تاریخچه مُد و فشن درجهان

مد به سبک لباسهایی گفته می شود که در حال حاضر محبوب هستند -

تاریخچه مُد و فشن درجهان

هر سبک و گرایش مدیک یا چندبار دیگر برمی گردد. بنابراین مطالعه تکامل تاریخ برای هر دانشجوی طراحی مد بسیار مهم است

یادگیری درمورد افراد یعنی یادگیری در مورد مد آنها. بنابراین اگر شما علاقه مند به یادگیری در مورد بشریت هستید ، تاریخچه مد یک قسمت مهم است.

تکامل مد در تاریخ
رومی ها و مصری ها علاقه زیادی به ظاهر داشتند و تلاش و پول زیادی را صرف مد و سبک می کنند. پوشیدن نوع خاصی از لباس وضعیت ، ثروت و شغل را به شما منتقل می کند. در طول قرن پانزدهم ، بورگوندی عنوان یک مرکز مد در اروپا ظهور کرد. در دوره رنسانس و باروک ، تمرکز مد از بورگوندی به ایتالیا و سپس به فرانسه تغییر یافت.
دردنیای غرب ، مد در طول تاریخ مهم بود. دوران تاریک ، دوره قرون وسطایی ، دوران ادوادیان، دوره رنسانس ، دوره جرج ها، دوران ویکتوریا ، عصر ادواردی - دوره های مهم در تاریخ بریتانیا نیز از قسمتهای مهم در تاریخ مد جهان بودند. انگلیس و سایر کشورهای اروپایی بر مد جهانی تأثیر گذاشتند حکومت استعماری سبک لباس پوشیدن آنها را برای مخاطبان جهانی به ارمغان آورد و آنها را در سراسر جهان محبوب کرد.

در تمام این مدت ، دادگاه های سلطنتی بودند که مد را دیکته می کردند. افراد اشرافی لباس دقیق و شیک می پوشیدند. فقرا توانایی پرداخت لباس خود را مطابق با هوای مد نداشتند.

لباسهای ساخته شده از الیاف طبیعی که عمدتا در رنگهای خنثی بودند ، لباس انتخاب توده مردم بود در حالی که ثروتمندان با شکل لباس و لوازم جانبی ، دارایی خود را به رخ می کشیدند. برای تفکیک افراد به گروهها از لباس استفاده می شد..

مد در عصر روم (500 قبل از میلاد - 323 میلادی)
مردم در رم تحت تاثیر فرهنگ لباس می پوشیدند لباس آنها برای نشان دادن موقعیت اجتماعی ، ثروت و غیره آنها استفاده می شد.

در رم ، زنان پالا (شالی که روی سرش انداخته بود) را روی استولا (یک لباس بلند) می پوشید. مرد رومی قبلاً یک تاگا به تن می کرد. توگا پارچه ای نیمه دایره ای بود که روی بدن ریخته شده بود و نشانه ای از تابعیت روم بود. سبک پوشیده لباس در آن زمان رایج بود

مد در قرون وسطی (400 - 1200 میلادی)
این دوره پس از خروج رومی ها از انگلیس است. در زمان سلطنت آنگلوساکسون ها ، زنان و مردان عادت داشتند لباس کمربندی بپوشند. تونیک زنان طول آن تا مچ پا بود و از این رو ، یک شال سر آنها را پوشانده بود. رنگ لباس ها برای نشان دادن وضعیت مالی مردم استفاده می شود.

همچنین بین لباسهای افراد ثروتمند و فقیر تمایز مشخصی وجود داشت. زنان ثروتمند لایه هایی از لباس می پوشیدند. مردان ثروتمند در مقابل لباس های پوشیده و مردان فقیر لباسهای تنشان از لبه تا کمر باز بود

درمقالات بعدی اطلاعات بیشتری در مورد لباس انگلیس-ساکسون

پس از حمله نورمن ، مد در انگلیس اندکی تغییر کرد. لباس ها ظریف تر می شدند.

با آغاز قرن 14 میلادی ، زنان و مردان شروع به پوشیدن سبک متفاوتی از لباس کردند ، این تغییر بزرگ نسبت به تونیک هایی است که قبلاً توسط هر دو جنس استفاده شده بود.

زنان لباس های بسته ای با آستین و دامن بلند می پوشیدند. جورابهای تنگ و چسبان ساخته شده از پشم یا پارچه کتانی توسط مردان زیر لباس های کوتاه پوشیده می شدند. پیرمردها لباس های بلند و آستین دار می پوشیدند.بعداً تونیک ها با کت های کوتاه جایگزین شدند.

دوره رنسانس (1350-1520)
این یک دوره بسیار مهم در تاریخ مد است ، زیرا علاقه زیادی به مد در بین اشراف بوجود آمد.

وپول زیادی صرف لباس می شد. گفته می شود که هنری هفتم پادشاه انگلیس ، ثروت زیادی را صرف لباس می کند و اشراف از وی دنباله روی می کردند..

به غیر از اشراف ، نظم فرهنگی جدیدی بوجود آمد تجار وبازرگانان (طبقه متوسط) ازاشراف و نجیب زادگان تقلید می کردند. لباس در این دوره منعکس کننده موقعیت اجتماعی پوشنده است

مد در دوره زمانی بین 1600-1900
دوران الیزابت (1558-1603) ، دوره ویکتوریا (1837-1901) ، همه این دوره ها جایگاه خاص خود را در تکامل مد دارند. اما در تغییر سبک لباس هیچ اتفاقی رخ نداد.

لباس بلند زنانه و شلوار و کت های مردانه این به عنوان قانون لباس تعیین شده بود. مدل های مردانه شامل کفش های کرک دار ، جلیقه ، پیراهن و کت بیرونی بود. خیاطان لباسهایی را برای اشراف طراحی می کردند و بقیه تا جایی که توانایی مالی داشتند ازطرح لباس کپی می کردند.

ماری آنتوانت ، ملکه فرانسه (1770-1789) که سلطنت کرده بود مدرا ، دیکته می کرد. رز برتین ، خیاط ملکه در آن مدت تأثیر زیادی داشت. انقلاب فرانسه در سال 1789 ، که سلطنت فرانسه را سرنگون کرد ، یک رویداد تاریخی است که باعث ایجاد برخی تحولات در تاریخ مد شده است.

یکی دیگر از تحولات مهم دیگر در این دوره ، انقلاب صنعتی در انگلیس (1760 تا 1840) بود. تولید نساجی در این دوره در انگلیس رونق گرفت. تا این زمان همه چیز دست ساز بود - اکنون ماشین آلات تولید و خیاطی را بر عهده گرفتند. پارچه تریکو و بافته شده توسط این دستگاه ها تولید شده است.

اختراع چرخ خیاطی (1790) امکان تولید سریع و کار کم لباس را فراهم کرد. درباره جدول زمانی تاریخچه چرخ خیاطی ها در آینده بیشتر خواهیم گفت
در زمان های گذشته ، انسان عادی نگران مد نبود. مد بیش از آنکه سبک شخصی را به نمایش بگذارد ، امری فرهنگی بود. فقط در قرن شانزدهم یا به عبارت دقیق تر از دهه 1770 بود که مد به عنوان یک جریان اصلی تکامل یافت. بنابراین تکامل مد همانطور که امروزه می شناسیم از آنجا آغاز می شود. اما تا اوایل قرن 20 تغییر نکرده است.
درقرن 20 همه چیز در تاریخ مد تغییر زیادی کرد. توده ها در مقیاس وسیعی مد را پذیرفتند.
تکامل صنعت سرگرمی و رشد گسترده آن باعث شد که مردم تحت تأثیر مد در فیلم ها و صحنه موسیقی قرار بگیرند. معرفی الیاف مصنوعی و در دسترس بودن لباس های ارزان تر و کاربردی که به صورت انبوه تولید می شدند ، سناریوی مد را تغییر داد.

منبع: دردانم

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها