این ۱۰ خوراکی باعث می‌شوند خواب بد ببینید

غذاها و میان وعده‌هایی که انتخاب می‌کنید، می‌توانند بر کیفیت خواب شما اثر بگذارند.

این ۱۰ خوراکی باعث می‌شوند خواب بد ببینید

فیلم‌های ترسناک، برنامه‌های تلویزیونی با محتوا‌های مجرمانه، دارو‌ها و استرس همگی می‌توانند باعث دیدن خواب‌های آشفته و کابوس شوند.

غذا‌هایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند تاثیر مستقیمی بر الگوی خواب و کنترل رویا‌هایی که می‌بینیم داشته باشند.

اگر عادت دارید قبل از خواب از میان وعده‌های مختلف استفاده کنید، خوب است که نکات زیر را در مورد ده غذایی که می‌توانند بر کیفیت خواب شما اثرگذار باشند، مورد توجه قرار دهید:

سس‌های تند

احتمالا شنیده اید که غذا‌ها و سس‌های تند باعث می‌شوند خواب بد ببینیم و یا حتی ممکن است خود شما نیز آن را تجربه کرده باشید. با توجه به پژوهش‌هایی که اخیرا صورت گرفته است، صحت این باور به اثبات رسیده.

پژوهشی که در نشریه Frontiers in psychology به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی که سس تند مصرف می‌کنند نمی‌توانند به راحتی بخوابند و هم چنین رویا‌های آشفته و استرس‌زایی را در خواب تجربه می‌کنند. غذا‌های تند دمای بدن را تغییر می‌دهند که باعث تغییر در اطلاعات خواب می‌شود.

همچنین پژوهشی در دانشگاه استرالیا نشان داد که سس تند الگوی خواب را به هم می‌زند.

به افرادی که در آزمایش شرکت کردند همراه وعده غذای شبانه‌شان سس تند و خردل داده شد تا محققان بتوانند تغییراتی را که در اثر خوردن این گونه غذا‌ها ایجاد می‌شود ثبت کنند.

خوردن سس تند میزان ساعت بیداری افراد را افزایش می‌داد و باعث تجربه خواب ناخوشانید می‌شد. با بالا رفتن دمای بدن به دلیل مصرف سس، فعالیت مغزی دچار اشکال می‌گردد و کابوس‌های شبانه راه خود را به خواب‌های ما باز می‌کنند.

کیک و بیسکوییت

از همان کودکی همواره به ما گفته شده است که مصرف شکر و شیرینی‌جات قبل از خواب ایده خوبی نیست. می‌دانیم که مصرف شکر باعث بالا رفتن ریسک افزایش وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان می‌شود. اما آیا مصرف شکر قبل از خواب می‌تواند باعث دیدن کابوس شود؟

در تحقیقی که در نشریه frontiers in psychology به چاپ رسیده است، ۳۱ درصد آن‌هایی که در آزمایش شرکت کردند بعد از خوردن کیک و بیسکوییت خواب‌های عجیب و غریبی را گزارش کردند.

این غذا‌های حاوی شکر می‌توانند اطلاعات مغزی را در مرحله‌ای که خواب رو به عمیق شدن می‌رود تغییر دهند؛ بنابراین سعی کنید حداقل شش ساعت قبل از خواب از مصرف شیرینی و شکر پرهیز کنید.

پنیر

هنگامی که صحبت از غذا‌هایی به میان می‌آید که می‌توانند باعث بروز اختلال در خواب و دیدن کابوس شوند، پنیر درصد بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

در همان تحقیقی که در بالاتر به آن اشاره شد، مصرف لبنیات ارتباط زیادی با پایین آمدن کیفیت خواب داشت. تقریبا ۴۴ درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که بعد از مصرف پنیر و لبنیات تجربه خواب‌های بدی داشتند که از حالت طبیعی خارج بوده است.

در سال ۲۰۰۵، یک پژوهش بریتانیایی توانست ارتباط مصرف پنیر با کابوس‌های شبانه را ثابت کند. این تحقیقات با هدف شفاف‌سازی در رابطه با این افسانه که مصرف پنیر باعث ایجاد کابوس شبانه می‌شود، طراحی گردیده بود.

در این پژوهش از چندین نوع پنیر برای انجام تحقیقات استفاده شد و برخی از پنیر‌ها نشان دادند که این باور درست است. از سوی دیگر، برخی از پنیر‌ها باعث ایجاد خواب‌های عجیب و در عین حال خیلی واضح می‌شدند.

منبع: تابناک جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها