بهبود رشد مغزی نوزادان با کمک راهکاری آسان

صحبت‌ کردن با نوزادان می‌تواند رشد مغز آنان را تقویت کند.

بهبود رشد مغزی نوزادان با کمک راهکاری آسان

به نقل از ویفروم، بر اساس نتایج مطالعه جدید، صحبت با نوزادان به شکل‌گیری مغز آنان کمک می‌کند همچنین تعاملات احتمالی، مانند صحبت در مورد کاری که کودک انجام می‌دهد، برای رشد زبان مهم است.

والدین می‌توانند طی صحبت کردن با نوزاد خود، پیروی از دستورات آنان و انجام بازی‌های کلامی، به رشد زبانی کودکان خود کمک کنند.

در این بررسی ۱۶۳ کودک در ۶ ماهگی و یا ۳۰ ماهگی مورد مطالعه قرار گرفتند. اسکن مغزی کودکان نشان داد که ماده‌ای به نام میلین، در اطراف سلول‌های عصبی مغز رشد می‌کند و ارتباط بین سلول‌ها را کارآمدتر می‌کند.

میزان میلین در نواحی مغز مرتبط با پردازش زبان، مورد بررسی قرار گرفت و سوال این بود؛ آیا کودکانی که عبارات بیشتری می‌شنوند، میلین بیشتری در نواحی مغزی که پردازش زبان را بر عهده دارند، خواهند داشت یا خیر.

محققان دریافتند، کودکان ۳۰ ماهه‌ای که در طول دوره ضبط این تحقیق، کلمات بیشتری را توسط بزرگسالان شنیده بودند، میلین بیشتری در مناطق مرتبط با زبان در مغز داشتند بنابراین صحبت‌ کردن با فرزندتان به معنای واقعی کلمه، مغز نوزاد را شکل می‌دهد.

در سال اول زندگی، مغز مشغول رشد سلول‌های جدید است، بنابراین شنیدن کلمات بیشتر ممکن است رشد مغز را افزایش دهد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در سن دو و سه سالگی، مغز مشغول رشد میلین است، به همین دلیل، ورودی‌های زیادتر منجر به تولید میلین بیشتر خواهد شد.

این مورد نشان می‌دهد که صحبت کردن در ۶ ماهگی به همان اندازه در ۳۰ ماهگی اهمیت دارد اما تأثیر متفاوتی بر مغز دارد زیرا مغز در وضعیت متفاوتی است. به نظر می‌رسد پاسخ این است که در اوایل زندگی کودک، کمیت مهم است.

نتایج تحقیقات نشان داده است، کودکانی که در محیط‌های غنی از زبان بزرگ می‌شوند ممکن است در مراحل اولیه رشد زبانی پیشرفت کنند. با این حال، این مزیت ناشی از صحبت‌هایی است که با خود کودک بیان شود نه صحبتی که بین دیگران شنیده می‌شود.

روشی عالی برای شروع مکالمات این است که متوجه شوید فرزندتان با چه چیزی بازی می‌کند و اشیایی را که با آنها بازی می‌کند را نام ببرید، به رنگ‌ها و شکل‌ها اشاره کنید و صداهایی در بیاورید. همه اینها به حفظ توجه نوزاد کمک خواهد کرد تا کلمات را با اشیا ارتباط دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Neuroscience منتشرشده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها