پرندگان هنگام پرواز بر فراز اقیانوس‌ها کجا استراحت می‌کنند؟

برخی گونه از پرندگان هر سال فصل مهاجرت، مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند و گاهی برای رسیدن به مقصد مجبور هستند از فراز دریاها و اقیانوس‌ها بگذرند و هفته‌ها پرواز کنند. اما این پرندگان هنگام عبور از اقیانوس‌ها کجاها استراحت می‌کنند؟

پرندگان هنگام پرواز بر فراز اقیانوس‌ها کجا استراحت می‌کنند؟

برای برخی از پرندگان، بهترین استراتژی توقف نکردن است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که پنج گونه‌ پرنده را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که برخی گونه‌ها مانند شاهین بحری و عقاب ماهیگیر در بخشی از مسیر مهاجرت خود را به دست باد می‌سپارند، آنها از این طریق انرژی لازم را برای ادامه سفر ذخیره می‌کنند.

به عبارتی دیگر این گونه از پرندگان در جریان باد بدون این که نیازی به بال زدن و صرف انرژی داشته باشند، سُر می‌خورند، مثل گلایدرها که بدون موتور در آسمان پرواز می‌کنند.

الهام نورانی، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: «ما متوجه شدیم که پرندگان مهاجر مسیرهای پرواز خود را طوری تنظیم می‌کنند که هنگام پرواز بر فراز دریا از جریان وزش باد برای اوج گرفتن بهره ببرند. این به آنها کمک می‌کند تا صدها کیلومتر پرواز کنند».

براساس داده‌های انجمن سلطنتی برای حفاظت از پرندگان در بریتانیا (RSBP) تخمین زده می‌شود که ۲ هزار گونه از پرندگان بدون توقف مسیر مهاجرت خود را طی می‌کنند. از سوی دیگر برخی از پرندگان مهاجر نیز از قبل مناطق توقفی را تعیین کرده‌اند که برای نسل‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تعدادی از پرندگان از کشتی‌ها به عنوان ایستگاه‌ استراحت استفاده می‌کنند. محققان می‌گویند تعداد این پرندگان بیش از آن بود که تصور می‌کردند.

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در ۲۰۲۲ منتشر شده است، محققان طی تحقیقی به مدت ۲۵ روز در دریای مدیترانه، موفق شدند نام ۱۳ گونه مختلف از پرندگان را که برای استراحت روی قایق آن‌ها توقف کرده بودند، ثبت کنند.

این تیم دریافتند که میانگین مدت توقف پرندگان در قایقشان ۴۲ دقیقه بوده است و فکر می‌کنند که این زمان نسبتا کوتاه بوده است. با این حال، این تیم تحقیقاتی بر این باور است که بیشتر پرندگان یا به دلیل مواجهه با آب و هوای بد یا وضعیت بدنی نامناسب و نیاز به استراحت، تصمیم به توقف گرفتند.

آنها با استفاده از داده‌های خود در مورد پرندگان، تخمین می‌زنند که تقریباً ۴ میلیون پرنده می‌توانند از کشتی‌ها در مدیترانه مرکزی به عنوان مکان توقف استفاده کنند.

محققان می‌گویند باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر ترافیک دریایی بر مهاجرت پاییزی پرندگان انجام شود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    درباره غذا پرنده درطول مسافت طولانی حرفی نزده است .ما برای امتحان کبوترهایی را دریک مسیر ۸۰۰ کیلومتری ازمبدا تا مقصد قرار دادیم خودشون بمقصد رسیدند اما بشدت لاغر شده بودند چون دائم الپرواز بودند .انرژی آنها ازدست میرود .

  • ناشناس
    1

    یا داخل چاه جمکران یا داخل حوزه علمیه یا بنگ میزنند ناکس ها تا توپ شوند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها