۵ راه حل برای داشتن یک رژیم غذایی سالم

بعضی‌ها گمان می‌کنند که داشتن یک رژیم غذایی سالم تنها برای کاهش وزن اهمیت دارد؛ این درصورتی است که یک رژیم غذایی ممکن است در عین سالم بودن منجر به کاهش وزن نشود و یا حتی وزنتان را بالا ببرد.

۵ راه حل برای داشتن یک رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی برنامه ریزی شده که از مواد غذایی سالم تشکیل شده است، صرفاً در جهت سالم خوری و سالم نگه داشتن جسمتان پیشنهاد می‌شود. به بیان دیگر داشتن رژیم غذایی سالم هیچ ارتباطی با کاهش و یا افزایش وزن ندارد؛ بلکه به شما کمک می‌کند وعده‌های غذایی‌ خود را متناسب با روند سالم خوری انتخاب کنید. یک برنامه غذایی سالم از مواد غذایی مغذی تشکیل‌شده است و پیروی از آن تأثیر مستقیمی بر سلامت عمومی بدن شما دارد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم نه به قصد کاهش وزن بلکه به قصد افزایش سلامت عمومی بدنتان در جهت سالم‌سازی برنامه غذایی خود قدم بردارید. داشتن رژیم غذایی سالم به رفع مشکلات گوارشی، رفع خستگی، بالا بردن میزان انرژی بدن و داشتن روحیه‌ای شاداب کمک می‌کند. اگر قصد دارید با ایجاد تغییری اساسی در برنامه غذایی خود به سالم خوری برسید به این 5 راه حل که در ادامه برایتان می‌نویسیم توجه داشته باشید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم دقیقاً به چه معناست؟

پیش از اینکه به سراغ 5 راه حل سالم‌سازی رژیم غذایی برویم بد نیست ابتدا تعریفی کلی در مورد رژیم غذایی سالم ارائه دهیم. بعضی از ما سالم خوری را با کم خوری اشتباه می‌گیرند. در رژیم کم خوری شما مجاز به مصرف هر نوع ماده غذایی به میزان کم هستید؛ اما در داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌توانید از مواد غذایی سالم به میزان نیاز و از باقی موارد به مقدار محدود مصرف کنید. با این حساب می‌توان گفت که داشتن رژیم غذایی سالم به معنای کم خوری و محدود کردن غذاها نیست. در واقع رژیم سالم خواری شما را از خوردن خوراکی محبوبتان محدود نمی‌کند؛ بلکه سعی دارد به مرور با تغییر عادات بد غذایی شما را به سمت تغییر سبک زندگیتان ببرد. در ادامه با ما همراه باشید تا 5 راه حل برای رفتن به سمت سالم خوری را با شما در میان بگذاریم.

· از چارچوب رژیم غذایی خارج شوید!

یکی از دلایلی که خیلی‌ها را از داشتن یک رژیم غذایی سالم فراری می‌دهد قرار گرفتن در یک چارچوب رژیم از پیش تعیین شده است. در رژیم سالم خواری خودتان را به بایدها و نبایدهای از پیش تعیین شده مجبور نکنید. از طرفی هم نباید سالم خواری را در ذهنتان به یک کار سخت و دشوار تبدیل کنید و با پروبال دادن به موضوع هرروز از آن دورتر و دورتر شوید.

پیروی از رژیم سالم خواری نیازمند دکتر و مشاور نیست، نیاز به برنامه غذایی مشخصی ندارد و دست شما را در انتخاب نوع و حجم غذا باز گذاشته است. تغذیه مقوی و رژیم غذایی سالم قرار است کیفیت غذایی را در زندگی شما ارتقا دهد؛ پس طبیعتاً قرار نیست شما را در سختی و تنگنا بیندازند، بلکه می‌خواهد در عین یادآوری اصول صحیح غذا خوردن، مواد غذایی ارزشمند را در رژیم شما پررنگ‌تر از قبل کند.

اگر می‌خواهید هرچه سریع‌تر در این مسیر قدم بردارید کافیست با خواندن چند مقاله و یا کتاب آموزشی در این حوزه، خودتان دست‌به‌کار شوید و به برنامه غذایی‌تان نظم بهتری ببخشید. گوگل بهترین مرجع برای دستیابی به پاسخ سؤالاتتان است. همان‌طور که برای پیدا کردن طرز تهیه دسر ساده هزاران جواب در سایت‌های آشپزی وجود دارد، برای یادگیری سالم خواری هم هزاران دستور و راهنما در گوگل موجود است که می‌توانید به آن‌ها اکتفا کنید.

· سالم خواری را از دوره‌های کوتاه‌مدت شروع کنید

تغییرات اساسی نیازمند زمان است. طبیعتاً شما نمی‌توانید عادت غذایی 20 ساله و یا حتی بیشتر از این را در یک شب به کلی تغییر دهید. داشتن رژیم غذایی سالم در دوره‌های کوتاه‌مدت می‌تواند سلامت و پاک‌سازی بدن را به دنبال داشته باشد، علاوه بر این عادت سالم خوری را در شما پرورش داده و کم کم به بطن زندگی‌تان وارد می‌شود. توصیه می‌کنیم در طول این دوره‌های آزمایشی با اضافه کردن مواد مغذی به رژیمتان کیفیت غذا و سطح انرژی خود را بالا نگه دارید.

سعی کنید در طول این دوره‌های کوتاه‌مدت که برای تغییر سبک رژیم غذایی‌تان تلاش می‌کنید با اضافه کردن ورزش‌های سبک برنامه زندگی خود قدم محکم‌ترین در جهت سلامت جسمتان بردارید. هرچند بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم بیشتر از ورزش کردن در حذف چربی اضافی و بهبود روند عضله سازی مؤثر است.

سالم خوری · باور کنید که رژیم غذایی سالم به معنای خوردن سبزیجات نیست!

شاید در بعضی از انواع رژیم کاهش وزن مجبور باشید حجم زیادی از وعده‌های غذایی روزانه خود را به سبزیجات اختصاص دهید اما این مسئله در مورد رژیم غذایی سالم صدق نمی‌کند. بعضی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم مجبور به مصرف سبزیجات هستند و در نتیجه همیشه گرسنه می‌مانند! برخلاف این تصور اشتباه شما در یک برنامه غذایی سالم از خوردن هیچ نوع غذایی منع نمی‌شوید. می‌توانید برای صبحانه یک بشقاب صبحانه آمریکایی داشته باشید و ناهار را از میان غذاهای محبوب ایرانی مانند چلو گوشت و انواع خورش‌ها و کباب‌های اصیل ایرانی انتخاب کنید.

تنها چیزی که تغییر می‌کند حجم مصرفی غذاهای چرب، مواد غذای فراوری شده و تنقلات است. توصیه ما این است که 80 درصد مواد غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید از موادی مانند غلات، حبوبات، سبزیجات، پروتئین و چربی‌های سالم باشد و 20 درصد باقی مانده را به مواد غذایی محبوبتان اختصاص دهید.

رژیم غذایی سالم · برای داشتن رژیم غذایی سالم غذای کامل بخورید!

مصرف غذای کامل مهم ترین اصل در داشتن رژیم غذایی سالم است. احتمالا می‌پرسید غذای کامل چیست؟ غذای کامل چند ویژگی مهم دارد؛ این غذا از مواد غذایی فراوری شده تهیه نشده است، نیمه آماده یا یخ زده نیست، از مواد اولیه تازه و طبیعی تهیه شده، سرخ شدنی نیست و افزودنی زیادی ندارد. غذایی با این ویژگی‌ها یک غذای کامل است. با این اوصاف می‌توانیم یک وعده چلوکباب برگ به همراه دورچین سبزیجات را در دسته غذاهای کامل دسته‌بندی کنید. چیزی که شاید در رژیم های کاهش وزن نگنجد! جالب است نه؟

· از همه گروه های غذایی استفاده کنید

و اما آخرین نکته برای داشتن یک رژیم غذایی سالم این است که از تمام گروه ها در هرم مواد غذایی برای آماده کردن برنامه غذایی‌تان استفاده کنید. رژیم غذایی سالم آن رژیمی است که در سه وعده غذایی از روز اندازه مناسبی از انواع سبزیجات، گوشت و ماهی، نان و غلات، لبنیات و تخم‌مرغ را در خود داشته باشد و به عنوان میان وعده انواع میوه و مغزها به رژیم غذایی‌تان اضافه کند. مصرف مواد غذایی مانند ارده، شیره خرما و عسل هم در رژیم سالم خواری بلامانع است، خصوصا که این مواد جز گروه بهترین صبحانه برای بلغمی‌ها هستند.

اگر مشتاق هستید که با پیوستن به رژیم غذایی سالم از جسمتان مراقبت بیشتری داشته باشید، این 5 راه حل اساسی در سالم‌سازی رژیم غذایی را دست کم نگیرید. توجه به این 5 نکته به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر از رژیم غذایی قبلی‌تان فاصله بگیرید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها