روزنامه شرق:

چشم اسرائیل به خلیج فارس/ دور خوردن ایران از یک مسیر ترانزیتی مهم/ هند ایران را فریب داد

رویگردانی عجیب هند از بندر چابهار، حالا با اخبار تازه مفهوم پیدا کرده است. شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، به‌زودی صاحب یک راه ریلی مشترک می‌شوند. راهی که هند را بدون نیاز به بندر چابهار و ایران به اروپا می‌رساند

چشم اسرائیل به خلیج فارس/ دور خوردن ایران از یک مسیر ترانزیتی مهم/ هند ایران را فریب داد

روزنامه شرق در ادامه نوشت:

البته یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه می‌رسد. مقامات اسرائیل می‌گویند بخش زیادی از این مسیر موجود و تنها ۳۰۰ کیلومتر از آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود.

علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل می‌گوید که بعد از عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل تکمیل این مسیر سرعت خیره‌کننده به خود گرفته است و البته باید گفت که هند به نوعی ایران را فریب داده و حالا بندر چابهار را رها کرده و شریک راه‌آهن خلیج فارس شده است.

راه‌آهن مشترک خلیج فارس، پروژه‌ای که بی‌سروصدا از سال ۲۰۰۹ کلید خورد و این روزها محور مهم گفت‌وگوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. خلیج‌آنلاین خبر داده است که این خط آهن به‌زودی تکمیل می‌شود و مقامات شش کشور عرب گفته‌اند این خط ریلی تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار می‌کند.طول این خط ریلی دو‌هزار و ۱۷۷ کیلومتر است اما روزنامه معاریو چاپ اسرائیل، به نقل از آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نوشته است که «بخش بزرگی از این مسیر در‌حال‌حاضر موجود است و فقط ۳۰۰ کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد باید ساخته شود». این مقام اسرائیلی گفته است که امارات و اسرائیل سرمایه‌گذاری‌های وسیعی روی ساخت و ارتقای زیرساخت‌ها انجام داده‌اند و قصد دارند از طریق خط ریلی که بخش بزرگی از آن موجود است، خلیج‌ فارس را به بندر حیفا در اسرائیل متصل کنند. این پازل وقتی تکمیل می‌شود که بدانیم هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل مدت‌هاست پروژه مشترک اقتصادی با عنوان «کریدور غذایی  هند- خاورمیانه» را دنبال می‌کنند. هند به‌عنوان یکی از غول‌های غذای جهان و البته یک اقتصاد بزرگ با این پروژه به دنبال مدیریت منابع آب خود و مدرن‌کردن کشاورزی است و اسرائیل به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین نقاط جهان در زمینه کشاورزی صنعتی، به هند در این زمینه کمک می‌کند. اسرائیل همچنین به دنبال ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در هند است تا مصرف انرژی در کشور ۷۲ ملت را بهینه کند. از آن سمت اسرائیل قرارداد پروژه‌های مشترکی را با امارات و عربستان در حوزه انرژی امضا کرده است. درنهایت اینکه هند به‌عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان این روزها نه‌تنها توانسته است بنا به گزارش بانک جهانی نرخ فقر مطلق را در هشت سال به نصف برساند و جمعیت فقرا را به‌شدت کاهش دهد که حالا با سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای عربی و اسرائیل به دنبال دستیابی راحت‌تر به بازار اروپاست؛ اما در این مسیر هند بندر چابهار را رها کرد. سازمان بنادر و دریانوردی ایران سال گذشته اعلام کرد که از روند سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار رضایت ندارد و آنها که بنا بود ۸۵ میلیون دلار سرمایه به ایران بیاورند فقط ۲۵ میلیون دلار سرمایه آورده‌اند و آن هم تنها شامل جرثقیل‌هایی می‌شود که با کشتی به بندر چابهار آورده‌اند. مقامات سازمان بنادر ایران به معافیت تحریمی بندر چابهار اشاره کرده و می‌گویند که هند تلاشی برای استفاده از این فرصت نکرده است. ماجرا اما به همین جا ختم نشد و اسفند سال گذشته ناگهان خبر رسید که هند اندک ترانزیت خود از مسیر چابهار را متوقف کرده و در اقدامی غیرمنتظره استفاده از مسیر پاکستان را برگزیده و گندم خود را از این کشور به افغانستان منتقل کرده است. انتخاب مسیر پاکستان که با هند اختلافات دیرینه دارد، معادله غیرقابل‌فهم و عجیبی در رسانه‌های ایران تلقی شد.

نکته مهم این پروژه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به‌سرعت در حال تکمیل پروژه‌های فرعی هستند که استفاده از این مسیر مشترک را اقتصادی‌تر و درآمدزاتر می‌کند

کشورهای عربی در تکاپوی ایجاد مسیر ترانزیتی مشترک

این معادله عجیب حالا با اخبار جدید از راه ریلی خلیج فارس قابل فهم‌تر به نظر می‌رسد؛ راهی ریلی که در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس و دریای عمان شش کشور عربی را به هم وصل می‌کند. کشورهایی که بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بنادر منطقه را در اختیار دارند و البته بنادر برخی از این کشورها از جمله امارات جزء پنج بندر بزرگ جهان محسوب می‌شود. آنها حالا تصمیم دارند با یک مسیر ریلی مشترک بنادر و زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خود را به یکدیگر متصل کرده و این راه مشترک را به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه و اروپا متصل کنند. راه ریلی جدید موجب می‌شود انتقال کالاها از اسرائیل به امارات در یک یا دو روز انجام شود؛ درحالی‌که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

نکته مهم این پروژه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به‌سرعت در حال تکمیل پروژه‌های فرعی هستند که استفاده از این مسیر مشترک را اقتصادی‌تر و درآمدزاتر می‌کند.

ایلنا به نقل از خلیج‌آنلاین نوشته است که شرکت انگلیسی «Oxford Business Group» خبر داده که پروژه مشترک راه‌آهن خلیج فارس به زودی اجرائی می‌شود و منافع مشترک تجاری زیادی برای این کشورها به دنبال خواهد داشت. پیش از این در دسامبر گذشته، رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس درباره این خط ریلی گفت‌وگوهای مفصلی ترتیب داده بودند.

در همین زمینه عربستان سعودی که بزرگ‌ترین خطوط ریلی خلیج فارس را در اختیار دارد و نقش مهمی در ایجاد این خط ریلی مشترک بازی می‌کند، اجرای پروژه‌های زیرساختی خود را سرعت داده و آخرین آن افتتاح ایستگاه قطار در نزدیکی مرز اردن در مارس گذشته بود.

همچنین امارات مشغول تکمیل فاز دوم پروژه راه‌آهن ملی است که در سال 2016 راه‌اندازی شد و قرار است 11 شهر و همچنین میادین گازی جنوب این کشور را به هم متصل کند.

در قطر هم راه‌اندازی زیرساخت‌های ارتباطی سرعت گرفته و برگزاری جام جهانی در این کشور، محرک اجرای سریع‌تر پروژه‌های ریلی این کشور شده است. در این گزارش اشاره شده است که 12 پروژه جدید از 26 پروژه‌ای که دوحه روی آن کار می‌کند، عملا قبل از شروع جام جهانی تکمیل خواهد شد. از آن سمت در عمان، مسقط قصد دارد شبکه راه‌آهن ملی خود را بسازد که یک مسیر پیشنهادی به طول دوهزارو 100 کیلومتر است و از مرز امارات متحده عربی شروع می‌شود و از صحار و مسقط در شمال می‌گذرد و سپس به شهرهای بزرگ بندری دقم و صلاله در ساحل شرقی متصل می‌شود. دولت عمان پیشرفت‌های زیادی در این پروژه داشته است.

به‌جز این کویت گزارش داده است که در ژانویه 2020 خط‌آهنی متشکل از 68 ایستگاه برای اتصال شهر کویت به فرودگاه بین‌المللی، دانشگاه اصلی و مناطق مسکونی و صنعتی این کشور راه‌اندازی کرده است و اما پروژه «قطار خلیج فارس» با هدف اتصال تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از طریق یک خط راه‌آهن به طول دو هزار و ۱۷۷ کیلومتر از شمال کویت شروع شده و از شهرهای جبیل و دمام عربستان سعودی می‌گذرد و سپس از بحرین عبور می‌کند و با گذر از منامه و سپس دوحه، امارات و از آنجا به مسقط خواهد رفت. خط ریلی مشترک بین شش کشور عربی از زمانی جدی شد که در ماه فوریه رسانه‌های قطری گزارش دادند که ساخت بخش اتصال قطر و عربستان سعودی به‌زودی آغاز می‌شود و عملیات اساسی مانند طراحی‌های مهندسی و زمان‌بندی اجرای پروژه انجام شده است.

هند ایران را فریب داد

راه ریلی خلیج فارس از نظر علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل، کریدور شمال به جنوب ایران را دور زده است. او می‌گوید هند حالا به این پروژه پیوسته و از نظر من هند و آمریکا ایران را فریب دادند. او توضیح می‌دهد: آمریکا با معافیت تحریمی بندر چابهار و حضور منفعل هند در این بندر موجب شدند که توسعه بندر چابهار به تعویق بیفتد و حالا هند بندر چابهار را رها کرده و به پروژه راه ریلی خلیج فارس پیوسته است. او همچنین می‌گوید: امارات هم قبل از جنگ یمن، بندر عدن را به عنوان یک رقیب مهم ترانزیتی برای خود می‌دید اما در اقدامی عجیب قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر را امضا کرد و اجازه نداد هیچ سرمایه‌گذار دیگری وارد شود اما هیچ اقدامی برای توسعه بندر عدن هم انجام نداد و در مقابل به‌سرعت بنادر رقیب بندر عدن یعنی بندر فجیره و جبل‌علی را توسعه داد و سپس از بندر عدن خارج شد! این تحلیلگر تأکید می‌کند که انفعال ایران برای توسعه زیرساخت‌های تجاری خود موجب شده است که فرصت‌های طلایی ترانزیتی از بین برود و احیای آنها دیگر به‌سادگی ممکن نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    2

    غم و قصه تمام وجود آدم رو می گیره از این همه به مسئولیتی و بی تدبیری در این مملکت از این موارد یکی دو تا نیست.

  • ناشناس
    0

    ما رکورد زدیم

  • متین
    1

    اینقدر ساده و بی سواد هستیم هر کشوری میاد سرمون کلاه میزاره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      نوش جونشون
      تا باشند اعتماد نکنند وآغوش برا هر کسی باز نکنند

  • عباسی
    2

    بی لیاقت تر از این حکومت وجود نداره .

  • ناشناس
    1

    چیز خیلی خیلی عجیب اما نه غریب این گفتار عجیب و غریب تلقی کردن رفتار کشورهای اطراف ما است.درحالی که شگفتی حیران کننده در این معادله,بیحسی و انفعال خائنانه حاکمان ایران در مورد نیازها و منافع ملی کشور است که با یک حرکت و غالبا بی حرکتی لاک پشتی نیمه نصفه کارهایی می کنند و منت سر مردم می گذارند که ما چنین و چنانیم.این فلک زده ها پس از 25 سال هنوز نتوانسته اند یک خط معمولی ریلی میانه به تبریز را به انجام برسانند و در عین حال بیش از ده برابر هزینه لازم هم خرج این کار کرده اند.در سد سازی و کار مترو شهری و جاده سازی هم غالبا هزینه تراشیده و خورده اند بی انکه کاری مفید انجام گرفته باشد.اینها خیلی عجیب و غریب می دانند که چرا حکومتهای دیگر مانند اینها به چپاول دارائی ملی شان نپرداخته و واقعا کار و به مردمشان خدمت کرده اند.اگر هم اعتراض بکنی کارت به فراموشگاهها می کشد و مثبت ترین جوابشان چند تا ترقه است!

  • ناشناس
    0

    برای اینکه نگید ما به آمریکا سواری میدیم ، کل دنیا سوار ما شدند ، ۳ دور مفتی سواری کردند ،پول سواری شون هم گرفتند و رفتند . نتیجه مدیریت بی سواد

  • ناشناس
    0

    خودمان ۴۰ ساله در حال خودفریبی هستیم...کشورهای دیگر فکر منافع ملی خودشان هستند...انزوای ایران تازه شروع شده

  • 2

    لبنان، غزه، سوریه، عراق و یمن و ایران را نگاه کنید...این ارمغان جمهوری اسلامی برای دنیاست...جنگ، فساد، خونریزی، تباهی، تبعیض و فقر...چرا کشورها باید دنبال رابطه با چنین کشوری باشند؟

  • ناشناس
    4

    به هندیها بفرمایید گول نخورند ما قرار گذاشتیم اسراییل 25 سال اینده از بین برود که اونم 7-8 سالش طی شده !!!!!

  • 0

    همه دنیا برا مدیریت ما صف کشیده اند وزنبیل گذاشته اند .

  • محمد
    2

    در عوض برادران یمنی وسوریه ای وفلسطینی و....حسن نصرا...خوب خوش گذرانی کردند.

  • ناشناس
    0

    به قول مرحوم خاموشی رییس اتاق بازرگانی وقت : ایران سلطان فرصت سوزی در چند دهه گذشته است !

  • ایرانی
    1

    همه می‌دونیم دیگه تو این مملکت چه خبره!!! ۹۵ درصد مسئولین یا دزدن و یا جاسوس و یا خائن

  • ناشناس
    0

    چین در راه اهن سراسری جاده ابریشم به ایران خیانت کرد.
    الان هم هند با دور کردن مسیر خودش ایران را دور زد و خیانت کرد.
    ترکیه با مشارکت اسراییل متجاوز، سد سازی هایی کرد که سال های اینده جان و سلامتی مردم عزیزمان را تهدید میکند.
    دیپلماسی بشدت ضعیف.
    دیپلمات های ما از دیپلمات شدن فقط کت و شلوار و بنز مشکی دیپلماسی را بلدند.والسلام.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      و فرار کردن از خدمت سربازی.

  • فرهاد
    1

    آقای رئیسی ورفقا.حالا هی بگویید اگر برجام نشد ما با همسایگان کار می کنیم.در صورت نبود برجام مردم حتما دچار بدبختی ولی کالایی میشود ومسئولیت این کار هم به گردن شما و دوستانتان هست که شما را به تندرویی دعوت می کنند تا از تحریم و بدبختی مردم مثل قبل برای خود به نوایی برسند

  • مرتضی
    9

    راه چاره این هست که اسرائیل نا امن بشه اون وقته که راه ناامن میشه

    نظرات شما -
    • علی
      2

      فلسطین هم الان هم درگیر جنگ داخلی بین مسلمانان وصهیونیست و جنگ بین یهودی ها و صهیونیست ها هست هند هم چابهار را موازی با اون طرح جلو میبره اما میزان هزینه ای که میکنه و سرعت پروژه مهمه که بستگی به ایران داشت وگرنه ایران بسیار امنتر از کشورهای عربی با حضور داعش و تروریسم هست

  • ناشناس
    0

    کلوخ انداز را جواب سنگ است
    وقتی ۴۰ ساله دشمن دشمن تراشی می کنید انتظار دارید فرش قرمز جلو تون پهن کنند
    نتیجه ی این همه سیاست بازی های کثیف و سرمایه گذاریهای بی بازگشت شد انزوای جهانی و تنگ شدن زندگی به مردم.........

  • ناشناس
    1

    هیچ کشوری ایران را جدی نمی گیرد.
    فقط ایران را سر کار می زارند و می خندند

  • علی یزدانی
    9

    بدون اراده ایران عملا این خط آهن کاربردی نخواهد بود چون سرتاسر مسیرش تحت برد موشک‌های مقاومته، وقتی آرامکو عربستان امن نیست از مبدا هند تا بنادر اسرائیل هم امن نیست😌

    نظرات شما -
    • 3

      خيلي خامي . كمي به خبار و وضعيت جنگ روسيه و اكراين نگاه كن و بفهم كه در جنگ هاي جديد تانك و توپ م بعضي موشكها بدرد نمي خوره . ايران هيچگاه از روسيه قوي تر نبوده و نخواهد بود . فقط خوب دقت كن كه وضه نكبت بار پوتين به كجا رسيده . عبرت بگيريد و مزخرف نگوييد

  • محمد
    0

    مسئولین ما خوابند دنیا را آب ببره آنها را خواب برده علتش هم اینه کسی بفکر آبادانی کشور نیست مسائل جناحی واختلاسها نمیذارند کسی بفکر کشور باشد .

  • ناشناس
    0

    چرا فریب نده.مگر ما سیاستمداره با سواد ودلسوزس داریم.مگه تونستیم برجام را به امضا برسانیم.همش وعهد ودروغ مسئولین به مردم بینوا.

  • Mm
    0

    کشور مابه خاطر سخت گیریهای بیدلیل و عقاید بی بنیان خودش را ایزوله کرده و همین باعث دور شدن ما از مسیر توسعه شده. این همان چیزی است که کشورهای رقیب می خواهند. بهتر است به خودمان بیاییم و روشمان را تغییر دهیم.

  • ناشناس
    1

    من یادمه شما ها بیراه نمی کشیده کشور به این روز نمی افتاده یک روز آشوب یک روز خاتمی یک روز روحانی یک روزی مرک برشاه می گفتی یک روز شاه برگرده تمام این بدبختی که داریم شما آدمها چه بگویم من به ریسی رای ندادم اما اینقدر شهامت دارم بگویم ریسی چند ماه آمده سری کار رئیس جمهور فقط چرند

  • ناشناس
    0

    هند ايران را فريب نداد ، دولتها در ايران با بي كفايتي همه ملت ايران را فريب داده اند . وقتي با همه دنيا بجنگي عاقبتي جز اين ندارد. هند براي منافع ملي تلاش مي كند و ايران هم منابعش را در خارج از كشور تلف مي نمايد .

  • ناشناس
    3

    هنوز هم اسراییل را دشمن خود بدانید ،ما شدیم کاسه داغ تر از آش ،تمام اعراب که هم کیش و هم نژاد با فلستین هستند با اسراییل رابطه دارند ،ولی ما بر این دشمنی خسارتبار با اسراییل و آمریکا که باعث میلیارد ها دلار ضرر به کشور شده پا فشاری می کنیم ،وابن جمله که در سیاست کشور داری نه دوست همیشگی هست و نه دشمن ،فقط منافع کشور و مردم همیشه باید در نظر گرفته شود در سیاست ما جایی ندارد .

  • ..
    1

    مسئولین ما هم به فکر دزدی پر کردن جیب خودشون با دوربری هاشون
    هر کشوری برای منافع ملتش جان دل میزارن مسولیین رده بالای کشور ما مردم براشون زره ای اهمیت نداره فقط خون مردم مارو دارن تو شیشه میکنن

  • علی راثی نصیری
    0

    من معتقدم ما بهتره دنبال منافع خود باشیم و برای رشد و جهش ایران تلاش کنیم ، ......

  • پسر دیروز
    1

    و ما هم همینطور بدبخت تر و بیچاره تر و مسولان جیب پر کنن و فردا هم برن اروپا .و مصیبتش برا ما ..همه کشور ها فکر اقتصادو مردم سوم ما هم هنوز تو صف مرغ و روغن و گرانی وای به حال این مردم و کشور با این مدیران بی کفایت

  • ناشناس
    0

    هند ایران را فریب نداده بله اسرائیل هم کشورهای عربی وهم هند رو فریب داده ودراینده نه چندان دور هندوها به فریب خوردن ازاسرائیلها پی خواهند برد و دست به دامان ایران خواهند شد.
    درضمن هندوها همیشه اجناس فاسد شده رو به ایران وارد کردن مثل گندم وبرنج وبهترکه از ما جداشدن اسرائیلها با سهمی شدن زمینهای کشاورزی هند و درپی جاسوسی از ضعف هند هستن وگرنه درپی دوست مطمعن با هندوها نیستن.

  • ناشناس
    0

    اگر چند بسیجی فلسطینی یا لبنانی ویا یمنی .خط راهن چند بار مسدود کنند .
    یا درکشوراسرائیل نا ارامی رو به وجود بیارند کار خط ریلی خود به خود مسدود میشود.

  • علی
    0

    هند بزرگترین خریدار سلاح های رژیم صهیونیستی مستقر در فلسطین هست ایران بجای هند اگه طرف پاکستان بود شاهد داعش و و طالبان کنار گوشمون نبودیم درسته حجم تجارت پاکستان پایین تر هست اما همسایه خاکی ما هست و خریدار گاز ما.پاکستان اگر سلاح ایرانی می خرید کمتر دست به دامن سلاح آمریکایی و انگلیسی با قیمت بالاتر بود

  • ناشناس
    1

    عربستان سعودی خجالت نمی‌کشه یعنی مسلمان هست ولی از شمر ذالجوشن بدتر هند هم هرچه خرابکاری و کثیف کاری اونجاست چطوری به اینا اطمینان کردید

  • ناشناس
    1

    یا دزدان آمریکایی و یا دزدان اسرائیل در این راه پیدا میشوند که البته عربستان سردسته همه اینها هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها