیجان دوباره در زندگی شروع کنید.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها