افتادگی پلک با طب سوزنی درمان می شود

طب سوزنی روشی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک بدن است.

افتادگی پلک با طب سوزنی درمان می شود

افتادگی پلک یک بیماری است که ممکن است با بالا رفتن سن یا از سنین پایین به دلیل وراثت اتفاق بیفتد. این بیماری علاوه بر اینکه زیبایی صورت را تحت تاثیر قرار می‌دهد مکن است باعث اختلال در دید شود. روش‌های مختلفی برای پیشگیری و درمان افتادگی پلک وجود دارد. بهترین و موثرترین روش عمل بلفاروپلاستی است. با این حال سایر روش‌ها نیز می‌توانند موثر باشند. در این مقاله قرار است تاثیر طب سوزنی در درمان افتادگی پلک را بررسی کنیم.

افتادگی پلک چیست؟

در مقاله‌ای از کلینیک صدف درباره می‌خوانیم: پتوز زمانی است که پلک فوقانی روی چشم می‌افتد. پلک ممکن است فقط اندکی آویزان شود ، یا به حدی که مردمک چشم را بپوشاند (نقطه سیاه در مرکز چشم شما که نور را به داخل می دهد). پتوز می تواند بینایی طبیعی را محدود یا حتی به طور کامل از بین ببرد. کودکان و بزرگسالان می توانند دچار پتوز شوند. خوشبختانه این بیماری برای بهبود بینایی و همچنین ظاهر قابل درمان است. افتادگی پلک می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای مثال دلایل عصبی بسیار رایج است و درمان افتادگی پلک عصبی نیز روش‌های متفاوتی دارد. در ادامه مهمترین دلایل پتوز را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی روشی شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک بدن است. طب سوزنی یکی از اجزای اصلی طب سنتی چینی است که بیشتر برای درمان درد استفاده می شود. البته از این طب برای سلامتی کلی بدن، از جمله مدیریت استرس استفاده می شود. طب سنتی چینی طب سوزنی را به عنوان تکنیکی برای متعادل کردن جریان انرژی یا نیروی حیاتی، معروف به "چی" می‌داند.

درمان افتادگی پلک با طب سوزنی

طب سوزنی برای موارد درمانی و زیبایی نیز به کار می‌رود. افرادی که علاقه‌ای به انجام جراحی ندارند از این روش استفاده می‌کنند. البته باید اشاره کرد نتایج طب سوزنی نسبت به عمل جراحی نامحسوس بوده و در طولانی مدت ظاهر خواهد شد. به همین دلیل در برخی موارد عمل جراحی توصیه می‌شود. با این حال طب سوزنی برای پیشگیری و رفع موارد کوچک مناسب است. این روش برای درمان افتادگی پلک نیز تاثیر دارد.

به کمک طب سوزنی می‌توان استرس و تنش را تا حد زیادی کاهش داد. پس اگر افتادگی پلک عصبی یا بر اثر خستگی باشد، این روش کارآیی بالایی دارد. برای پیشگیری از افتادگی پلک و جوانسازی پوست اطراف چشم نیز طب سوزنی توصیه می‌شود.

درمان افتادگی پلک با طب سوزنی

نتایج یک مطالعه درباره تاثیر طب سوزنی در درمان افتادگی پلک

محققانی از بیمارستان لانژو، طب سوزنی پوست سر و بدن را برای درمان چشم پزشکی (فلج عضلات چشم) موثر می دانند. این مطالعه سه بازویی مکمل دارویی و درمانی مستقل، درمان طب سوزنی مستقل و ترکیبی از طب سوزنی به علاوه مکمل ها را در یک پروتکل درمانی جامع مقایسه کرد. بیشترین میزان پیامد مثبت بیمار در گروه طب سوزنی به علاوه مکمل ها (95.16) ثبت شد. کمترین درمان سه روش مراقبت ، استفاده از مکمل درمانی مستقل (06/58 درصد) بود.

فلج عضلات خارج چشمی یک بیماری شایع چشمی است که در اثر آسیب به اعصاب جمجمه ایجاد می شود و عملکرد ماهیچه های خارج از چشم را کنترل می کند. علائم اصلی این بیماری عبارتند از: ناهنجاری هم ترازی چشم، دوبینی و پتوز (افتادگی پلک)

اهمیت طب سوزنی در سر برای درمان افتادگی پلک

سر در سلامت چشم بسیار مهم است. علاوه بر این محققان بیان می کنند که چی تمام اعضای داخلی بدن به سمت چشم ها حرکت می‌کند و سلامت آنها را ارتقا می بخشد. بنابراین، در درمان بیماریهای چشم، درمان هر دو نوع موضع طب سوزنی روی سر و طب سوزنی بدن مهم است.

طب سوزنی پوست سر بر اساس نظریه طب سوزنی سنتی همراه با مطالعات مدرن آناتومی مغز است. پوست سر به ناحیه هایی تقسیم می شود که بر مناطق یا سیستم های مختلف بدن تأثیر می گذارد. نقاط با توجه به موقعیت و عملکرد آنها انتخاب می شوند. به عنوان مثال ، MHN14 (Yiming) در ناحیه ای قرار دارد که 1/3 مرکزی جمجمه را اشغال کرده است. معمولاً در درمان بیماریهای چشم مورد استفاده قرار می گیرد. GB12 (Wangu) در منطقه ای در 1/3 قدامی جمجمه واقع شده است. برای تنظیم شریان های مهره ای و پایه ای استفاده می شود. این نقاط خون را به مغز می رسانند و گردش خون ناکافی در این شریان ها ممکن است منجر به اختلال عملکرد چشم شود.

بهترین درمان افتادگی پلک چیست؟

در مقاله‌ای از سایت صدف درباره بهترین روش می‌خوانیم: با توجه به نوع افتادگی پلک و میزان آن ممکن است هرکدام از روش‌های طب سوزنی، طب سنتی- اسلامی، ورزش، لیزر، دارو درمانی یا عمل جراحی برای شما مناسب باشد. اما هیچ‌کدام از روش‌های غیرجراحی درمان افتادگی پلک نتیجه‌ای ماندگار و طولانی ندارد. می‌توان گفت بهترین روش درمان افتادگی پلک مخصوصا برای پلک بالا بلفاروپلاستی است. بلفاروپلاستی دومین عمل رایج در انگلستان است و اکثر بیماران از نتیجه عمل راضی هستند.

جمع بندی­­

در انتها باید بگوییم هنگامی که دچار افتادگی پلک شدید بخصوص از نوع ارثی، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به عمل نبود استفاده از طب سوزنی در کنار دارو درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد. در غیر اینصورت باید عمل بلفاروپلاستی را توسط یک پزشک مجرب و در یک مجهز انجام دهید.

طب سوزنی در کنار ورزش درمان افتادگی پلک، طب سنتی و اسلامی و ... نیز می‌تواند برای پیشگیری از افتادگی پلک و سلامت کل بدن مفید باشد.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها