7 راهکار تضمینی برای اینکه خودتان را بهتر بشناسید

خودشناسی، مهارت مهمی است که به رشد و پرورش شخصیت افراد کمک می‌کند. در واقع این توانایی فرد برای نظارت بر دنیای درونی و بیرونی خویش است.

7 راهکار تضمینی برای اینکه خودتان را بهتر بشناسید

خودشناسی، زمینه لازم را برای داشتن شخصیت قوی و ایجاد توانایی‌های بیشتر در شغل و تحصیل را فراهم می‌کند. یادگیری خودآگاهی فرآیند ساده ای نیست و به زمان و تلاش نیاز دارد.

آشنایی با خودشناسی، مزایا و راه های رسیدن به آن

خودشناسی، مهارت مهمی است که به رشد و پرورش شخصیت افراد کمک می‌کند. در واقع این توانایی فرد برای نظارت بر دنیای درونی و بیرونی خویش است. افکار و احساسات ما سیگنال‌هایی بوجود می‌آورند.

شناخت بهتر خود، به ما این امکان را می‌دهد که توسط این سیگنال‌ها فریب نخوریم و بهتر بتوانیم احساسات خود را در شرایط مختلف کنترل نماییم. در این صورت می‌توانیم به طور عینی و متفکرانه به آنها واکنش نشان دهیم.

افراد خودآگاه، تجربه درونی خود و تأثیر آنها بر تجربه خارجی دیگران را درک می‌کنند. توانایی ارزیابی خود در گذشته ممکن است، به دلیل افزایش تاثیرات منفی مورد انتقاد قرار گرفته باشد و این تاثیرات منفی عاطفی، مانع پیشرفت در خودآگاهی خواهند شد.

مشاهده باز و عینی احساسات، خواسته‌ها و اعمال می تواند به فرد کمک کند، تا در مسیر رشد و شکوفایی قدم بردارد. بنابراین به احساسات منفی خود توجه نکنید. یک انسان خودآگاه می‌تواند به طور قابل توجهی بر جهان پیرامون خود تأثیر بگذارد.

این افراد دارای اعتماد به نفس و موفقیت بیشتری هستند. خودشناسی، زمینه لازم را برای داشتن شخصیت قوی، ایجاد توانایی‌های بیشتر در شغل و تحصیل را فراهم می‌کند.

یادگیری خودآگاهی فرآیند ساده ای نیست و به زمان و تلاش نیاز دارد. اما در نهایت انجام این کار می‌تواند مهارت‌های اجتماعی و شغلی فرد را بهبود بخشد.

خودشناسی چه فوایدی به همراه دارد؟

در زیر به چند مورد از مهمترین مزایا و فواید خودشناسی اشاره شده است:

1. ایجاد روابط بهتر با دیگران

وقتی ما در مورد خواسته‌ها و نیازهای خودمان هنگام ارتباط با دیگران آگاهی کافی نداشته باشیم، این باعث می‌شود، تا در زمان ایجاد رابطه دچار دشواری هایی شویم.

هرچه فرد شناخت کمتری از خود داشته باشد، هنگام ایجاد ارتباط و تعامل با افراد کنترل کافی بر نوع احساسات خود نخواهد داشت و این ممکن است، ادامه رابطه را با چالش روبرو کند.

اگر به دنبال تقویت روابط خود هستید، تلاش برای خودشناسی را آغاز کنید.

توسعه خودشناسی به پردازش شناختی بیشتری نیاز دارد. این پردازش منجر به افزایش قابلیت انعطاف پذیری می‌شود. این همچنین توانایی همدلی با دیگران را بهبود بخشد.

وقتی دلسوزی و همدلی نسبت به دیگران بیشتر شود، به رشد شخصیتی فرد نیز کمک خواهد شد. چگونگی برقراری ارتباط با همسر، مدیر یا دوست صمیمی نقش مهمی در تداوم و استحکام رابطه دارد.

هرچه از نوع احساسات و افکار خود در مواجهه با دیگران آگاهی بیشتری داشته باشیم، برقراری ارتباط آسان تر می‌شود. رسیدن به این هدف ممکن است شامل تغییراتی در احساسات، رفتار یا شخصیت فرد باشد.

2. بهبود روحیه و خلق و خوی

روحیه و چگونگی احساس در هر لحظه تا حد زیادی به نحوه تفکر و رفتار فرد بستگی دارد. وقتی آگاهی فرد نسبت به رابطه بین افکار، رفتار و احساساتش بیشتر شود، کنترل احساسات و رفتار او آسان تر می‌شود.

7 راهکار تضمینی برای اینکه خودتان را بهتر بشناسید

3. ایجاد عادت‌های مثبت

خودآگاهی اولین قدم حیاتی برای کنترل زندگی، رسیدن به خواسته‌ها و تسلط بر آینده است. جایی که تصمیم می‌گیرید، انرژی، احساسات، شخصیت و واکنش‌های خود را متمرکز کنید.

این در واقع تعیین کننده مقصد زندگی شماست. وقتی از خود شناخت کافی داشته باشید، می‌توانید ببینید که افکار و احساسات، شما را به کجا راهنمایی می‌کنند.

همچنین خودشناسی به شما این امکان را می‌دهد، تا اعمال خود را کنترل کنید و بتوانید تغییرات لازم را برای به دست آوردن نتایج مورد نظر خود ایجاد کنید.

4. اندیشیدن بهتر و بالا رفتن قدرت تصمیم گیری

افراد به دلیل افکار پریشان و واکنش‌های تند عصبی در موقعیت‌های مختلف ممکن است به خوبی نتوانند تصمیم درست بگیرند.

هنگامی که فرد نسبت به عادت‌های صحیح یا نادرست فکری و احساسی خود بینش دقیقی داشته باشد، به راحتی می‌تواند انگیزه‌ها، وسوسه‌ها و خواسته‌های کوتاه مدت خود را تشخیص دهد و برای حرکت به سمت ارزش‌ها و اهداف بلند مدت بهتر تصمیم گیری نماید.

5. افزایش بهره وری و کارآیی

اکثر افراد به دلیل ناآگاهی از احساسات و خودشناسی ضعیف نمی‌توانند آنگونه که باید نتایج دلخواه را در زندگی خود به دست آورند. نوع نگرش، تفکر، احساسات یا عادت‌ها گاهی بزرگترین موانع برای رسیدن به هدف می‌باشند.

شناخت بهتر نسبت به خود باعث شناسایی این موانع شده و به فرد در جهت بهره وری و بازدهی بیشتر کمک خواهد کرد.

راه‌هایی برای افزایش و رسیدن به خودشناسی بهتر

1. به خود واقعی تان بیشتر توجه کنید

تلاش برای دیدن بهتر خود می‌تواند یک پروسه بسیار دشوار باشد، اما اگر این تلاش به درستی انجام شود، خودشناسی بسیار رضایت بخش خواهد بود. وقتی بتوانید خود را به صورت عینی و واقعی ببینید، می‌توانید یاد بگیرید، که چگونه خود را بپذیرید و راه‌هایی برای پیشرفت خود در آینده پیدا کنید.

سعی کنید برداشت‌ها و درک فعلی خود را شناسایی کنید. این ممکن است، شامل مواردی باشد که فکر می‌کنید، در انجام آنها مهارت دارید یا باید آنها را بهبود ببخشید.

اما نکته کلیدی این است که بفهمید کدام یک از آنها شما را به سمت جلو پیش می‌برد و کدام یک از آنها مانع پیشرفت شما می‌شود. در این راه از مقایسه خود با دیگران اجتناب کنید.

به چیزهایی که به آنها افتخار می‌کنید، یا هر دستاوردی که در طول زندگی شما واقعاً برجسته است، فکر کنید. به دوران کودکی خود و آنچه در آن زمان شما را خوشحال می‌کرد، بیاندیشید.

چه چیزی تغییر کرده و چه چیزی ثابت مانده است؟ دلایل این تغییرات چیست؟ اینها همگی مواردی هستند که بینش واقعی از شما ارائه می‌دهند.

2. یک دفتر برای ثبت رویدادها و خاطرات خود تهیه کنید

افکاری را که به شکل یک واکنش خودکار ظاهر می‌شوند، ثبت کنید. آنچه را که در آن زمان اتفاق می‌افتد، پیگیری نمایید. سطح احساسات خود را تا محرکی که باعث به وجود آوردن این احساسات می‌شود، دنبال کنید.

اگر فرصت کافی دارید، دلیل اصلی احساسات را تجزیه و تحلیل کنید. دفتر خاطرات به شما امکان می‌دهد، رشته مشترکی را که باعث ایجاد محرک در محیط شما شده، ردیابی کنید.

درون نگری در فرآیندهای شناختی مرتبه بالاتر کارآمد نیست (نسبیت و همکاران، 1977). انسانها در جهت یادگیری انتزاعی به جای تجزیه و تحلیل عینی شرایط به تعصبات خود بیشتر توجه می‌کنند.

اگر به دنبال کارآیی بیشتر از این روش هستید، دفتر خاطرات فکری شما باید یک تمرین احساسی بر اساس حقیقت و واقعیت باشد. به عبارت دیگر، هنگام نوشتن قضاوت را کنار بگذارید.

7 راهکار تضمینی برای اینکه خودتان را بهتر بشناسید

3. ذهن آگاهی را تمرین کنید

شروع یک تمرین ذهن آگاهی روش دیگری برای افزایش خودشناسی است. فعالیت های متنوعی وجود دارند، که باید در تمرین ذهن آگاهی گنجانده شوند.

استفاده از مدیتیشن، یوگا یا برخی تغییرات دیگر برای بهبود و تقویت حضور ذهن از بهترین ایده‌ها در این زمینه هستند. وقتی ذهن آگاهی تمرین می‌شود، رفتار عمدی تر می‌شوند و این در نهایت منجر به افزایش خودآگاهی خواهد شد.

4. از دوستان خود کمک بگیرید

از دوستانتان بخواهید که نقاط قوت و ضعف شما را برایتان بازگو کنند، این می‌تواند روش خوبی در جهت خودشناسی باشد. بسیاری از مردم اعتقاد دارند، که هر فردی خود به تنهایی میتواند نقاط ضعف و قوت خویش را شناسایی کند.

اما داشتن یک دیدگاه بیرونی در درک بیشتر از خود بسیار مفید و سودمند خواهد بود. احساس قدرت ممکن است مانعی برای خودشناسی باشد، بخصوص برای کسانی که ریاست یا رهبری بخش یا گروهی را برعهده دارند.

از زیردستان خود بخواهید که مهارت‌های رهبری شما را ارزیابی کنند. وقتی افراد در راس قرار می‌گیرند، تمایل دارند که توانایی‌های خود را بیش از حد ارزیابی کنند و این فرصت ایجاد آگاهی بیرونی به آنها نمی‌دهد.

5. آزمون، پرسشنامه و مقیاس ارزیابی را در نظر بگیرید

پرسشنامه و آزمون‌های خودشناسی، به درک بهتر سطح فکری فرد کمک می‌کنند. این آزمون‌ها برای تعیین کمیت سطح آگاهی عمومی و خصوصی طراحی شده اند. مقیاس‌های مختلف برای اندازه گیری ذهن آگاهی و افزایش خودشناسی را می‌توان از وبلاگ‌های مختلف تهیه کرد.

6. به فعالیت، بازی و تمرین بیشتر توجه کنید

برای ایجاد خودشناسی ورزش کنید. شناختن نقاط قوت بدنی و تقویت آنها، گام مهمی برای شناخت بهتر خود است. خودآگاه شدن یک لحظه الهام بخش نیست. این امر مستلزم تأمل مستمر، عینی و آزمایش در محیط‌های واقعی است.

پذیرش خطرهای سالم، روش دیگری برای ایجاد خودآگاهی است. قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید و خارج از منطقه راحتی مانند عضویت در یک باشگاه و شروع فعالیت جدید ورزشی می‌تواند بینش شخصی منحصر به فردی را ارائه دهند.

7. در محل کار خود بازخورد بخواهید

علاوه بر مشاوره با دوستان و خانواده ، از یک روش رسمی تر در محل کار خود برای گرفتن بازخورد استفاده کنید. اگر شرکت شما روش ساختاری برای این کار ارائه نمی‌دهد، سعی کنید خودتان روشی را پیدا کنید، به شرط آنکه مفید و قابل اجرا باشد.

داشتن گزینه ای برای بازخورد رسمی، این امکان را به فرد می‌دهد تا در مورد نقاط قوت و ضعف خود تامل کند. البته نباید فراموش کرد که برای داشتن یک سیستم بازخورد رسمی کارآمد در محل کار، به یک فرایند مناسب و یک مدیر همراه نیاز است.

پس از اتمام فرآیند بازخورد، مهم است که نقاط قوت و ضعف غافلگیرکننده ای را که نمی‌دانستید، یادداشت کنید.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها