طرز تهیه دلمه برگ مو و کلم

از خواص برگ مو می‌توانیم به کمک به رشد جنین، بهبود سلامت چشم‌ها، بهبود سلامت پوست و بهبود عملکرد قلب اشاره کرد. همچنین خوردن کلم برای بدن بسیار مفید است و در سلامت قلب، پوست و مو تأثیر زیادی دارد.

طرز تهیه دلمه برگ مو و کلم

مواد لازم:

پیاز: یک عدد

برنج: 2لیوان

لپه: 140گرم

سرکه: 5 قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده: 200گرم

برگ مو: به میزان لازم

کلم سفید: به میزان لازم

نمک، فلفل، زردچوبه: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

نعنا: 50گرم

مرزه: 50گرم

ترخون: 50گرم

شوید: 70گرم

گشنیز: 50گرم

سیر: یک حبه

رب: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

برگ موها را داخل ظرف گودی قرار داده و رویش آب سرد می ریزیم و آن ها را می شوییم و بعد آب کشی می کنیم.

داخل قابلمه ای را از نصف کمتر آب می ریزیم و روی شعله زیاد گاز قرار می دهیم. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد زیر ان را کم می کنیم و برگ مو ها را داخل ان قرار می دهیم تا کمی قل بزند و نرم شود.

میزان ماندن برگ مو ها در آب جوش بستگی به ضخامت برگ ها دارد اگر برگ ها تازه و نازک بود کلا نیازی ندارد که در آب جوش قرار بگیرد.

اگر ضخامت برگ موها زیاد باشد و در آب جوش قرار ندهید هنگام پیچیدن برگ ها پاره می شود. بعد از این مدت ان ها را داخل آب کش قرار داده و صبر می کنیم تا آب ان برود و خنک شود.

ته سفت کلم را با چاقویی تیز جدا کنید و با احتیاط برگ های کلم را جدا کنید. وقتی به برگ های کوچک کلم می رسید جدا کردن برگ های آن بسیار سخت می شود به همین خاطر آن را درسته داخل آب جوش قرار می دهیم تا نرم شود و بعد با دقت جدا می کنیم.

رگ کلم‌های جدا شده و آن هایی که جدا نشده را داخل آب جوش قرار می دهیم و در قآبلمه را می بندیم تا بپزند. بعد از حدود پنج دقیقه برگ کلم ها را از آب بیرون بیاورید و به کلم های جدا نشده زمان بیشتری دهید تا کاملا بپزند.

بعد از این که کلم پخت آن‌ها را داخل آب کش می ریزیم و زمان می دهیم تا خنک شوند. اگر کلم را وقتی داغ است از هم باز کنیم صد در صد پاره می شود پس زمان دهید تا خنک شود.

لپه را تمیز کرده و بشویید و حدود چند ساعت در آب خیس کنید تا نفخش گرفته شود و هم زود تر بپزد. بهتر است که حبوبات را از شب قبل در آب خیس کنید. قآبلمه را تا نیمه آب کنید و لپه ها را به ان اضافه کنید و بگذارید روی شعله گاز تا به ارامی بپزد. لپه ها باید نیم پز شوند.

برنج را بشویید و داخل قابلمه بریزید و به ان کمی نمک و روغن و آب اضافه کنید و روی گاز قرار دهید تا بجوشند و کمی نیم پز شوند.

پیازی را پوست کنده و بشویید و خورد کنید و بعد با روغن سرخش کنید. وقتی پیاز ها طلایی شدند به ان گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و هم بزنید تا گوشت تفت بخورد. یک قاشق رب گوجه و سیر رنده شده را به ان اضافه کرده و هم می زنیم تا سرخ شوند.

نمک و فلفل و زردچوبه را به ان اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم.

سبزی های که در بالا ذکر کردم را بشویید و ساطوری خوردش کنید و به پیاز ها اضافه کرده و سرخ کنید. برنج و لپه را به این ترکیب اضافه کرده و هم بزنید. در اخر سرکه را اضافه کنید و ترشی اش را متعادل کنید.

برگ مو را در کف دستتان پهن کنید و یک قاشق مواد وسطش قرار دهید و همانند بقچه ان را بپیچید و داخل قابلمه قرار دهید.

یک لیوان آب به ان اضافه می کنیم و می گذاریم یک ساعت بپزد. بعد آن را سرو کنید.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها