یک کارشناس سلامت روان توضیح داد

انواع خشونت های خانگی را بشناسیم

یک کارشناس سلامت روان گفت: خشونت خانگی یک آسیب اجتماعی است که به سلامت جسمی و روانی قربانی و همه خانواده صدمه می زند و اثرات آن می تواند سال ها حتی پس از توقف خشونت، ادامه داشته باشد.

انواع خشونت های خانگی را بشناسیم

ندا محمدی یکشنبه ۷ آذر در یک کارگاه آموزشی گفت: خشونت خانگی بر سلامت و رشد ذهنی، اجتماعی و هیجانی کودکان و نوجوانانی که شاهد آن هستند نیز تاثیر گذاشته و می‌تواند موجب سوء مصرف مواد و الکل، پرخاشگری، خشونت، بزه کاری و انواعی از مشکلات روانشناختی در این گروه از افراد در بزرگسالی باشد.

او ادامه داد: شناسایی و مداخله اولیه در زمینه خشونت خانگی می تواند اثرات آسیب های وارده را کاهش دهد و یا از وقوع مجدد آن پیشگیری کند، به همین دلیل دانش و مهارت کارکنان مراکز بهداشتی در شناسایی و انجام مداخلات اولیه روانی اجتماعی، اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: آمارها نشان می دهد که خشونت نسبت به زنان، کودکان و سالمندان نسبت به سایر اعضای خانواده بیشتر انجام می شود؛ به طور کلی می توان گفت خشونت خانگی یک الگوی بدرفتاری جسمی، جنسی، روانی و هیجانی است که از سوی یکی از اعضای خانواده برای اعمال قدرت و کنترل نسبت به سایر اعضای خانواده انجام می شود که خشونت علیه زنان یکی از این موارد به شمار می‌رود.

انواع خشونت

محمدی با یادآوری اینکه خشونت علیه زنان به اشکال مختلف اعمال می‌شود، گفت: خشونت جسمی با رفتارهایی مانند کتک زدن، هُل دادن، پرت کردن، مشت و لگدزدن و اقدامات آسیب‌زا مشخص می‌شود.

او ادامه داد: خشونت عاطفی نیز شامل تهدید، داد زدن، بی توجهی و تحقیر کردن است؛ همچنین خشونت جنسی که با شکل های ناخواسته رابطه در زمان نامناسب انجام می شود.

این کارشناس حوزه سلامت گفت: در خشونت اقتصادی یا مالی نیز که شامل قطع هزینه رفت و آمد، غذا، پوشاک و سرپناه است، بررسی ها نشان داده ۲۰ تا ۷۰ درصد زنان هرگز خشونت را آشکار نمی کنند، مگر این که پزشک یا فردی قابل اعتماد از آنها این موضوع را بپرسد.

وی همچنین اضافه کرد: خشونت علیه زنان پیامدهای زیادی در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد و شامل آسیب به سلامت روان و اعتماد به نفس زن، افزایش احتمال طلاق، یادگیری خشونت از سوی فرزندان، مشکلات مربوط به خواب، تغذیه و افکار خودکشی، در زمان وقوع خشونت می شود.

عوامل موثر در زمان وقوع خشونت

به گفته این کارشناس حوزه سلامت، وجود بیماری یا اختلال روانی، وضعیت نامطلوب اقتصادی و اجتماعی، سطح پایین تحصیلات و مهارت های اجتماعی، کیفیت زندگی پابین و اعتیاد به الکل و مواد مخدر و همچنین مسایل فرهنگی به این معنی که برخی جوامع خشونت علیه زنان را طبیعی می دانند، بر اعمال خشونت موثر است.

این کارشناس سلامت مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز گفت: کاهش اعتماد به نفس، وابستگی مالی، باورهای فرهنگی و اجتماعی، رفاه و امنیت فرزندان و دسترسی نداشتن به حمایت های اجتماعی زنان، از علت های اصلی تحمل کردن یک زندگی خشونت بار از سوی زنان است.

اصول مواجهه با قربانیان خشونت

او با بیان اینکه ۶ اصل اساسی برای کارکنان مراکز بهداشتی در مواجهه با قربانیان خشونت، ضروریست، گفت: ۱- توجه به امنیت قربانی و مداخله در بحران اگر در وضعیت بحرانی است، ۲- توانمندسازی قربانی، ۳- سرزنش نکردن قربانی، ۴- ارایه اطلاعات کافی در مورد حقوق مراجع، ۵- حفظ امنیت فرزندان و ۶- افزایش آگاهی زنان، باید مد نظر کارکنان مراکز بهداشتی باشد.

محمدی خاطرنشان کرد که افزایش آگاهی زنان در مورد خشونت باید همراه با برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز خشونت و تامین امنیت خود و فرزندانشان و ارائه اطلاعات همراه باشد و می‌توان به آنان در مورد اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و سازمان های حمایتی (بهزیستی) نیز مشاوره و اطلاعات داد و زنان آسیب دیده را به این مراکز ارجاع داد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها