یک مطالعه جدید نشان می‌دهد

قرار گرفتن در معرض سرب می‌تواند به بزهکاری منجر شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی یا حتی در دوران جنینی ممکن است افراد را مستعد رفتارهای مجرمانه در مراحل بعدی زندگی کند.

قرار گرفتن در معرض سرب می‌تواند به بزهکاری منجر شود

به نقل از اس‌اف،  یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه «جورج واشنگتن» کشف کردند که کودکانی که سطوح بالاتری از این فلز سمی در بدن خود داشتند، در بزرگسالی بیشتر درگیر فعالیت‌های مجرمانه بوده‌اند. آنها دریافتند که این ارتباط در کودکانی که هم در دوران بارداری مادرشان و هم طی سال اول زندگی در معرض سرب قرار گرفته‌اند وجود دارد.

دکتر ماریا خوزه تالایرو اسکتینو(Maria Jose Talayero Schettino)، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: کودکان مانند بزرگسالان سرب را جذب نمی‌کنند یا نمی‌سوزانند و به دلیل داشتن سد خونی مغزی بسیار نفوذپذیر و سیستم‌های اعضای بدن که به سرعت در حال رشد هستند، بسیار مستعد گرفتن تاثیرات منفی از سرب هستند. این مطالعه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سرب و بروز رفتارهای مجرمانه، ضد اجتماعی و بزهکارانه را نشان می‌دهد.

خوردن رنگ‌های مبتنی بر سرب و گرد و غبار آلوده به سرب از رایج‌ترین راه‌های قرار گرفتن در معرض این ماده سمی است. اگرچه مصرف‌ رنگ‌های مبتنی بر سرب در سال ۱۹۷۸ در ایالات متحده ممنوع شد، اما اغلب در زیر پوشش‌های رنگی جدیدتر قرار دارد و هنگام سمباده زدن می‌توانند هوا و خاک را آلوده کنند.

یافته‌های محققان از ارزیابی ۱۷ مطالعه قبلی استخراج شد. قرار گرفتن در معرض سرب باعث ایجاد مشکلات قلبی، آسیب کلیه، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی، مشکلات تولید مثل و اختلال در عملکرد عصبی رشدی در کودکان می‌شود.

تحقیقات پیشین همچنین ارتباط آماری بین قرار گرفتن در معرض سرب و رفتار مجرمانه را در سطح فردی و جمعیتی شناسایی کرده است. با این حال، نتایج این مطالعات در سطح فردی اغلب متناقض بوده است.

این فرا تحقیق از روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری قرار گرفتن در معرض سرب استفاده کرد، از جمله تجزیه و تحلیل خون، استخوان‌ها یا دندان‌ها و همچنین اثرات قرار گرفتن در معرض آن در مراحل مختلف زندگی، از جمله در رحم، در اوایل و اواخر کودکی و در دوران نوجوانی یا نوجوانی و بزرگسالی را بررسی کرد.

پس از بررسی تمام شواهد، محققان دریافتند که نتایج مطالعات متفاوت است. برخی از آنها هیچ ارتباط آماری بین قرار گرفتن در معرض سرب در اوایل دوران کودکی و رفتار بزهکارانه بعدی پیدا نکردند. یک مطالعه ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سرب و رفتار ضد اجتماعی، اما نه دستگیری را نشان داد. چندین مطالعه دیگر بین قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی و دستگیری‌های بعدی، از جمله موارد مربوط به مواد مخدر، ارتباط پیدا کردند. برخی از مطالعات شواهد آماری قوی‌تری نسبت به سایرین داشتند.

محققان بر اساس بررسی خود پیشنهاد می‌کنند که فردی که در رحم یا در اوایل کودکی در معرض سرب قرار می‌گیرد، ممکن است در بزرگسالی در معرض خطر بیشتری برای درگیر شدن در رفتارهای مجرمانه باشد. با این حال، آنها همچنین تاکید کردند که نیاز به داده‌های بیشتری در سطح فردی برای استحکام این ارتباط وجود دارد.

انجام اقدامات برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سرب از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تحقیقات ما نشان می‌دهد که وقتی فردی در رحم یا در دوران کودکی در معرض سرب قرار می‌گیرد، خطر بیشتری وجود دارد که در بزرگسالی رفتار مجرمانه نشان دهد. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سرب برای حفظ سلامت عمومی و ترویج جامعه ایمن‌تر برای همه بسیار مهم است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها