چگونه عادت به مطالعه را در خود بپرورانیم؟

یک روانشناس گفت: پس‌از رسیدن به تناسب اندام، گشت‌وگذار و عاشق‌پیشگی، بد نیست یکی‌از اهدافمان در زندگی «عادت به مطالعه» باشد که بهتر است پیش‌از همه اینها به مطالعه عادت کرده باشیم.

چگونه عادت به مطالعه را در خود بپرورانیم؟

رضا حیدری با اشاره به این‌که خواندن کتاب خوب هم می‌تواند جزو تجربه‌های خاطره‌انگیز و لذت‌بخش زندگی باشد، اظهار کرد: با خواندن کتاب به نقاطی از دنیا سفر می‌کنیم و با شخصیت‌هایی آشنا می‌شویم که شاید در واقعیت، نه فرصتش را و نه امکانش را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ابتدا باید به این باور برسیم که خواندن کتاب خوب یکی‌از سرگرمی‌های لذت‌بخش است، چراکه شیرینی تجربه کتاب‌خوانی در گرو شناخت کتاب‌های خوب و ارزشمند است، اگر چند روز متوالی را بدون لذت و شوق بیشترخواندن بگذرانید، باید قید آن کتاب را بزنید.

حیدری با اشاره به این‌که برای عادت کردن به مطالعه روش‌هایی وجود دارد، عنوان کرد: برای کتاب‌خواندن وقت تعیین کنید، باید ساعات مشخصی از شبانه‌روز را تعیین کنید تا در این ساعات حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه کتاب بخوانید، زمان را کوتاه در نظر بگیرید تا هیچ محرکی نتواند جلوی انگیزه شما را بگیرد، در این مدت‌زمان کوتاه فقط روی مطالعه تمرکز کرده و به هیچ‌چیز دیگری فکر نکنید.

این روانشناس بیان کرد: به‌عنوان مثال روزانه در مسیر رفت‌وآمد به محل کار، تا آماده‌شدن صبحانه یا ناهار یا قبل از خواب، می‌توانید چند ده دقیقه‌ را به مطالعه اختصاص دهید، مجموع این ده دقیقه‌های کوچک در یک روز، بسته به مدیریت زمان شما، به ۴۰ دقیقه یا بیشتر خواهد رسید که شروع بسیار خوبی است و اگر همت کنید، این تمرین رفته‌رفته به یکی‌از عادت‌های روزانه‌ی عالی‌تان تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: به همان اندازه که مراقب جانگذاشتن گوشی همراه، شارژر یا کیف پولتان هستید، به جانگذاشتن کتاب هم اهمیت بدهید، اگر در طول روز ممکن است مدت‌زمان کوتاهی را منتظر بمانید، مثلاً در مطب دکتر، ایستگاه تاکسی یا مترو، کتاب را بیرون بیاورید و شروع به خواندن کنید که بهترین کار برای گذراندن زمان است.

حیدری با اشاره به این‌که یکی از راه‌های عادت کردن به مطالعه این است که فهرستی از کتاب‌های خوب تهیه کنید، تصریح کرد: هر زمان که از طریق رسانه‌ها یا از زبان کسانی که می‌دانید اهل مطالعه‌اند، کتاب خوبی معرفی شد، نامش را به فهرست خود اضافه کنید، از طولانی‌شدن این فهرست با ارزش نترسید، به‌مرور با شگرد «تعیین وقت» هر روز برای مطالعه‌ این کتاب‌ها وقت بگذارید و پس از اتمام هرکدام، روی نامش در فهرست خط بکشید.

این روانشناس عنوان کرد: جایی را در خانه انتخاب کنید که بتوانید راحت روی صندلی یا مبل بنشینید و شروع به خواندن کنید، دراز نکشید چون باعث خواب‌آلودگی‌تان می‌شود، محل مطالعه شما باید از تلویزیون، کامپیوتر، موسیقی یا سروصدای اعضای خانواده یا هم‌اتاقی‌ها دور باشد، اگر چنین محیطی برای شما فراهم نیست، باید چنین جایی را برای خودتان دست‌وپا کنید.

وی با اشاره به این‌که اگر واقعا قصد دارید به مطالعه عادت کنید، سعی کنید وابستگی‌تان را به تلویزیون و اینترنت کمتر کنید، ادامه داد: ترک این عادت دشوار است، اما هر دقیقه‌ای که از اینترنت و تلویزیون کمتر استفاده کنید، به زمان مطالعه‌تان افزوده‌اید و رفته‌رفته این دقیقه‌ها به ساعت‌های شیرینی تبدیل می‌شوند که با مطالعه سپری‌شان می‌کنید.

حیدری تصریح کرد: اگر فرزند دارید، خواندن کتاب برای او از واجبات است، ایجاد عادت مطالعه در کودکان، بهترین راه برای تضمین علاقه‌مندی آن‌ها به مطالعه در آینده و موفقیتشان است، کتاب‌های معروف و مناسب سن فرزندتان را تهیه و برایش بخوانید تا هم عادت مطالعه‌ را در خودتان تقویت کنید.

این روانشناس ادامه داد: هر هفته در یک روز خاص، صبح‌ یا بعدازظهر و درصورت امکان همراه اعضای دیگر خانواده به کتابخانه بروید یا همگی در خانه و به‌دور از تلویزیون و اینترنت مطالعه کنید.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها