۷ نکته برای کمک به سالمندان در یادگیری فناوری

با استفاده هر چه بیشتر و بیشتر مردم نقاط مختلف جهان از تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، دانستن و درک نحوه استفاده از فناوری به یک مهارت مهم تبدیل شده است.

۷ نکته برای کمک به سالمندان در یادگیری فناوری

با دیجیتالی شدن بسیاری از کارهای روزمره زندگی بسیاری از سالمندان ممکن است احساس کنند که از زندگی عقب مانده اند، اما این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند شروع به یادگیری نحوه استفاده از فناوری کنند. از این گذشته، همه بدون آگاهی از نحوه استفاده از رایانه یا تلفن همراه شروع به استفاده از فناوری می کنند.

با برداشتن گام‌های مناسب، می‌توانید به سالمندان کمک کنید تا نحوه استفاده از فناوری را بیاموزند و آن را در زندگی روزمره خود ادغام کنند. در این گزارش به چند نکته برای کمک به سالمندان به منظور یادگیری و سازگاری با فناوری اشاره شده است.

توضیح مزایای استفاده از فناوری

بسیاری از افراد مسن ممکن است در استفاده از تلفن همراه یا رایانه در درجه اول به این دلیل تردید داشته باشند که مزایای آن را درک نمی کنند. با این حال، توضیح مزایای فناوری برای سالمندان می تواند آنها را به یادگیری بیشتر در مورد آن علاقمند کند. آنها ممکن است ندانند که هر زمان که بخواهند می توانند با خانواده خود تماس ویدیویی داشته باشند یا به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهند.

به عنوان مثال، اگر کسی دوست دارد روزنامه بخواند، گفتن این که می تواند مقالات مجله مورد علاقه خود را به صورت آنلاین بخواند،  می تواند وی را به استفاده از اینترنت علاقمندتر کند.

صبور باشید

جنبه های مختلفی از فناوری وجود دارد که یک سالمند ممکن است برای اولین بار با آن مواجه شود، از درک مرورگرهای وب گرفته تا برقراری یک تماس رایانه ای. یادگیری همه این مسائل ممکن است کمی طول بکشد، و سالمندان سوالات زیادی در مورد نحوه عملکرد همه آنها خواهند داشت.

صبور بودن در مورد سالمندان دانش آموز برای کمک به یادگیری آنها بسیار مهم است.شما باید به عنوان یک راهنما برای آنها عمل کنید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و ساده ترین راه را برای انجام یک کار به آنها نشان دهید.

دلیل دیگری که حوصله اهمیت دارد این است که ممکن است یک سالمند سؤالات تکراری بپرسد یا نیاز باشد که دوباره چیزی به او نشان داده شود.با این حال، صبور بودن می تواند به انگیزه و تشویق سالمندان برای درک نحوه استفاده از فناوری کمک کند.

مفاهیم را به سادگی توضیح دهید

یکی از راه‌های کمک به سالمندان در یادگیری فناوری، توضیح مفاهیم مختلف به شیوه‌ای ساده است.

یک سالمند بلافاصله عباراتی مانند "مرورگر وب"، "کوکی ها"، "موس" و "پورتال" را درک نمی کند. آنها ممکن است در ارتباط دادن این کلمات با جنبه های فناوری مشکل داشته باشند، و اگر به آموزش آنها با اصطلاحات تخصصی نزدیک شوید، می تواند آنها را به سرعت گیج کند.

مفاهیم اینترنت را به ساده ترین شکل ممکن توضیح دهید و هر موضوع را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. از انجام مراحل بیش از حد پیچیده خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شود سالمند احساس کند نمی تواند روند را دنبال کند.

بگذارید خودشان فناوری را امتحان کنند

بسیاری از مردم از طریق تعامل با رایانه و تلفن، نحوه استفاده از آنها را یاد می گیرند. در حالی که ارائه مراحل نحوه استفاده از فناوری به فرد آسان است، اما تا زمانی که خود فرد این مراحل را امتحان نکند لزوماً نحوه استفاده از آن را به طور کامل یاد نخواهند گرفت.

اجازه دادن به سالمندان برای امتحان فناوری و کشف کنجکاوی خود می تواند به آنها کمک کند سریعتر یاد بگیرند. به آن‌ها اجازه دهید با جنبه‌های مختلف دستگاه‌ها تعامل داشته باشند و درباره عملکردهایی که یک رایانه یا تلفن ارائه می‌دهد سؤال بپرسند.

ثبت نام در کلاس 

برخی از سالمندان ممکن است فناوری را به بهترین نحو در محیط کلاس یاد بگیرند. کلاس های زیادی در دسترس هستند که منابعی را برای کمک به سالمندان در فراگیری فناوری از طریق مراکز سالمندان، کالج های اجتماعی و سازمان های غیرانتفاعی ارائه می دهند.

یکی از مزایای ثبت نام سالمندان در کلاس این است که آنها این فرصت را خواهند داشت که یاد بگیرند که چگونه از فناوری در کنار سایر افراد هم سن و سال خود استفاده کنند.آن‌ها می‌توانند برای یادگیری عملکردهای مختلف دستگاه‌ها، از استفاده از اینترنت گرفته تا مرور مقاله‌ها و دانلود برنامه‌ها، کاوش کنند و با دیگر سالمندان همکاری کنند.

صحبت در مورد مسائل امنیتی استفاده از فناوری 

یکی دیگر از جنبه های مهم آموزش فناوری به سالمندان، کمک به آنها در فراگیری مسائل امنیتی است که باید آنها را در زمان استفاده از فناوری رعایت کنند.به عنوان مثال، به آنها توضیح دهید که هرگز نباید نام کاربری، رمز عبور یا سایر اطلاعات شخصی خود را روی هر چیز دیگری بجز صفحه ورود بنویسند.

اگر به یاد آوردن این موارد برای آنها دشوار است، یک مدیر رمز عبور راه‌اندازی کنید که به آنها در ورود به سیستم عامل‌های مختلف کمک کند.همچنین باید به فردی که آموزش می دهید اطلاع دهید که هرگز به ایمیل های اسپم پاسخ ندهد یا روی چیزهایی که از آنها مطمئن نیست کلیک نکند.

به سالمندان توضیح دهید که چگونه می توان از اینترنت برای کلاهبرداری و جمع آوری اطلاعات از افراد استفاده کرد.

آهسته فناوری را آموزش دهید

با عادت کردن سالمند به استفاده از فناوری ، مهم است که جلسات را به بخش های مختلف تقسیم کنید. این کار به آنها کمک می کند تا درس های فناوری خود را بهتر به خاطر بسپارند و به آنها اجازه می دهد تا به آرامی رایانه ها و تلفن ها را در زندگی خود ادغام کنند.

می‌توانید با راه‌اندازی سودوکو یا یک پازل متقاطع کلمات، نحوه تعامل با صفحه نمایش را به آنها آموزش دهید. سپس، می توانید به مفاهیم دیگری مانند ایجاد یک حساب رسانه اجتماعی یا استفاده از اینترنت برای خرید بروید.

فرد مورد علاقه خود را تشویق کنید تا مراحل چیز جدیدی را که کشف کرده است بنویسد. این می تواند در آینده به آنها کمک کند، زمانی که برای به خاطر سپردن مراحل به کمک نیاز دارند.

دستگاه ها را برای برآورده کردن نیازهای سالمندان تنظیم کنید 

بسیاری از سالمندان ممکن است نیاز به تنظیم رایانه یا تلفن خود داشته باشند تا بتوانند نیازهای خود را برآورده کنند.به عنوان مثال، اگر سالمندی از لحاظ دید برای خواندن مطالب از روی صفحه نمایش مشکل دارد، راهی برای بزرگتر کردن متن روی صفحه نمایش وجود دارد. همچنین می توانید دستگاه را برای خواندن متن با صدای بلند تنظیم کنید.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها