آشنایی با نشانه ها و راه حل سندرم دختر خوب

سندرم دختر خوب که بسیاری افراد از آن بی اطلاع هستند تاثیرات منفی در زندگی می گذارد. شناخت نشانه ها و علل این سندرم به شما برای غلبه کردن به آن کمک میکند.

آشنایی با نشانه ها و راه حل سندرم دختر خوب

سندروم دختر خوب باعث می‌ شود که خانم‌ ها خودشان را فراموش کنند تا بخواهند رضایت و توجه دیگران را جلب نمایند؛ به خاطر همین تاثیرات منفی را تجربه می کنند. بسیاری از خانم ها احساس می‌ کنند که در طول زندگی باید به دنبال جلب رضایت دیگران باشند که در یک سن خاصی با این مشکلات عاطفی مواجه می‌ شوند و از شرایط و محیط اطراف خود آگاهی ندارند و به خاطر همین نمی‌ توانند اتفاقات اطراف خود را به خوبی مدیریت کنند.سندرومی که در خانم ها و دختران اتفاق می‌ افتد و آن ها را به فردی مهربان و یاری رسان تبدیل می‌ کند اما فقط برای اینکه رضایت دیگران را جلب کنند در حالی که خودشان را فراموش می‌ کنند.

سندرم دختر خوب چیست؟

احتمالا افرادی را دور و بر خود دیده اید که نمی توانند به دیگران "نه" بگویند و مخالفت خود را با آنها نشان دهند. از طرفی نمی توانند از خودشان دفاع کنند و خود را اولویت قرار دهند. اگر چنین چیزی برای تان آشنا است، احتمالاً به سندروم دختر خوب دچار شده اید.

سندروم دختر خوب از دوران کودکی آغاز می‌ شود و ویژگی‌ هایی شبیه به اعتماد به نفس پایین و وابستگی عاطفی را در خودش نشان می‌ دهد؛ البته ممکن است در پسران هم اتفاق بیفتد که به خاطر نابرابری در آن ها رخ می‌ دهد.

افسردگی و ناراحتی

عوامل مؤثر در بروز سندرم دختر خوب

پسران ممکن است از دوران تولد پیام‌ هایی را دریافت کنند، مثلاً این که باید قوی و مستقل باشند و بلندپروازانه عمل کنند. دختران هم یاد می‌ گیرند که باید خوب، مودب، ساکت و پذیرنده باشند‌. به خاطر همین این موضوع در روابط شان تاثیر می گذارد و مدام سعی دارند که توجه و علاقه دیگران را به خودشان جلب کنند؛ بنابراین حس خشم، اضطراب و ناراحتی در آن ها شکل می گیرد و انگار که در یک قفس گیر افتاده اند و همین باعث می شود که شخصیت آن ها در کودکی تغییر کند، زیرا استراتژی های اجتماعی و رفتارهایی را یاد گرفته اند که درست نیست و همین؛ احساسات شان را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که می خواهند خودشان را ابراز کنند، مورد سرکوب و سرزنش قرار می گیرند.

علائم و نشانه های سندروم دختر خوب

اگر خانم هستید، احتمالا پارامتر هایی در شما وجود دارد که می‌ تواند کمک کند تا بفهمید که آیا به این سندروم دچار شده اید یا خیر. علائم این سندروم شامل موارد زیر است:

  1. احساس می‌ کنید که شادی شما به روابط اجتماعی تان بستگی دارد. وقتی فردی که با او احساس صمیمیت دارید، از شما فاصله می گیرد؛ احساس اضطراب دارید و حس می کنید که اشتباه کرده اید که باعث شده او از شما فاصله بگیرد.
  2. بیش از حد به دیگران کمک می کنید و بیش از حد بخشنده هستید و خودتان به دردسر می افتید.
  3. همیشه در دسترس دیگران می باشید.
  4. می خواهید زندگی دیگران را راحت ‌تر کرده و مشکلات آن ها را برطرف کنید.
  5. نمی توانید به اطرافیان تان نه بگویید و مخالفِ آن ها حرفی بزنید و کاری انجام دهید.
  6. از نادیده گرفته شدن توسط اطرافیان تان می ترسید.
  7. نمی توانید زندگی خود را تحت کنترل بگیرید.
  8. همیشه خودتان را آخرین نفر اولویت می‌دانید.
  9. برای گرفتن حقِ خود تلاش نمی کنید.
  10. از خودتان دفاع نمی کنید و همیشه احساس گناه دارید.

سندرم دختر خوب

راه حل؛ چگونه باید به سندروم دخترخوب غلبه کرد؟

افرادی که به این سندروم دچار هستند، مدام آزار می بینند اما نمی دانند که خودشان چه کسی هستند و چرا به این مشکل دچار شده اند و همین اتفاق؛ باعث حس نارضایتی، ناراحتی، ترس و مشکلات عاطفی در آن ها می شود و روی پیشرفت شان اثر گذار است و باید از همان لحظه ای که متوجه این مشکل شدند، سعی کنند که در جهت رفع آن تلاش خود را افزایش دهند.

کارهایی که باید انجام دهید، شامل موارد زیر است:

  1. اولویت های خود را تعریف کنید.
  2. شما باید به این حقیقت فکر کنید که کافی هستید.
  3. باید خودتان را اولویت قرار دهید.
  4. باورها و اهداف جدید برای خود تعیین کنید و خودتان را مهم تر از هر چیزی بدانید.
  5. اهمیت، ارزش، احترام و دفاع از خود را برای خودتان یادآوری کنید.
  6. با احساسات تان ارتباط بگیرید.
  7. خودتان باشید و از کسی تقلید نکنید.
  8. به لحظات خوب زندگی خود توجه کنید.
  9. احساسات خود را سرکوب نکنید.
  10. خود و دیگران را قضاوت نکنید.
  11. به حق خود پایبند بمانید.
  12. خودتان را ابراز کنید.
  13. مخالفت ها و نارضایتی های خود را ابراز کنید و آنها را پنهان نگه ندارید.

غلبه کردن به این سندروم کار راحتی نیست

قرار نیست که به شما دروغ بگوییم؛ انجام این کار اصلا راحت نیست، زیرا ذهن شما سال‌ های زیادی با روش متفاوتی زندگی کرده و اکنون نمی تواند بپذیرد که خودش از همه چیز مهم تر است؛ اما به هر حال فرصت دارید تا خودتان را بشناسید و شروع به تغییر دادن خود کنید تا جهان اطراف تان زیباتر باشد.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها