تفاوت بین انتقاد و نفرت پراکنی چیست؟

انتقاد و نفرت پراکنی در جامعه از موضوعات بسیار مهمی هستندکه تفاوت آن‌ها باید بدرستی تبیین شود.

تفاوت بین انتقاد و نفرت پراکنی چیست؟

مهرداد ثابت روانشناس بالینی و مشاو درباره تفاوت انتقاد و نفرت پراکنی ، اظهار کرد: گاهی نقد به عنوان ابزاری برای بیان خصومت و تنفر استفاده می شود؛ به طوری که برخی از افراد با فریب و دورویی این طور وانمود می کنند که خیرخواه طرف مقابل و اهل انصاف و بیان واقعیت ها هستند اما با اندکی توجه می توان دریافت که در پشت پرده, هدفی جز خدشه دار کردن اعتماد به نفس طرف مقابل ندارند و برای رسیدن به این هدف خود از هرگونه بی انصافی, دروغگویی و اغراق دریغ نمی کنند.

این روانشناس بیان کرد: نکته حائز اهمیت این است که تفاوت و نفرت پراکنی باید بدرستی تبیین شود. زیرا فردی که خصومت دارد می خواهد با خشونت باعث فروپاشی درونی طرف مقابل شود و برای این کار نقطه کوچکی از اختلاف نظر موجود را به عنوان روشی برای سرزنش کردن فرد مقابل خود استفاده می کند. این در حالی است که از این ترفند تلخ او می توان دریافت تفاوت زیادی بین جمله " تو مزخرف میگی با جمله فکر می کنم اینجا اشتباه می کنی" وجود دارد.

این روانشناس تصریح کرد: منتقد, مفاهیم روانشناسی را محدود می‌کند و سپس به موضوع موردنظر می پردازد و در حقیقت, او قصد اصلاح دارد و هدفش تخریب کردن نیست و فقط به واقعیت توجه کرده و از پیش داوری اجتناب می کند.

ثابت در خصوص آسیب پذیر بودن افراد به حس تنفر دیگران، گفت: برخی افرادی هستند که حساسیت ویژه ای به حس تنفر دیگران نشان می دهند و این حساسیت تا جایی پیش می رود که به یکی از دغدغه های روزمره زندگی او تبدیل می شود که در این حالت پیامدهای منفی دارد اما باید به این موضوع هم توجه کرد که بخشی از آسیب پذیری افراد به حس تنفر, ناشی از روشی هوشمندانه است چرا که آن ها می خواهند پذیرای انتقاد باشند و چیزهای زیادی از یکدیگر یاد بگیرند که در این صورت می تواند برای او و هدفش مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    به زوری کلماتی مثل همین که ان بالا نوشتین(کلمه مزخرف میگین را به جای اشتباه میگین)را با نشستن روی صندلیهای رقابتی برای بدست اوردن پست و مقام که روی نقاط ضعف مردم انگشت میگذارند مشکلاتی که خودشان بوجود اورنده انها هستند برای جمع اوری رای خواهیم شنید شایدم کسی گوش ندهد که بشنود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها