یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان

یکی از مفاهیم با اهمیتی که کودکان با آن روبرو می‌شود و احتیاج دارند که خیلی خوب آن را یاد بگیرند مفهوم یاد گرفتن ترتیب‌ها و توالی سنجی است، این که بدانند اولین و آخرین اتفاق یا وسیله چه بوده و چه نقشی در شکل گیری داستان زندگیشان داشته، مفهوم مهمی است که باید تلاش کنید قبل از آن که کودکتان به دبستان برود به او آموزش دهید.

یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان

اهمیت یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان

مشخص کردن توالی اتفاقات و به ترتیب درآوردن آن‌ها در حقیقت مهارتی است که سبب می‌شود ما بتوانیم یک اتفاق را به مراحل ساده تقسیم کنیم و آن مراحل را مرتب کنیم.

به طور مثال شما هنگامی که می‌خواهید اتفاق دیروز را برای دوستتان تعریف کنید به مهارت توالی و به ترتیب گفتن اتفاقات احتیاج خواهید داشت!

کودک شما هم دقیقا برای تعریف اتفاقات نیاز دارد که این توالی سنجی را یاد بگیرد و بداند که فرق اتفاق اول با آخر چیست تا بتواند موضوعات گوناگون را برای اطرافیانش تعریف کند و دیگران بتوانند داستان‌های او را دنبال کنند.

آموزش مفهوم اول و آخر,یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان,اهمیت یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان

آموزش مفاهیم اول و آخر به کودکان

در آموزش به کودکان باید به تمام هوش های هشتگانه دقت کنیم چون هر کودک یکی از هوش هارا بیشتر دارد در نتیجه در هر گونه آموزشی که به کودکان داده می شود از همه شیوه ها باید استفاده شود به طور مثال برای آموزش ریاضی در مفاهیم اول و آخر ابتدا می توان در قالب داستان و عروسک گردانی و استفاده از وسایلی مثل توپ و لگو در داستان مفهوم را به کودک یاد داد.

در مرحله بعد از وسایل مختلف کمک میگیریم و در قالب بازی آموزش می دهیم به طور مثال ماشین هایی که پشت سرهم قرار دارند و می خواهند بنزین بزنند و از کودک می پرسیم کدامیک زودتر بنزین میزند؟آن که اول از همه قرار دارد و بعد میپرسیم کدامیک آخر از همه بنزین میزند؟ آن که آخر صف قرار دارد.         

آموزش مفهوم اول و آخر,یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان,آموزش مفاهیم اول و آخر به کودکان

حتی می توان ازخود کودکان برای آموزش استفاده کرد، از آنها میخواهیم یک صف درست کنند که مثلا سارا اول صف قرار بگیرد و زهرا آخر صف باشد .

آموزش می تواند در محیط طبیعت و پارک با کمک گرفتن از درخت ها و گل ها باشد تا هوش طبیعت گرایی نیز در آموزش لحاظ شده باشد. خواندن شعر های مربوط به اموزش و همزمان در حین شعر خواندن از وسایل مختلف هم استفاده کنیم تا درک آن بیشتر شود.     

در آخر بعد از اینکه اول و وسط کاملا برای کودکان قابل لمس شد میتوانیم جهت را هم به آن اضافه کنیم به طوری که چند لگو یا توپ را پشت سر هم میچینیم و از کودکان میخواهیم لگو یا توپ اول از طرف راست را نشان دهد و سپس لگو آخر از طرف راست و در آخر جهت را عوض میکنیم  و این طور علاوه بر مفاهیم اول و آخر، جهت ها هم کار شده است.

تصاویری را به کوکتان نشان دهید و  از کودکتان بخواهید که ترتیب انجام دادن اتفاقات تصاویر را بدون اینکه عکس‌هایش را ببیند برای شما بگوید و از اتفاق اول به بعدی و آخری برسد.

مثلا مراحل مسواک زدن را به ترتیب برای شما شرح دهد و بگوید که اول چه کار می‌کند؛ اتفاق بعدی چیست و آخر چه کاری را انجام می‌دهد.

آموزش مفهوم اول و آخر,یادگیری مفهوم اول و آخر برای کودکان,مفهوم اول و آخر

به همین صورت و با به کار گرفتن این چهار مرحله‌ی جالب می‌توانید مفهوم توالی و ترتیب اتفاقات را به همراه مفهوم اول و آخر به فرزندتان یاد دهید!

در آخر بعد از اینکه اول و آخر کاملا برای کودکان قابل لمس شد می توانیم جهت را هم به آن اضافه کنیم به طوری که چند لگو یا توپ را پشت سر هم میچینیم و از کودکان می خواهیم لگو یا توپ اول از طرف راست را نشان دهد و سپس لگو آخر از طرف راست و در آخر جهت را عوض میکنیم  و این طور علاوه بر مفاهیم اول و آخر، جهت ها هم کار شده است.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها