عادات اشتباه رایج ما که برای معده و گوارش ضرر دارند

برخی از کارها هستند که برای ما به عادت روزانه تبدیل شده و آن ها را به طور مداوم انجام می دهیم، در حالی که این عادات اشتباه برای معده و گوارش ضرر دارند.

عادات اشتباه رایج ما که برای معده و گوارش ضرر دارند

حتما تعجب می کنید که چرا مشکل گوارشی دارید، دل درد یکی از مشکلات رایج است که اکثر افراد به دلایل مختلف با آن مواجه می شوند که علت آن هم سبک زندگی غلط است.

سبک زندگی که باعث بروز عوارض جدی در معده و دستگاه گوارش می شود و متاسفانه ما بدون توجه به عوارض این عادات نادرست، همچنان آنها را ادامه میدهیم.

در این قسمت قصد داریم اشتباهاتی را به شما معرفی کنیم که باعث می شود به مشکلات گوارشی دچار شوید.

دیر غذا خوردن

اگر شما نزدیک به ساعت خواب غذا می خورید، احتمالاً به سوزش معده هنگام شب دچار می شوید. علت آن هم این است که غذا در معده می ماند و به آن فشار وارد می کند و باعث می شود که به مشکلات گوارشی گرفتار شوید.

استفاده از داروهای التهابی ضد استروئیدی

مصرف این داروها ممکن است بدون آسیب به نظر برسد اما باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود.

مصرف نکردن فیبر به اندازه کافی

معمولاً بسیاری از افراد به اندازه کافی از رژیم غذایی خود فیبر دریافت نمی کنند. مصرف 25 گرم فیبر در طول روز پیشنهاد می شود که فوائد زیادی دارد. مانند اینکه وضعیت دفع مدفوع را منظم می کند، از یبوست جلوگیری کرده و خطر ابتلا به مشکلات گوارشی را کم خواهد کرد.

مصرف وعده های غذایی سنگین

خوردن و نوشیدن مقدار زیادی مواد غذایی که باعث می شود احساس سنگینی کنید، باعث نفخ خواهد شد. سعی کنید وعده های غذایی خود را بیشتر و مقدار آن را سبک تر کنید تا به مشکلات گوارشی دچار نشوید.

مصرف نوشیدنی زیاد همراه با غذا

فرقی ندارد که این نوشیدنی، آب، چای، نوشابه، آبمیوه و هر چیز دیگری باشد. اگر همراه با غذا مخصوصاً بعد از شام مقدار زیادی نوشیدنی بخورید، به مشکلاتی مثل رفلاکس معده دچار می شوید که آسیب زننده است.

مصرف نوشابه

مصرف نوشیدنی های شیرین احساس سیری، نفخ و مشکلات شکم را افزایش می دهند و علائم رفلاکس معده را فعال می کنند. پس بهتر است که میزان آن را کم کنید یا به طور کامل آن ها را کنار بگذارید. به جای نوشابه می توانید از آبمیوه های خوشمزه و بدون قند استفاده کنید.

به موقع دستشویی نرفتن

یبوست شکایت بسیاری از افراد است، علت آن هم این است که بسیاری از آنها در مواقعی که لازم است به دستشویی نمی روند و دفع مدفوع ندارند و همین باعث می شود که یبوست بگیرند. پس یکی از اشتباهاتی که مرتکب می شوید، این است که دستشویی خود را نگه می دارید.

آدامس جویدن

جویدن آدامس حس خوب می دهد و باعث خوشبو شدن دهان می شود اما جالب است بدانید که آدامس باعث می شود که هوای زیادی وارد معده شود و همان باعث نفخ خواهد شد که اثرات منفی روی گوارش دارد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات گوارشی می شود و سوزش معده را افزایش می دهد. سیگار را کم کم از زندگی خود کنار بگذارید تا بتوانید به طور کامل آن را ترک کنید.

به تاخیر انداختن کلونوسکوپی ضروری

کولونوسکوپی چیزی نیست که شما بخواهید آن را به تاخیر بیندازید. حتی انجام به موقع آن می تواند خطر مرگ و سرطان را تا 50 درصد کاهش دهد و بهتر است که اگر سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات روده و سرطان دارید، حتماً کولونوسکوپی را به موقع انجام دهید.

پاکسازی خودسرانه روده ها

بعضی از افراد عادت دارند که از مواد شل کننده ( مسهل ) استفاده کرده و با اسهال روده خود را تمیز کنند اما انجام این کار در زمانی که سالم هستید و مشکلی ندارید و پزشک به شما توصیه نکرده، کار مفیدی محسوب نمی شود، زیرا استفاده از این مواد نرم کنندهِ معده و روده، اعتیادآور هستند.

مصرف زیاد کربوهیدرات و شکر

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند، باعث ایجاد نفخ و تجمع گاز در بدن می شوند. کربوهیدراتی مثل شکر و فیبر ممکن است در بدن تجمع پیدا کند و عامل ایجاد مشکلات گوارشی باشد.

غذای چرب و سرخ کردنی

مصرف غذای چرب به دلیل اینکه گوارش آهسته تری دارد و مدت زمان بیشتری در معده می ماند، نسبت به غذاهای دیگر دیر هضم تر است و در نتیجه ترشح اسید معده را تحریک می کند که وضعیت بدتر خواهد شد و باعث ایحاد واکنش گوارشی می شود.

منبع: نمناک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها