آسوشیتدپرس هم مشتری هوش مصنوعی شد! /آیا روزنامه نگاران در خطرند؟

روزنامه های سراسر جهان از هوش مصنوعی برای بهبود تجارت استفاده می کنند.

آسوشیتدپرس هم مشتری هوش مصنوعی شد! /آیا روزنامه نگاران در خطرند؟

ورود هوش مصنوعی مولد، استفاده از هوش مصنوعی را در زمینه‌های مختلف از جمله روزنامه‌نگاری تسریع کرده است، جایی که هوش مصنوعی در صورت بروز مشکلات بیشتر در مطبوعات قابل مشاهده است، در حالی که برخی اتاق‌های خبر مقالاتی بر اساس هوش مصنوعی منتشر کرده‌اند که مملو از خطا یا اشتباه  و پیشنهادات توهین آمیز است.

اما در عین حال نگرانی گسترده ای وجود دارد که از هوش مصنوعی برای جایگزینی روزنامه نگاران ارزان استفاده شود، اما یک نظرسنجی جهانی جدید راه هایی را نشان می دهد که هوش مصنوعی از طریق آن به دنیای تجارت راه پیدا کرده است، حتی اگر روزنامه نگاران نگران تأثیرات آن هستند نگرانی هایی که  فقط به نوشتن مقاله محدود نمی شود.
  یک گزارش این هفته توسط JournalismAI،  با ابتکار " Polis" مرکز تحقیقات روزنامه نگاری در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، منتشر شد این گزارش با عنوان  «تغییر ایجاد می‌کند: بررسی جهانی در مورد آنچه سازمان‌های خبری با هوش مصنوعی انجام می‌دهند» دیدگاه بیش از 120 سردبیر، روزنامه‌نگار، فن‌شناس و خالق رسانه از 105 اتاق خبر کوچک و بزرگ در 46 کشور  را در بر می‌گیرد.

JournalismAI ادعا نمی کند که این نظرسنجی کل صنعت جهانی را نشان می دهد، اما نگاهی اجمالی به نحوه استفاده بازار رسانه از این فناوری های جدید را نشان می دهد در میان پاسخ دهندگان، بیش از 75 درصد از هوش مصنوعی در جایی در جمع آوری، تولید و توزیع اخبار استفاده کرده اند.

بیش از نیمی از آنها افزایش کارایی و بهره وری را به عنوان دلیل استفاده از آن ذکر کردند – در حالت ایده آل، هوش مصنوعی می تواند کارهای یکنواخت و تکراری را خودکار کند و حدود یک سوم از پاسخ دهندگان گفتند امیدوارند فناوری های هوش مصنوعی به آنها کمک کند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند، تجربیات خوانندگان را شخصی سازی کنند، و موجب افزایش تعامل مخاطب شود.

 بنابر این گزارش؛ بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان نگرانی خود را در مورد پیامدهای اخلاقی ادغام هوش مصنوعی از نظر کیفیت سرمقاله و سایر جنبه های روزنامه نگاری مانند دقت، انصاف و شفافیت ابراز کردند. در مجموع، اتاق های خبر همچنان مداخله انسانی را برای کاهش عدم دقت هوش مصنوعی ضروری می دانند.

از طرفی پاسخ دهندگان به نظرسنجی نگران بودند که فناوری های هوش مصنوعی می تواند پوشش خبری مغرضانه را تشدید کند و گروه های به حاشیه رانده شده را تحریف کند.

این گزارش می‌گوید که هوش مصنوعی خطرات خاصی را برای اتاق‌های خبر در  بخشی از جهان ایجاد می‌کند. چرا که بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی با تمرکز بر زبان انگلیسی (با لهجه‌های بسیار خاص) توسعه یافته‌اند، منابع مالی معمولاً در چند کشور متمرکز شده‌اند و ممکن است واقعیت‌های سیاسی متفاوتی وجود داشته باشد. و این بر اعتماد مردم به هوش مصنوعی تاثیر می گذارد.

کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه نگاری

با این حال، این نظرسنجی نشان داد که 90 درصد اتاق‌های خبر در حال حاضر از نوعی هوش مصنوعی در تولید خبر، 80 درصد در توزیع اخبار و 75 درصد در جمع‌آوری اخبار استفاده می‌کنند. وظایف جمع‌آوری اخبار شامل رونویسی و ترجمه خودکار، استخراج متن از تصاویر، حذف وب یا ابزارهای خلاصه سازی خودکار با کمک هوش مصنوعی انجام می شود.

تولید اخبار می‌تواند شامل ترجمه مقالات به زبان‌های دیگر، تصحیح، نوشتن سرفصل‌ها یا نوشتن مقالات کامل باشد، و توزیع شامل استفاده از بهینه‌سازی موتور جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی و همچنین مواردی مانند تنظیم محتوا برای مخاطبان خاص است.

این گزارش مشخص نمی‌کند که چه تعداد اتاق خبر از این فناوری برای هر کار خاص استفاده می‌کنند، اما بیان می‌کند که توزیع اخبار گسترده‌ترین طیف موارد استفاده را دارد، و اغلب به عنوان منطقه‌ای که بیشتر تحت تأثیر هوش مصنوعی در اتاق خبر قرار می‌گیرد ذکر می‌شود.

اگرچه اکثر پاسخ دهندگان در نظرسنجی نگران پیامدهای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی هستند، تنها حدود یک سوم گفتند که سازمان های آنها یک استراتژی هوش مصنوعی دارند یا در حال حاضر در حال توسعه آن هستند.

شرکت‌های فناوری مانند گوگل در تلاش هستند تا ابزارهای هوش مصنوعی را در کسب‌ و کار اصلی خود بسازند؛ حتی با وجود نگرانی‌های اخلاقی و قانونی جدید، بسیاری از اتاق‌های خبر GPTBot، ابزار استفاده از داده‌های آن را مسدود کرده‌اند. بعضی ها هم از آنها شکایت کردند اما با این وجود، آژانس‌های خبری با شرکت‌های هوش مصنوعی قراردادهایی منعقد کرده‌اند. آژانس هایی مانند آسوشیتدپرس، که اوایل سال جاری با OpenAI توافقنامه‌ای امضا کرد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها