غذاهای سنتی تهران که حتما باید امتحان کنید

تهران یکی از کلانشهرها و پایتخت ایران ، میزبان مهاجران زیادی از سراسر کشور است، به همین دلیل، فرهنگ های مختلف چنان در هم آمیخته اند که صحبت درباره غذاهای محلی این شهر کمی دشوار می شود.

غذاهای سنتی تهران که حتما باید امتحان کنید

غذاهای سنتی تهران ، این شهر شلوغ و پر سر و صدا چیست؟ شهر تهران ، پایتخت ایران عزیز و مرکز مسائل سیاسی و اجتماعی ، که روزانه میلیون ها نفر در خیابان ها و کوچه های این شهر قدم می زنند و در فکر بهبود سطح زندگی خود هستند ؛ چه غذاهای محلی دارد؟

غذاهای تهرانی می تواند شما را به دهه های گذشته بازگرداند؛ به سفره های مادربزرگ های تهرانی با غذاهای خوش طعم ، معطر و دلپذیر. اگر با افرادی که تهرانی هستند صحبت کنید ، نام این غذاها حتما در خاطرات خوب کودکی آنها حک شده است. اما اگر با آنها آشنایی ندارید ، پیشنهاد می کنیم این غذاهای ساده و خوشمزه تهرانی را امتحان کنید.

1. سرگنجشکی 

بوی این غذا می تواند بهترین طعم ها را در ذهن شما زنده کند. غذایی ساده و خوشمزه که مانند بسیاری از غذاهای خوشمزه ایرانی برای تهیه آن از پیاز داغ و گوشت زیادی استفاده می شود. شکل نهایی گلوله های کوچک گوشت با سیب زمینی است. این غذای تهرانی با رنگ زیبا و وسوسه انگیز یکی از مهمترین غذاهای تهرانی است.

سرگنجشکی، یک غذای خوشمزه تهرانی است که از مواد اولیه گوشت چرخ کرده ، سیب زمینی ، پیاز و چاشنی ها درست می شود. این غذا با برنج یا همراه با نان خورده می شود ، مقدار آب موجود در غذا به این ترجیح بستگی دارد.

ابتدا پیازها را کمی تفت دهید و زردچوبه ، فلفل ، رب و در آخر آب به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را با ادویه و پیاز رنده شده سرخ کرده و جداگانه سرخ می کنیم. سیب زمینی های رنده شده را با کوفته ها در قابلمه بریزید و حدود 45 دقیقه به آرامی بپزید. اگر غذا را با برنج بخورند ، سرخ کرده ها را در همان پیاز داغ با سیب زمینی سرخ کرده و کمی بخار پز می کنند تا آماده شود.

 غذاهای تهرانی , لیست غذاهای سنتی تهران , عکس غذاهای سنتی تهران

2. اشکنه اسفناج 

اسفناج یکی از محبوب ترین سبزیجات است که هم به صورت خام و هم به صورت پخته طرفداران زیادی دارد. تهرانی های قدیمی از طعم خوب این سبزی خوش رنگ و معطر در غذاهای خود استفاده کرده اند. 

اشکنه اسفناج یک غذای تهرانی است که اگر آن را میل کنید به یکی از غذاهای مورد علاقه شما تبدیل می شود. این ترکیبی از پیاز ، تخم مرغ ، پوره سیب زمینی ، اسفناج و آب است و مانند آبگوشت سرو می شود. طعم غالب اسفناج در این غذا می تواند خوشمزه ترین لحظات شما را رقم بزند.

 لیست غذاهای سنتی تهران , عکس غذاهای سنتی تهران , غذاهای سنتی تهران

3. آش 

آش انواع مختلفی دارد که مشهورترین آنها آش رشته است. آش قلمکار تهران یکی از غذاهای سنتی ایرانی است. طرز تهیه آش قلمکار به صبر ، انواع لوبیا ، سبزیجات ، گوشت نیاز دارد. 

از سبزیجات معطر و خاص مانند تره فرنگی ، جعفری ، گشنیز ، اسفناج و حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، برنج ، پیاز و همچنین سیخ ، زردچوبه و روغن در طبخ آش قلمکار تهران استفاده می شود. 

 غذاهای محلی تهران , غذاهای تهران , غذای ارزان تهران

4. قورمه سبزی

قورمه سبزی یک خورشت سبزی ایرانی است که معمولاً در همه جای ایران خورده می شود و از آن به عنوان غذای ملی کشور یاد می شود. اگرچه روش های بی شماری برای تهیه غذا وجود دارد ، اما ماده اصلی آن ترکیبی از سبزی سرخ شده است که معمولاً با جعفری خرد شده ، گشنیز و پیازچه تهیه می شود.

انواع دیگر آن گاهی شامل سبزیجاتی مانند تره فرنگی ، کلم پیچ ، یا اسفناج است که به سبز رنگ سبز تیره و طعم های غنی و تندی می دهد. این مواد ضروری با لوبیای کلیه و گوشت مکعبی (معمولاً بره) ترکیب می شوند تا یک خورشت غنی و غلیظ ایجاد کنند.

اصیل ترین غذاهای تهران , غذاهای تهرانی , لیست غذاهای سنتی تهران , عکس غذاهای سنتی تهران

5. کباب کوبیده

کباب کوبیده اصطلاح ایرانی برای انواع کباب گوشت چرخ کرده است که معمولاً با پیاز و گوشت بره ، گوشت گاو یا مرغ تهیه می شود. این گوشت را با ادویه های مختلف، اطراف سیخ های فلزی تشکیل می دهند ، سپس روی ذغال کبابی می کنند.

چه از آن به عنوان یک غذای سریع خیابانی که با نان لواش سرو می شود و چه به عنوان یک شام راضی کننده همراه با سبزیجات کبابی و برنج زعفرانی خوش طعم لذت ببرید ، کباب کوبیده یک غذای اصلی در سراسر ایران است.

عکس غذاهای سنتی تهران , غذاهای سنتی تهران , غذاهای محلی تهران

6. ته چین

ته چین معروف ایرانی نوعی غذای خوشمزه با برنج است که شبیه کیکی با مرغ است. ته چین با برنج از قبل پخته شده که با زعفران آب شده ، در یک ظرف به صورت لایه لایه تهیه می شود. بعد از پخته شدن ، این غذا وارونه شده و تکه تکه می شود.

این غذا معمولاً با افزودن گوشت یا سبزیجاتی که بین برنج لایه لایه شده اند ، بهبود می یابد. با این حال ، می توان آن را بدون هیچ گونه پر کردن اضافی پخت. انواع مختلفی از ته چین را می توان در سراسر ایران در بسیاری از رستوران های سنتی ایرانی یا بازارهای محبوب یافت.

 غذاهای تهرانی , لیست غذاهای سنتی تهران , عکس غذاهای سنتی تهران

7. کباب برگ

کباب برگ انواع کباب های ایرانی است که از تکه های گوشت بره یا گوشت گاو و – در موارد نادر - مرغ تشکیل شده است. معمولاً از فیله یا ساق بره استفاده می شود که قبل از له شدن و به طور سنتی در کباب های ذغالی کبابی ، به صورت نواری برش داده می شوند و طعم دار می شوند.

گوشت به طور معمول در کنار برنج و مجموعه ای از سبزیجات کبابی سرو می شود ، اما می توان آن را در داخل نان لواش قرار داد . بعضی اوقات روی آن را سبزیجات قرار داده و گاهی اوقات با یک سس تازه یا ماست آغشته می شود.

عکس غذاهای سنتی تهران , غذاهای سنتی تهران , غذاهای محلی تهران

غذاهای سنتی دیگر

برخی دیگر از غذاهای اصلی در تهران که قابل ذکر است ، کال جوش ، والاک-پولو ، دمپختک و خورشت آلو-گردو است. مشهورترین غذاهای دریایی تهران که در خانه و رستوران های غذاهای دریایی طبخ می شوند ، با ماهی سفید دریای خزر (ماهی سفید) یا ماهی قزل الا (غالباً کبابی یا سرخ شده) تهیه می شوند که از جمله غذاهای معروف تهران محسوب می شوند.

غذاهای خیابانی تهران: تفریح به سبک ایرانی

برای عاشقان غذای تهران ، خیابان ها گزینه های خوبی برای یافتن آن هستند ، جایی که مردم با عجله در حال رفت و آمد هستند یا فقط قدم می زنند و بدیهی است که آنها نیاز به خوردن غذا دارند. غرفه های زیادی وجود دارد که انواع غذاهای تهرانی را از کباب گرفته تا آش و حتی فست فودها را سرو می کنند.

مشهورترین مقاصد غذایی که در آن می توانید غذاهای خیابانی تهران را پیدا کنید ، خیابان 30 تیر و بازار بزرگ تهران است. خیابان 30 تیر که به عنوان یک پیاده روی عمومی در نظر گرفته می شود ، یک سنگ فرش قدیمی است که در آن ممکن است غرفه های زیادی را پیدا کنید که انواع مختلفی از غذاها و نوشیدنی های تهران را سرو می کنند. خیابان همیشه قلاده ای است و قطعاً سزاوار بازدید است.

غذاهای تهرانی , لیست غذاهای سنتی تهران , عکس غذاهای سنتی تهران

غذای ارزان تهران: راهی دوستانه و آسان برای غذا خوردن

غذاهای خیابانی تهران که به صورت رایگان و آسان سرو می شوند هزینه زیادی ندارند. شما می توانید وعده های غذایی مطبوعی مانند آش رشته ، کباب ، دل و جگر (کباب جگر بره) ، ساندویچ های ایرانی مانند کو کو ، اولویه و حتی غذاهای تهرانی مانند سمبوسه ، فلافل (غذاهای جنوبی) ، تخم مرغ و لقمه های سیب زمینی (غذای تبریز) با قیمت پایین تر پیدا کنید.

حتی فست فودهایی مانند پیتزا ، همبرگر ، سیب زمینی سرخ کرده ، ژامبون و سوسیس ، ساندویچ و ناگت در خیابان ها به فروش می رسد. همچنین ممکن است بسیاری از غذاهای خانگی را در میان غذاهای خیابانی تهران ، به ویژه در بازار بزرگ شهر پیدا کنید.

غذاهای خیابانی تهران همچنین شامل بلال  و لوبیای پخته شده پخته شده همراه با سرکه و باقالی پخته ، لبو ، دونات (پیراشکی) و بامیه است که از جمله غذاهای خیابانی معروف تهران هستند. 

نوشیدنی های تهران

چای داغ همیشه محبوب ترین نوشیدنی بوده است. تقریباً در همه جا می توانید چای پیدا کنید ، حتی در دکه های روزنامه فروشی که با حبه های قند ، خرما یا بلورهای نبات زعفرانی سرو می شوند.

انواع مختلف آب میوه های سرد ، کوکتل های میوه ای ، نوشیدنی های مالت غیر الکلی ، با طعم میوه ها ، کولا ، نوشابه ، انواع مختلف قهوه و چای و دوغ آبعلی از رایج ترین نوشیدنی های تهران هستند.

غذاهای تهران , غذای ارزان تهران , عکس غذاهای سنتی تهران

دوغ، نوشیدنی محبوب ایرانی

بیشتر غذاهای سنتی در تهران به طور معمول با دوغ سرو می شود. دوغ نوشیدنی تازه و خوش طعم ایرانی ماست ، مخلوط با نمک و چاشنی برخی از گیاهان معطر است که در همه غذاخوری های تهران یافت می شود.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شكمو
    0

    اينقدر گران شده كه كوفت هم نميشه خريد وخورد. على بركت الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها