طرز تهیه کوکوی سیب زمینی/ تصاویر

کوکوی سیب زمینی به دو روش تهیه می شود؛ یکی با سیب زمینی پخته و دیگری با سیب زمینی خام و همچنین با ترکیب انواع مواد می توان کوکو تهیه کرد. کوکو در فر و با روغن کم و یا در تابه با روغن فراوان تهیه می شود.

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی/ تصاویر

معمولا غذاهای ساده به دلیل ماهیت ساده بودنی که دارند مورد علاقه اکثرا مجردها و خانم های شاغل می باشد ، که کوکوی سیب زمینی نیز از این قاعده خارج نیست. کوکو سیب زمینی جزو آن دسته از غذاهای پرطرفدار میان کودکان می باشد زیرا طعم ترد و دلچسبی دارد. شما می توانید کوکو را مانند ساندویچ سرو کنید تا کودکانتان بیشتر لذت ببرند.

مواد لازم مقدار لازم
سیب زمینی 5 عدد
تخم مرغ 3 عدد

بکینگ پودر

1 قاشق مرباخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم

طرز درست کردن کوکو سیب زمینی

مرحله اول : آماده‌سازی مواد اولیه

در این مرحله از آموزش کوکو سیب زمینی ابتدا باید سیب زمینی را بپزید سپس پوست گرفته و با کمک رنده ریز رنده کنید. 

سپس تخم مرغ ها را روی مواد سیب زمینی شکسته و ادویه ها که شامل کمی نمک و فلفل و بکینگ پودر می شود را داخل ظرف حاوی سیب زمینی بریزید و بعد شروع به هم زدن کنید تا مواد یکدست شود.

مخلوط مواد کوکوسیب زمینی

مرحله دوم : سرخ کردن مواد کوکو سیب زمینی

در تابه به مقدار نیاز برای سرخ شدن مواد روغن بریزید و صبر کنید تا روغن گرم شود.

پس از گرم شدن روغن قالب را در تابه قرار دهید حدود یک قاشق پر از مواد را درون قالب بریزید و با کمک گرفتن از پشت قاشق مایه را درون قالب صاف کنید. اگر نمی خواهید که کوکو را در قالب تهیه کنید می توانید مواد را به طور کامل کف تابه پخش کنید و با پشت قاشق روی آن را صاف کنید.

سرخ کردن کوکوها

مرحله سوم :برش و برگرداندن کوکوها

در تابه را بگذارید و اجازه دهید تا کوکوها با حرارت خیلی کم به پخت برسند بعد از بسته شدن کوکو آنها را برگردانید تا طرف دیگرش نیز سرخ شود. اگر از قالب استفاده نکردید، کوکو را در تابه باید به شکل بعلاوه ببرید و بعد با دو چنگال قطعات کوکو را برگردانید و باز هر قطعه را دو نیم کنید در این صورت هشت قطعه کوکو خواهید داشت برگردانید و بگذارید تا دو طرف کوکو سرخ شود.

مرحله نهایی : سرو کوکو سیب زمینی

بعد در ظرف مناسبی قطعات کوکو را بچینید و اطراف آن را با حلقه های گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و لیمو  تزیین کنید.

کوکوی سیب زمینی

نکته پخت

دو طعم شیرین و شور  برای پخت این غذا انتخاب می شود به طوری که برخی به نوع تهیه شده با سیب زمینی پخته شده شهد و برخی به نوع تهیه شده با سیب زمینی خام نمک می زنند.

معمولا کوکو هایی که با سیب زمینی پخته تهیه می شود، با موادی مانند هل، دارچین و مغز گردو یا گوشت چرخ کرده یا حتی قارچ سرخ شده هم پر می کنند.

در زیر نکات ریز تهیه کوکوها و رمز و راز و فوت و فن تهیه آن تعریف شده و همچنین طرز تهیه انواع کوکوی سیب زمینی لینک داده شده است.

نکات پخت کوکو سیب زمینی به سبک اصفهانی ها

اصفهانی ها به این غذا کوکو قندی می گویند و روی آن شهد می ریزند برای آماده‌سازی و پخت این غذا باید نکته هایی را در نظر گرفت که به ترتیب عبارتند از:

  • اگر کوکو را با سیب زمینی خام تهیه می کنید، می توانید به آن مرغ پخته ریش ریش شده یا سبزی های معطر اضافه کنید اما افزودن این مواد به مایه کوکو تهیه شده با سیب زمینی پخته توصیه نمی شود.
  • خیلی وقت ها کوکو پس از پخت ترک برمیدارد و در هنگام جابجا کردن می شکند. علت این اتفاق مقدار کم تخم مرغ است اما باید مراقب باشید بیش از اندازه هم تخم مرغ استفاده نکنید زیرا در این صورت، بافت کوکو از میان می رود و شکل اسفنجی و کف آلود پیدا می کند.
  • خیلی ها به کوکو سیب زمینی، پیاز خام می زنند. پیشنهاد می کنم در هنگام افزودن این سبزی، آب آن را بگیرید زیرا باعث شل شدن کوکو و از بین رفتن بافت منسجم آن می شود. به علاوه، در مصرف پیاز نیز زیاده روی نکنید زیرا باعث وارفتن کوکو می شود.
  • ضخامت مناسبی که برای این کوکو توصیه می شود، بین 5/0 تا 2 سانتی‌متر است که بر حسب ذائقه می توانید آن را تغییر دهید. فراموش نکنید ضخامت زیاد، باعث نپختن کوکو و نازک بودن بیش از حد، باعث خشکی و حتی سوختن آن می شود.
  •  به غیر از نعناع یا گشنیزی که در دستور پخت این غذا وجود دارد، شما می توانید از نعناع تازه به تنهایی یا ریحان تازه و حتی آویشن خشک استفاده کنید. به این ترتیب طعم کوکو منحصر به فرد خواهد شد.
  • اگر مایه کوکو بر اثر افزودن تخم مرغ ها یا پیاز شل شد، بهتر است به آن کمی آرد سیب زمینی به آن اضافه کنید تا قوام لازم را پیدا کند.
  • ادویه مناسبی که برای پخت این غذا نباید فراموش کرد، در کوکوی شیرین فقط زعفران و در کوکو نمک دار زعفران و زردچوبه است.

نکات تکمیلی در مورد کوکو سیب زمینی

زمان پخت و انتظار آن در حدود یک ساعت میباشد.

کوکو سیب زمینی را می توانید در وعده نهار - شام - پیش غذا - سرو کنید.

همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها