اگر دیر به دیر حمام کنیم چه می شود؟

با حمام کردن کثیفی و گرد و غبار را از بین می برید، پوست خود را با محصولات معطر، آبرسان و نرم کننده پاکسازی و تمیز می کنید و به تمام قسمت های بدن که نادیده گرفته شده ، توجه می کنید. این یک مراسم خودمراقبتی و یک روال آرامش بخش است که باعث می شود خوشبو باشید و احساس خوبی داشته باشید. اما با قطع دوش گرفتن واقعا چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

اگر دیر به دیر حمام کنیم چه می شود؟

درست همانطور که احساسات و مقدار ورزش می تواند بر بدن ما تأثیر بگذارد، حمام رفتن نیز تاثیرات مثبتی بر بدن دارد و وقتی دوش گرفتن را متوقف می کنیم، اتفاقات زیادی در بدن ما می افتد.

در حالی که دلایل زیادی وجود دارد که افراد ممکن است از دوش گرفتن دست بکشند، مانند صرفه جویی در مصرف آب یا امتناع از پایبندی به هنجارهای اجتماعی یا تنبلی و.... ، اما می تواند مشکل سازتر از آن چیزی باشد که شما فکر می کنید. شما به سادگی تا حدودی بداخلاق می شوید و بوی بدی می دهید. هنگامی که از حمام رفتن خودداری می کنید، تغییرات فیزیکی زیادی رخ می دهد و می تواند منجر به مشکلات پوستی و سلامتی شود. به گفته متخصصان، این همان چیزی است که واقعاً با قطع دوش گرفتن اتفاق می افتد.

یکی از مناطقی که با حمام نرفتن دارد بیشترین آسیب را می بیند پوست شما است. اگر به طور منظم دوش نمی گیرید، یا این کار را به ندرت انجام می دهید، می توانید انتظار داشته باشید که پوست شما واکنش نامطلوبی و سریعی نشان دهد. سلول های مرده، عرق و ذرات گرد و غبار به پوست می چسبند. این یک مشکل بزرگ است، زیرا این لایه "یک محیط غنی برای رشد باکتری های فاسد ایجاد می کنند و باعث تولید بوی بد می شود.

مطمئناً، تعداد زیادی باکتری از بدن ما به عنوان میزبان استفاده می کنند، اما همیشه با چشم غیر مسلح یا بینی قابل مشاهده نیستند. وقتی دوش گرفتن را متوقف می‌کنید، این باکتری‌ها دور از چشم، دور از ذهن و بدون بو نمی‌مانند. 

پس از توقف دوش گرفتن، بوهای بد بو به دلیل عوامل طبیعی و محیطی شروع به ایجاد می کنند. آن سلول‌های مرده پوست و باکتری‌های ذکر شده در گوشه‌ها و سوراخ‌های مختلف بدن شما جمع می‌شوند. اگر درگیر فعالیت‌هایی باشید که تولید عرق می‌کنند، مشکل پیچیده‌تر می‌شود. 

هرچه بیشتر عرق کنید، بدتر می شود، زیرا رطوبتی ایجاد می کند که باکتری ها و قارچ ها برای رشد به آن نیاز دارند. مناطقی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند زیر سینه ها، بازوها، کشاله ران و بین انگشتان پا هستند. این نواحی بیشتر مستعد ابتلا به مخمر و سایر قارچ ها هستند. به دلیل تجمع باکتری ها و قارچ ها در بدن شما در عرض چند روز شروع به بو دادن  خواهید کرد.

مضرات دیر حمام کردن

پوست خشک و خارش دار

خارش پوست ، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن پوست می تواند از عوارض دیر حمام کردن باشد. اگر دوش گرفتن را متوقف کنید، درگیر یک مبارزه بی رحمانه با پوست خشک هستید و پوست سالم قبلی شما را خراب می کند. لکه‌های خشک و خشن ایجاد خواهید کرد که نشان می‌دهد پوست کم‌آب است. 

استفاده از روغن‌ها و لوسیون‌های معطر می‌تواند به جلوگیری از پوسته پوسته شدن کمک کند و می‌تواند به طور موقت شما را شاداب کند، اما این روش‌ها صرفاً مشکل را پنهان می‌کند و راه حل آن نیست. پس از تمیز کردن یا دوش گرفتن در حالی که پوست مرطوب است با مقداری مرطوب کننده پوست را بپوشاند. 

اگر دوش نمی‌گیرید، این روند نفی می‌شود و استفاده از محصول در واقع اتلاف وقت گرانبهای شما است. بعلاوه، بزرگترین اندام بدن شما علائم غفلت بیشتری را نشان می دهد. 

پوست آکنه دار

گویی پوست بدبو، خشک و پوسته پوسته به اندازه کافی بد نیست! اگر دوش گرفتن را متوقف کنید، به احتمال زیاد می توانید آکنه را در مکان های مختلف بدن (از جمله سینه و پشت ) ببینید. 

بخشی از ایجاد آکنه شامل چربی اضافی یا سبوم است که توسط غدد چربی در منافذ پوست ترشح می شود. این غدد در سینه و پشت ما برجسته تر هستند که می تواند شیوع آکنه بدن در این نواحی را توضیح دهد. آکنه التهابی سپس توسط میکروارگانیسم‌هایی تشدید می‌شود که محیط روغنی را دوست دارند و سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با آنها

میکروارگانیسم ها همچنین عاشق یک محیط گرم و مرطوب هستند، مانند محیطی که در پشت عرق کرده است.

اگر شما یک دونده یا ورزشکار هستید، واقعاً این حق را ندارید که پس از انجام کارهای فیزیکی سخت، دوش گرفتن را کنار بگذارید

ابتلا به خارش ژوک یا پای ورزشکار 

اگر شما یک دونده یا ورزشکار هستید، واقعاً این حق را ندارید که پس از انجام کارهای فیزیکی سخت، دوش گرفتن را کنار بگذارید. هنگامی که این نوع کارها را انجام می دهید و سپس تصمیم می گیرید که دوش گرفتن را محدود کنید، در نهایت می توانید چیزی به نام "تینیا کرویس" ایجاد کنید. که بیشتر به عنوان "خارش ژوک" شناخته می شود و به همان اندازه که به نظر می رسد ناخوشایند است.

بیماری مرتبط دیگری که ممکن است به آن مبتلا شوید «پای ورزشکار» است. این شرایط بسیار ناخوشایند هستند. عفونت ها با خاراندن یا استفاده از حوله آلوده منتقل می شوند. قارچ می تواند به وفور روی پوست عرق کرده رشد کند. بنابراین، پاکیزگی کاملاً مهم است، و با دوش گرفتن پس از انجام ورزش یا فعالیت های ورزشی دچار این شرایط نمی شوید. دوش گرفتن بعد از فعالیت بدنی برای جلوگیری از این امر مهم است، همچنین لازم است بعد از دوش گرفتن با حوله جداگانه، ناحیه کشاله ران را با دقت خشک کنید.

عوارض حمام نرفتن برای سلامتی

پوست شما سفت و سخت می شود

این فقط پوست خشک، پوسته پوسته یا بدبو نیست که باید نگران آن باشید. اگر دوش گرفتن را متوقف کنید، پوست شما در واقع سفت می شود، که وضعیتی به نام "هیپرکراتوز احتباسی" است و شبیه بثورات پوستی است. این بیماری به عنوان terra firma نیز شناخته می شود، که در لاتین به معنی "زمین سخت" است. همه این بدان معناست که پوست مرده، کثیفی و روغن‌های طبیعی بدن با هم فشرده می‌شوند و ماده‌ای چسبناک و چسب مانند روی خارجی‌ترین لایه پوست تشکیل می‌دهند.

این لکه‌های ناخوشایند می‌توانند روی گردن، در ناحیه بازو یا پشت زانوها، معمولاً پس از حدود یک هفته دوش نگرفتن ظاهر شوند. Terra firma نیز اغلب با هیپرپیگمانتاسیون مرتبط با اگزما اشتباه گرفته می شود. در اگزما، رنگدانه زیر پوست است اما terra firma، روی پوست قرار دارد.

تشدید اگزما و مسائل دیگر

اگر در حال حاضر پوست حساسی دارید یا از شرایطی مانند اگزما یا آکنه‌های فوق‌الذکر رنج می‌برید، دوش نگرفتن می‌تواند این شرایط را تشدید کند و آنها را بدتر کند، به‌ویژه در ماه‌های گرم و مرطوب. اگزما می تواند با تعریق بیش از حد بدتر شود، همانطور که یک نوع آکنه به نام فولیکولیت پیتروسپوروم می تواند بدتر شود.

شما می توانید راش گرما یا گرمای خاردار داشته باشید، که تصور می شود از بسته شدن مجاری عرق ایجاد می شود، که منجر به برآمدگی های کوچک می شود. بثورات گرمایی به ویژه پس از دوره های مکرر تعریق در یک محیط گرم و مرطوب رخ می دهد. پس از ورزش یا فعالیت‌های شدید، برای جلوگیری از این بیماری‌های پوستی مضر، حمام یا دوش آب خنک بگیرید.

در حالی که برخی از متخصصان استدلال می کنند که دوش آب گرم روزانه می تواند پوست شما را خشک کرده و روغن های طبیعی آن را از بین ببرد، همه این شرایط ممکن است شما را مجبور به تجدید نظر در تصمیم گیری برای کاهش دوش گرفتن کند. در حالی که ممکن است فردی تمایل داشته باشد که دوش نگیرد تا از خشک شدن بیش از حد جلوگیری کند و معتقد باشد که این امر به وضعیت او کمک می کند، می تواند اثر نامطلوب معکوس داشته باشد.

اگر دیر به دیر حمام کنیم چه می شود

ابتلا به عفونت قارچی 

وقتی دوش نگرفتن برای مدت طولانی را وارد معادله زندگی خود می کنید، به دلیل رشد بیش از حد باکتری ها روی پوست، خود را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به انواع عفونت ها قرار می دهید. و  عفونت قارچی یکی از بیماری های احتمالی است.

عفونت های مخمری نسبتاً رایج هستند و معمولاً به راحتی قابل اصلاح هستند. اما این بدان معنا نیست که آنها یک مزاحم و دردسر نیستند. مانند بسیاری از موارد، پیشگیری بهترین درمان است.  پاکسازی منظم به ویژه برای جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری کاندیدا آلبیکنس که باعث عفونت قارچی می شود، مهم است.

در حالی که هر چند وقت یکبار دوش نگرفتن کاملاً حق شماست و ترک دوش گرفتن برای مدت طولانی کاملاً انتخاب شخصی خود شخص است اما به نظر می رسد دوش گرفتن در روز از بسیاری از بیماری های بدن و پوست جلوگیری می کند.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • پنچعلی
    2

    الکی میگه،اگر درست بگید الانه این زباله جمع کنها باید هفت کفن پوسونده باشند

    نظرات شما -
    • مهدی
      2

      در جواب پنجعلی
      شاید این مطلب اشتباه باشه ولی برای یه بو گندویی مثل تو نوشته شده که با بوی گندت ملت رو خفه نکنی

  • متفاوت
    0

    دوعشایر هنگام ییلاق وقشلاق به هم میرسند وپس ازمدتها همدیگر رامیبینند پس ازاحوال پرسی اولی به دومی میگوید چقدر تمیز هستی مگرشما چگونه حمام میکنید؟دومی میگوید ما ییلاق شور قشلاق شور. اولی میگوید مگر شما مرغابی هستید؟دومی میگوید مگرشما چگونه حمام میکنید؟اولی میگوید ما زنده شور مرده شور!!!!!

  • معلومه خبریه
    0

    تا قبل از سهمیه بندی شدن حمام هر چه میخواهید حمام بروید تا دلتان نسوزد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها