توصیه‌های مهم طب ایرانی برای ماه رمضان

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود.

توصیه‌های مهم طب ایرانی برای ماه رمضان

روزه داری علاوه بر تعالی روح، به لحاظ پزشکی برای جسم فواید بسیار ارزشمندی دارد، اثر روزه داری بر سلامت دستگاه گوارش، قلب، کاهش وزن، سلامت مغز، کاهش فشار خون، سم زدایی و سلامت کبد، کاهش فرایندهای التهابی و افزایش ایمنی بدن اثبات شده است اما، روش‌های غلط خورد و خوراک در این ماه باعث می‌شود که بسیاری افراد نه تنها به پاکی و سلامت جسم دست نیابند، بلکه چند روزی از این ماه نگذشته دچار انواع مشکلات گوارشی از جمله نفخ، ترش معده، یبوست و... شوند.

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا از عوارض جسمی و یا عصبی جلوگیری شود بنابراین رعایت راهکارهای ساده تغذیه ای در افطار و سحری می تواند روزه داران را به منظور دریافت منافع جسمی و بهره مندی از مزایای روحانی این ماه مبارک یاری کند.

طب ایرانی برای پیشگیری از این معضلات راهکارهایی ارائه می‌دهد:

_ اگر از هر نوع بیماری گوارشی رنج می‌برید حتما قبل از شروع ماه مبارک با یک پزشک در مورد امکان روزه گرفتن مشورت کنید. در برخی بیماری‌ها از جمله زخم اثنی عشر گرفتن روزه صحیح نیست و منجر به تشدید بیماری می‌شود.

_ مواد غذایی مختلف از نظر کیفیت و ویژگی‌ها با هم متفاوت هستند و در نتیجه هضم آنها یکسان نخواهد بود. وقتی دو یا چند غذای مختلف با هم خورده شود، معده و دستگاه گوارش نمی‌تواند همه آنها را به حد نهایی هضم کند و در نتیجه فساد هضم رخ می‌دهد.

_ از مصرف غذاهای مختلف و سفره‌های رنگین افطار و سحر خودداری کنید.

_ به سالاد و مخلفات افطار "نه" بگویید.

_ این مواد مخصوصا اگر با حجم زیاد در کنار افطار یا با وعده اصلی مصرف شود باعث عدم هضم، نفخ، ترش کردن یا درد شکم می‌شوند.

_ حلیم و آش رشته در تابستان؛ هرگز. اصولا حلیم و آش رشته و امثال آن غذاهای سنگینی محسوب می‌شوند و غذای تابستان نیستند. پس آنها را از سفره افطار تابستانی خط بزنید و در صورت تمایل زیاد، به مقدار کم قانع شوید.

_ وعده افطار و شام را جدا کنید.

_ از آنجایی که معده مدت طولانی خالی بوده است، توان هضم حجم بالای مواد را ندارد، لذا توصیه می‌شود در زمان افطار یک ماده غذایی میل شود و در صورت تمایل و نیاز حدود یک ساعت بعد شام میل شود.

_ از مصرف آب و نوشیدنی با غذا خودداری کنید؛ این اصل همیشه صادق است اما در ماه رمضان که معده در طول روز کمی ضعیف می‌شود نمود بیشتری دارد و به شدت باعث اختلال هضم، رفلاکس، نفخ و...می‌شود.

_ برخی غذاها را فراموش کنید؛ مصرف برخی غذاها مانند ماکارانی، آش رشته، ماهی، سالاد الویه، به ویژه در وعده سحر در این ماه علاوه بر احساس سنگینی، امکان افزایش تشنگی در طول  روز را به دنبال دارد. همچنین مواد غذایی پر ادویه و نمک حرارت بدن را بالا برده و موجب تشدید تشنگی می‌شود.

بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای جلوگیری از یبوست به جای مصرف میوه‌های بسیار آبدار و خام که باعث درد شکم می‌شوند می‌توان خیسانده برگه هلو، زردآلو، انجیر و آلوی بخارا استفاده کرد. این خشکبار باید در آب جوش یا گلاب داغ یکساعت خیسانده و سپس میل شود. بهتر است مصرف این ترکیب یک تا دو ساعت بعد از شام باشد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • متفاوت
    2

    همه راهکارها درست بودند به جز راهکاراولی.ازدوحال خارج نیست یا خدا راقبول دارید یاندارید.اگرندارید که هیچ اما اگرقبول دارید پس به هم او هم باید اعتماد کرد مگر اینکه کمترین شکی داشته باشید.اتفاقا اگر ازهرنوع مریضی رنج میبرید روزه باشرایط یکماهه بهترین راهکاردرمان است.ودرمان زمانی اتفاق می افتد که باتحمل سختی ومشقت باشد.چون خود سختی ومشقت در اصل به نوعی حق درمانی است و ریشه همه دردها ومشکلات هم در نادیده گرفتن حق درجوانب مختلف است.برای انسان چاقی که بخواهد ازوزن خودکم بکند هیچوقت راهکار سختی وتحمل ورزش راپیشنهاد ندهید چون برایش سخت است پس بگذارید در چاقی مفرط خود ادامه بدهد.!!!درثانی روزه تنها فقط یک قول تعهد است وبس ، که موارد و ابزار ان منعیت از متعلقات ونیازهای درونی است.اگر نمیتوانید براین قول وتعهد کامل پایبند باشید روزه گرفتن کاراشتباهی است که ضررش بیشتر از منفعت ان است.گرمرد رهی با سر و تن باید رفت ،،،قامت کرده به تا با دل و جان باید رفت.به نظر شخص بنده.

  • ناشناس
    3

    ایرانی آزاد و آزاده مسلمان نیست که ماه رمضان داشته باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به همین راحتی فردوسی و سعدی و حافظ و مولانا و عطار و نظامی را از ایرانی بودن خارج کردید. لابد آنکه ایرانی هست شمایید.

    • ناشناس
      1

      همان بزرگان که برشمردید با توجه به محتوای آثارشان اگر این چهل سال را دیده بودند حتمن از مسلمانی استعفاء داده بودند...شک نکنید

    • ناشناس
      0

      دوست عزیز...حداقل اندکی مطالعه تاریخی داشته باشید...غیر از سعدی علیه الرحمه، همه افرادی که برشمرده اید در زمان حیاتشان بوسیله فقها تکفیر و آزار شدند...همان فقهایی که امروز حاکم بر جمهوری اسلامی هستند و حتا مخالف ساخت یک سریال درباره مولوی هستند... این افرادی که بر شمرده اید اگر الان زنده بودند یا منزوی بودند، یا در زندان و یا سینه قبرستان...راستی سعیدی سیرجانی، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده و .....کجا هستند!!؟!!

    • متفاوت
      0

      دردین اجباری نیست،وشماهم بهتر است باهمان تفکرات تحجری خویش به اسم ایرانی ازاد هرکاری دوست داری انجام بده.اما کمی هم به عقاید دیگر همنوعان خودت احترام بگذاری بد نیست.ازاین بابت گفتم تحجری تا کمی نسبت پدیده های فعلی انلاین بشی وازحصار افلاین بودن بیرون بیاید.

    • امیر
      0

      اگر مسلمان نیست،پس چی هست؟دین واسلام ومسلمانی بااینکه امروزه برسر ماآمده اززمین تاآسمان فاصله هست.این قصورات وکسورات ازاسلام نیست،از رفتارهای غیر اسلامی است.دزدی،اختلاس،پارتی بازی،رشوه،دروغ ،دردین واسلام جایی ندارد.اون ماهستیم که اسلام ومسلمانی راسپر کارهای ناشایست خودقرار داده ایم وسؤ استفاده میکنیم

  • ناشناس
    1

    شما ماشاله جیبت پر پول و خانه ات مملو از خوراکی است و افطار وسحر سفره ات مملو از خوراکی و حتما شکمت هم جلو تر از خودت میرود ، ۹۰ درصد مردم سال به ۱۲ ماه روزه اند به اجبار جیب ، لعنت بر دزدان و چپاول گران این کشور .

  • ناشناس
    0

    مگر زمان. الوعلی سیناسالاد . ما کارونی. .اش رشته بوده تنوع. غذایی در ا این صد ساله اخیر است. جپاب طب ایرانی

  • آرش علوی
    0

    ۴۶ ساله هستم تاکنون آلو بخارا و غیره راندیده ام و ...
    تقریباهمیشه باسحری سالاد معمولی خورده ام و هرگز مشکلی نداشته ام خیلی از فرمایشات پایه علمی و عملی ندارد

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      توی خواندن متن دقت بیشتری کن.گفته هنگام افطار سالاد نخورید نه موقع سحر.درست هم گفته.سالاد برای رفع عطش روزانه درهنگام سحری خوب است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها