خواص روغن حیوانی

چطور میتوانیم روغن اصل حیوانی کرمانشاهی را تشخیص دهیم و آن را تهیه کنیم.

خواص روغن حیوانی

در این مقاله میخواهیم در مورد خرید روغن حیوانی اصل و نحوه تشخیص این روغن بی نظیر صحبت کنیم. روغن حیوانی اصیل و ناب روغن حیوانی است که در کرمانشاه تولید میشود. به دلیل کم بودن تولید و مصرف زیاد روغن حیوانی کرمانشاهی به ندرت نوع اصل آن به دست مصرف کنندگان شهری و یا روستایی خارج از شهر کرمانشاه میرسد. با جهان نیوز همراه باشید.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی در حقیقت عصاره کره گاو یا گوسفند میباشد. البته از کره دام های دیگر مثل بز نیز روغن حیوانی گرفته میشود. ولی به دلیل رایج بودن گاو و گوسفند در دامنه های زاگرس منظور ما از روغن حیوانی ، روغن حیوانی گاو یا گوسفند میباشد.

در تولید روغن حیوانی دو شیوه صنعتی و سنتی وجود دارد. در روش سنتی شیر دام را گرفته و آن را تبدیل به دوغ میکنند. از شیر دام دوغ درست کرده و دوغ را در مشک میریزند تا با تکان های فراوان کره از آن جدا شود. کره گرفته شده از دوغ را حرارت میدهند و روغن حیوانی بر روی دوغاب شناور میشود. روغن حیوانی رو جدا کرده و پس از سرد شدن تبدیل به روغن حیوانی مورد مصرف ما میشود.

اما در روش صنعتی برای کاهش هزینه تولید روغن حیوانی را از روغن خامه میگیرند. به دلیل عدم عطر و بوی روغن خامه مقداری از آن را با روغن حیوانی اصیل مخلوط کرده و یا با اسانس های مختلف آن را خوش عطر میکنند.

روغن حیوانی آرتیشو

روغن حیوانی شرکت آرتیشو در حقیقت همان روغن حیوانی تولید شده توسط روش سنتی میباشد. این روغن از عشایر و روستاییان کرمانشاه جمع آوری و سپس در کارگاه های تولیدی دارای مجوز های قانونی بسته بندی کنسروی میشوند. علت این نوع بسته بندی نیز رعایت بهداشت و آسان بودن نگه داری روغن برای مصرف کننده نهایی میباشد.

شرکت آرتیشو برای راحتی مصرف کنندگان روغن حیوانی اصیل کرمانشاهی را از طریق وب سایت روغن حیوانی به مشتریان عرضه میکند.

همچنین در طرح جدید این شرکت روغن حیوانی آرتیشو با ۲۵ درصد تخفیف به مشتریان ارائه میگردد که شما میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به خرید کنید.

خرید روغن حیوانی کرمانشاهی

لازم به ذکر است که وب سایت روغن حیوانی(وب سایت زیر نظر شرکت آرتیشو) دارای گواهی نماد اعتماد و درگاه امن زرین پال میباشد.

 

مناسب برای آشپزی

روغن حیوانی به دلیل داشتن نقطه دود بالا بهترین گزینه برای پخت و پز و سرخ کردن میباشد. به نسبت سایر روغن ها مثل کنجد و روغن زیتون دارای نقطه دود بالاتری است. همچنین به خاطر داشتن حالت مایع در دمای بدن در صورت جذب به مواد غذایی به هیچ وجه در عروق رسوب نمیکند.

روغن حیوانی به دلیل داشتن عطر و مزه طبیعی و بسیار عالی باعث دوچندان شدن مزه غذاهای آشپزان ایرانی میشود. لذا برای خوش عطر کردن و خوشمزه تر کردن هرچه بیشتر غذاهای ایرانی خود از این روغن استفاده کنید. چلو و نیمروی با روغن حیوانی قطعاً تجربه ای خواهد بود که تمایل به تکرار آن خواهید داشت.

روغن حیوانی گاوی بهتر است یا گوسفندی

روغن حیوانی گوسفندی به دلیل شیر کمتر گوسفند، دارای تولید کمتری است. به همین دلیل دارای قیمت بالاتری به نسبت روغن حیوانی گاوی میباشد. همچنین روغن حیوانی گوسفندی دارای عطر و مزه بسیار قوی تری نسبت به روغن حیوانی گاوی میباشد. طبع روغن حیوانی گوسفندی سرد و طبع روغن حیوانی گاوی گرم است. روغن حیوانی گاوی دارای هضم راحت تری به نسبت گوسفندی است. به طور کلی تفاوت روغن حیوانی گاوی و گوسفندی در جدول زیر آورده شده است.

تشخیص روغن حیوانی اصل

برای تشخیص اصالت روغن حیوانی راه های متعددی وجود ندارد. تنها یک آزمایش با نام آزمایش اندیس رایشر وجود دارد که اصالت روغن حیوانی را به صورت قطعی مشخص میکند. اما چند راه تجربی و غیر قطعی نیز وجود دارد که ما به آنها اشاره میکنیم:

1. آغشته کردن نوک انگشت به روغن حیوانی و مالاندن آن به کف دست. اگر همه روغن حیوانی آب شد تا حدودی میتوان از خالص بودن آن آگاه شد.

2. بوی روغن حیوانی اصل دارای بوی مطبوعی است و هیچ گونه تندی و تیزی در آن مشاهده نمیشود.

3. خرید از سامانه های آنلاین معتبر مانند وب سایت آرتیشو و وب سایت روغن حیوانی یک راه مطمئن برای خرید روغن حیوانی اصیل میباشد.

تاریخ انقضای روغن حیوانی

تاریخ انقضای روغن حیوانی بنابه شواهد پیدا شده مثل عسل میباشد. براساس گفته بسیاری مردم بعضا روغن های حیوانی در انبار و منازل پیدا شده که مرتبط با ۴۰ یا ۵۰ سال گذشته بوده و پس از اینکه درب آنها را باز کرده اند هنوز عطر و طعم روز اول را داشته و قابل استفاده هم بوده است.

با این حال برای نگهداری و استفاده آن با توجه به موارد گفته شده وزارت بهداشت تاریخ انقضای روغن حیوانی در صورت نگهداری در موارد گفته شده بالا حداکثر دو سال پس از تولید میباشد. روغن حیوانی به دلیل فرایند تولیدی که دارد دوغاب آن گرفته شده و فقط حاوی اسید چرب اشباع میباشد. به همین دلیل مواد فساد پذیر آن از بین رفته دارای تاریخ انقضای نسبتاً طولانی است.

اما از کجا بفهمیم که یک روغن حیوانی خراب شده است؟ موارد زیر نشان میدهند که روغن حیوانی شما خراب شده و نباید از آن استفاده گردد. این موارد عبارتند از:

• تند و تیز شدن عطر و طعم روغن حیوانی

• عوض شدن رنگ روغن حیوانی (معمولا تغییر به رنگ قهوه ای)

• دود کردن سریع روغن حیوانی

• کپک روی روغن حیوانی

نتیجه گیری

در نهایت توصیه اکید میگردد برای مصرف کردن روغن حیوانی و استفاده از خواص بالا حتماً روغن حیوانی اصل استفاده کنید. همانطور که ذکر شد وب سایت روغن حیوانی و وب سایت آرتیشو مرجع اصلی تهیه روغن حیوانی اصیل کرمانشاهی میباشند که میتوانید به راحتی از آنها به صورت آنلاین خرید کنید و هر کجای ایران تحویل بگیرید.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها