تبدیل متان به انرژی و ماده ممکن می‌شود

متان آلاینده‌ای است که به ندرت بازیافت می‌شود و انتشارش آسیب زیادی به سیاره ما می‌رساند اما اکنون محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی راهی برای تبدیل آن به انرژی و مواد پیدا کرده‌اند.

تبدیل متان به انرژی و ماده ممکن می‌شود

به نقل از آی‌ای، این راه جدید توسط «لورن تتارد»(Laurene Tetard)، نانوتکنولوژیست و «ریچارد بلر»(Richard Blair)، کارشناس کاتالیز توسعه یافته است.

اختراع اول

این اختراع شامل روشی برای تولید هیدروژن از متان، بدون آزادسازی گاز کربن است.

بلر می‌گوید: این اختراع در واقع یک تیر و دو نشان است. شما هیدروژن سبز به دست می‌آورید و متان را حذف می‌کنید. متان به هیدروژن و کربن خالص تبدیل می‌شود که می‌تواند برای مواردی مانند باتری استفاده شود.

اختراع دوم

اختراع دوم ممکن است روزی اجازه ایجاد مواد کربنی با کارایی بالا از متان را بدهد.

تتارد توضیح داد: این مانند داشتن یک چاپگر سه بُعدی کربنی به جای چاپگر سه بُعدی پلیمری است. اگر ابزاری مانند این داشته باشیم، شاید حتی بتوانیم طرح‌های داربست کربنی داشته باشیم که امروزه غیرممکن است.

بلر افزود: بنابراین، این اختراع راهی برای ساخت چنین موادی از متان به شیوه‌ای پایدار در مقیاس صنعتی بزرگ خواهد بود.

این اختراع به گفته‌ی دانشمندان می‌تواند کاربردهای نامحدودی داشته باشد.

بلر افزود: اکنون صحبت از برنامه‌های کاربردی شاید برای دستگاه‌های پزشکی یا حسگرهای شیمیایی جدید است. این به یک پلتفرم برای توسعه انواع محصولات تبدیل می‌شود.

تتارد افزود که اگر آنها بتوانند اندازه‌ی ساختارهای حاصل را کاهش دهند، می‌توانند دامنه‌ی فعالیت خود را گسترش دهند.

او توضیح داد: در حال حاضر، اندازه ساختارها در مقیاس میکرو است، زیرا حجم کانونی نوری که ما ایجاد می‌کنیم، کوچک است. بنابراین، اگر بتوانیم نور را در حجم کوچکی کنترل کنیم، شاید بتوانیم اجسام در اندازه نانو را برای نانوساختارهایی که هزار بار کوچک‌تر هستند، پرورش دهیم. این چیزی است که ما به دنبال اجرای آن در آینده هستیم. و سپس، اگر این امکان پذیر شود، کارهای زیادی می‌توانیم با آن انجام دهیم.

این اختراعات ممکن است چشمگیر به نظر برسند اما موفقیت در این دو آسان نبود. آنها مجبور بودند بارها تلاش کنند تا اختراعاتشان درست عمل کند.

تتارد می‌گوید: مدتی طول کشید تا نتایج واقعا هیجان انگیزی به دست آوریم. اما این مانع آنها نشد و در نهایت تلاش آنها نتیجه داد.

او افزود: ریچارد میلیون‌ها ایده مختلف در مورد چگونگی رفع مشکلات دارد. بنابراین در نهایت، ما چیزی را پیدا خواهیم کرد که کار می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها