این ۸ نشانه به شما می‌گوید رابطه را تمام کنید

پایان دادن به رابطه عاشقانه خیلی دشوار است و محققان می‌گویند پایان یافتن چنان رابطه‌ای با غلبه بر اعتیاد یا سوگ مرگ یک عزیز قابل مقایسه است، اما این که بدانیم کی باید به رابطه خاتمه داد، نیز به نوبه خود چالش دیگری است.

این ۸ نشانه به شما می‌گوید رابطه را تمام کنید

 فارغ از این که چند سال یا چند ماه با یک نفر بوده‌اید، همیشه سخت می‌توان تشخیص داد که چه زمانی باید به روابط با شریک عاطفی خود پایان داد. چه می‌شود اگر پشیمان شوید؟ چه می‌شود اگر او واکنشی وحشتناک داشته باشد؟ و چگونه می‌توان تفاوت میان نیاز به وقفه‌ای کوتاه را با نیاز به قطع رابطه تشخیص داد؟

 فارغ از این که چند سال یا چند ماه با یک نفر بوده‌اید، همیشه سخت می‌توان تشخیص داد که چه زمانی باید به روابط با شریک عاطفی خود پایان داد. چه می‌شود اگر پشیمان شوید؟ چه می‌شود اگر او واکنشی وحشتناک داشته باشد؟ و چگونه می‌توان تفاوت میان نیاز به وقفه‌ای کوتاه را با نیاز به قطع رابطه تشخیص داد؟

گرچه تفاوت در عادات و علایق افراد با شریک زندگی شان لزوما مشکل‌ساز نخواهد بود، اما اگر درباره بنیان‌های مزبور با هم اختلاف نظر دارید، شاید نشانه‌ای آشکار از آن باشد که برای یکدیگر ساخته نشده‌اید.

پایان بخشیدن به رابطه‌ای عاطفی وقتی پیچید‌ه‌تر می‌شود که افراد دیگر، مانند کودکان یا دوستان مشترک، نیز درگیر باشند. ولی اگر احساس می‌کنید به گونه‌ای روزافزون خسته و درمانده شده‌اید، یا شاید تشخیص داده‌اید آنقدر که فکر می‌کردید با شریک عاطفی خود همخوان نیستید، قطع رابطه عاطفی احتمالا برای هر دوی شما تصمیم درستی خواهد بود.

چنان که متخصصان و روانشناسان روابط عاطفی گفته‌اند، این ۸ نکته، نشانه‌هایی از فرا رسیدن زمان خاتمه دادن به رابطه است.

۱. تمام مکالمات منفی است

جیمز پریس، متخصص روابط عاشقانه، اشاره می‌کند که اگر نمی‌توانید با شریک خود درباره هیچ موضوعی بی‌آن که به بحث و جدل بکشد حرف بزنید، علامتی بزرگ برای ضرورت خارج شدن از رابطه است.

او می‌گوید: «عصبانیت و منفی بودن از علایم مشکلاتی است که عمیقا میان شما و شریط عاطفی‌تان ریشه دوانده است و ممکن است بدان معنی باشد که اوضاع نهایتا خیلی آسیب‌رسان خواهد شد. شاید بخواهید به خاطر خود و طرف مقابل، پیش از آن که کار به آنجا برسد، به رابطه پایان دهید.»

۲. با سوءاستفاده جسمی، جنسی، کلامی، یا احساسی مواجه هستید

مدلین میسون رانتری، روانشناس و مربی روابط عاطفانه، می‌گوید اگر هر گونه‌ای از سوءاستفاده و آزار را در رابطه خود تجربه کردید، علامت اخطار واضحی است که باید به رابطه پایان دهید.

او توضیح می‌دهد: «درباره اتفاقی تک‌موردی صحبت نمی‌کنم که یک بار وقتی عصبی بودید، تصادفی کسی را از نظر کلامی آزار دادید (البته چنین حوادثی نیز باید بررسی شوند) بلکه درباره رفتاری صحبت می‌کنم که مرتب‌تر و به ویژه به صورت سازمان یافته رخ‌می‌دهد و آن رفتار، انعکاسی از شخصیت فرد و ناتوانی او در کنترل احساسات و خواسته‌های خود است.»

اگر می‌بینید جلو خویشاوندان و دوستان در حال توجیه کردن رفتار‌های بد شریک خود هستید، نشانه دیگری از آن است که رابطه شما به مرحله‌ای زهرآگین رسیده است. خانم رانتری می‌افزاید: «به نظرم این نشانه‌ای آشکار است که باید به رابطه خاتمه دهید.»

۳. دیگر اولویت اول او نیستید

آقای پریس می‌گوید انتظار می‌رود زوجین برای یکدیگر وقت بگذارند، نه آن که به رابطه به چشم وظیفه نگاه کنند. او می‌گوید: «اگر شریک شما ترجیح می‌دهد برای نوشیدن با دوستانش بیرون برود یا هر کار دیگری انجام دهد تا به دیدار شما بیاید و با شما وقت بگذراند، باید بپرسید چرا. اگر تمام آنچه درباره این که چرا نمی‌تواند با شما وقت بگذارد می‌شنوید، توجیه و بهانه است، وقت آن رسیده که فرد دیگری را بیابید که احساس عشق را در شما زنده کند. زندگی خیلی کوتاه است.»

۴. احساس می‌کنید همیشه بر لبه پرتگاه حرکت می‌کنید

گرچه ممکن است اوقات خوبی در رابطه تجربه کنید، ولی شاید بعضی اوقات احساس می‌کنید نمی‌توانید خودتان باشید. خانم رانتری می‌گوید این هم نشانه روشنی از آن است که رابطه به پایان خود نزدیک شده است.

او می‌گوید: «اگر مدام رفتار و احوال شریک خود را زیر نظر دارید تا خطر ناراحت کردن، عصبی شدن، یا خشن بودن او را کاهش دهید، باید بدانید که چیزی اساسی در رابطه شما اشتباه است.»

شاید حتی باعث شود کار‌هایی که دوست دارید، دیگر انجام ندهید تا شریک خود را خوشحال نگه دارید. خانم رانتری می‌افزاید: «بی آن که بدانید، نوسانات و پیش‌بینی‌ناپذیر نبودن او است که شما را کنترل می‌کند.»

۵. دیگر سرگرم‌کننده و رضایت‌بخش نیست

آقای پریس می‌گوید روابط گاهی ممکن است عادی و پیش‌پا افتاده باشند، ولی باید سرگرم‌کننده و مفرح هم باشند. حداقل اگر بخواهیم دوام و ادامه یابند، باید چنین باشند.

او توضیح می‌دهد: «اگرسریع و ساده از رفتار‌ها و عادات شریک خود خسته و درمانده می‌شوید، درواقع دارید وقت خود را تلف می‌کنید. روابط باید به انسان احساس آسایش دهند و هیجان‌بخش باشند. باید از وقت گذراندن با شریک خود احساس خوشحالی کنید. اگر فقط از روی عادت به رابطه ادامه می‌دهید، باید یا شور و هیجان جدیدی به رابطه خود بیاورید، یا پیش از آن که از یکدیگر متنفر شوید، به آن خاتمه دهید.»

۶. سبک زندگی و ارزش‌هایی تطابق‌ناپذیر با یکدیگر دارید

خانم رانتری می‌گوید بعضی زوج‌ها به تیر و تخته می‌مانند، ولی رابطه خیلی خوبی با هم دارند. برای دیگران، اما این تفاوت‌ها ممکن است بیش از اندازه زیاد باشد و در آن صورت، باید از خود بپرسید آیا واقعا می‌خواهید چنین امور بزرگی را قربانی کنید.

او گفت: «مثال‌های این تفاوت زیاد شامل داشتن عقایدی متضاد درباره بچه خواستن و زندگی در نزدیکی یا دور از اعضای خانواده، و سبک زندگی «بدون ریشه دواندن» است که یعنی بر فرض به جای فراهم کردن خانه‌ای ثابت و محیطی پیش‌بینی‌پذیر، هر چهار سال یک بار نقل مکان کرد.

۷. دوستان و خویشان شما شریک عاطفی‌تان را دوست ندارند

آقای پریس می‌گوید فارغ از این که چقدر عاشق شریک خود هستید، اگر تمام افراد پیرامون شما نظر متفاوتی دارند، علامت خطر بزرگی است.

او توضیح می‌دهد: «وقتی عاشق یا شیفته کسی می‌شوید، به راحتی می‌توانید چشمان خود را روی رفتار بد او ببندید. اما افراد پیرامون و حامی شما خیلی بهتر می‌توانند آن‌ها را ببینند، چون از نظر احساسی درگیر طرف نیستند. گرچه هیچ کس جز دو فرد درگیر در رابطه نمی‌داند تجربه مشخص آن دو چگونه است، ولی اگر افراد نزدیک شما فکر می‌کنند شریک‌تان فرد مناسبی نیست، باید به آن‌ها گوش دهید و با خود بگویید، «شاید آن‌ها چیز‌هایی می‌بینند که من نمی‌توانم ببینم.»

۸. هنوز با هم هستید، چون از تنها بودن راحت‌تر است

آقای پریس می‌گوید بعضی اوقات فکر این که باید دوباره از اول شروع کرد، باعث می‌شود زوج‌های ناراضی از هم جدا نشوند.

او می‌گوید: «این همان شعار «شرّ آشنا خیر است»، یا «دیوی که می‌شناسید بهتر از دیوی است که نمی‌شناسید» است. اما این طرز تفکر ممکن است رضایت و خوشحالی نهایی شما را از بودن با فردی دیگر، به تعویق اندازد. فقط وقتی خود را از رابطه‌ای بد یا معمولی رها کنید، خواهید فهمید که رابطه خیلی بهتر و هیجان‌انگیزتر و معنادارتری انتظارتان را می‌کشد.»

 

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    5

    من همه اين حس ها رو دارم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقا منم همین حسودارم

  • ناشناس
    42

    تمام این صحبت ها و تلقین ها همش نتیجه القائات غربی و فاسدی است که دیگر کشورها آنها را تجربه کرده و به پوچی رسیدن و اصلا خانواده ای هم برایشان نمونده حالا این استفراغ های خودشون را دارن به کشورهای دیگه که خانواده براشون مهم بوده میدن تا اونها رو هم از بین ببرند بهتر نیست خبر فوری در جهت نابودی خانواده ها این به ظاهر نظریه های روانشناسان مغرض غربی را به خورد مردم ندهد

    نظرات شما -
    • حاج حانم
      6

      اتفاقا زندگی های غرب الان پابدارتراز زندگی ما آسیایی هاس ب عنوان مثال ی مرد رابطه ی فبلیشو تموم میکنه بعد سراغ رابطه جدید میره اما درایران اسلامی ما مرد هم زمان با چندین زنو معشوقه با اضافه همسرگرتم و چندین بچه زندگی میکنه کدوم زندگی بهتره؟

    • بازوکا
      0

      پس فاتحه تون خونده ست...

  • ماس موسیر
    6

    با فقر فلاکت زندگی ها داره میپاشه قامت اونم که تا شده شل شل شل شل سگ تو این زندگی

  • ناشناس
    9

    با وجود فرصت طلب ترین زنان دنیا در ایران ، این اتفاقات عادی است . هرکس عاقل است زن نگیرد

  • در جواب ۲۱:۵۰
    2

    مطمئنی مغزت سالمه؟ چه ربطی به آمریکا داره؟!!

  • ناشناس
    1

    ای خدا.....😭😭😭

  • بدون نام
    3

    دیگه رابطه ای گذاشتین با این گرانیها باور کنید سایه همو با تیر میزنیم اینقد مشکل پولو هزینه سرسام اور داریم این شد حکومت اسلامی نه عدالتی نه کمکی فقط بدبختی تمام نمیشه

  • بی نام
    4

    این چیزیایی که گفته شده در خارج از ایران مصداق داره ولی در ایران به یک شکل دیگری است پس بهتره الگوهایی که در کشور اتفاق افتاده رو عنوان کنید و راهکار بدید....متاسفانه روانپزشکان هم که دارن درمان میکنن چون اموخته دروس خارجی هستن بیشترشون نمیتونن کاملا درمان رو نهایی کنن چون اموخته های دینی در ایران وپوشش ها با اموزش های فرهنگی در خارج کاملا وکاملا متفاوته بخاطر همین روانشناس ها وروانپزشکان ما بهیچ وجه در ایران موفق نیستن....والسلام

  • علی
    5

    این نظریه ها شاید برای جوامع غربی جذاب باشد اما اصلا بااصول وعقاید اسلامی سغزگار ومنطبق نیست . این متن درواقع همان نمایشهای فیلمهای غربی ومخصوصا ترکیه است که به مردم القا کنند این نشد یکی دیگه باز نشد یه زاپاس برای شریک عشقی داشتهذباشید. ترویج اینجور نظریه ها ترویج بی بندوباریست چرا نظریه هایی که بااخلاق جامعه اسلامی وایرانی منطبق نیست نشر میدید بترسید از عواقبش زن وشوهر اگر عیبهای همو نپوشانند که دیگر سنگ روسنگ بند نمیشه این متن همش صحبت شریک عاطفی وجنسیه . ماله دوستیهای بی قید وبنده . زناشویی مگه کشکه .پس جای اولاد ووفرزند کجاست؟؟

  • Reza
    2

    من همه اینارو حس کردم ازش بهونه هاشو حرفاش همش دروغه باید تمومش کنم

  • مالک
    5

    تمام این هشت مورد فقط یه مشت چرت و اراجیفه که سعی داره زندگی زناشویی براحتی ازهم پاشیده بشه

  • hashem
    4

    دوستان عزیز بهتر است که از تجارب دیگران استفاده کنیم قبل از آنکه عواقب زیانبارش را تحمل کنیم وقتی نظرات روانشناسان وپزشکان رادرج میکنند قبول کنیم قبل از آنکه عواقب ش جامعه رادربر بگیرد بخاطر امیال شخصی جامعه را به ورطه سقوط نکشانیم

  • ممد
    1

    الان همه دخترا شدن ماشین حساب پول داشته باشی همه دورت میچرخن بی پول باشی فقط مادرت دوست داره

  • مریم
    1

    اون چیزی که در این متن داده شده براساس رفتار کاملا عقلانی و بر اساس اصول روانشناسی هست و در سرزمینی قابل اجراست که مردمان آن براساس عقل و عقلانیت و احترام به حریم خصوصی و شخصی افراد زندگی میکنند ولی در سرزمین ما انسانها بر اساس سنتهای چند صد ساله زندگی مینمایند با توجه به اینکه هیچ کدام از این سنتها مبنای عقلی ندارد و اثری از منطق در آن یافت نمیشود بنابراین هیچ گاه مشکلات اجتماعی ما قابل حل نیست مانند تمام بحرانها ومشکلات جامعه که توانایی حل کردن آن را نداریم چون عقلانیت در خواب ناز است

  • ناشناس
    4

    توی ایران تا شلوارمان دوتا میشه زنهای موقت زیاد میشه الان اخوندها که چند زنه هستن.لین است جامعه ما الکی جامعه سنت نکنید وغیرت خرج ندهید این کلی است همه مردها..ولی توی غرب اتفاق نخواهد افتاد

  • سید
    0

    لعنت بر کسی که گفت زن گرفتن خوبه
    نگیرید جز گرفتاری بدبختی چیزی توش نیست بیخود عاشق پوچ و هیچ نشید
    عشق مختص خداوند است و بس

  • ناشناس
    1

    رابطه منو دوس دخترم دقیقن به خاطر همین نشونه‌ها تموم شد.خییییلی ناراحتم.

  • زهرا
    0

    ازدواج وتشکیل خانواده بحثش با رابطه دوستی فرق میکنه زن وشوهر لباس نیست که هردفعه عوضش کنی..وقتی چه مرد چه زن تصمیم به ازدواج کردن باید همیشه بفکر پایداری خانواده اشون باشن نه پاشیدن

  • ناشناس
    0

    اگر پیرو امام خمینی بودیم انچنین مشکلا تی نداشتیم

  • سجاد
    0

    با این اوصاف همه باید از هم جدا شن . زندگی پستی بلندی داره . ضمنا نتیجه بررسی زندگی غربی ها به ما ربطی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها