جایزه «بنجامین فرانکلین» به دانشمند ایرانی اهدا شد

پروفسور نادر انقطاع اولین دانشمند ایرانی تباری است که جایزه بنجامین فرانکلین را دریافت کرده. این موسسه هر سال ۸ مدال علمی به برترین محققان رشته‌های مختلف اعطا می‌کند که یکی از معتبرترین جوایز علمی جهان به شمار می‌رود.

جایزه «بنجامین فرانکلین» به دانشمند ایرانی اهدا شد

پرفسور «نادر انقطاع» برنده جایزه «فرانکلین ۲۰۲۳» دانشمندی ایرانی- آمریکایی است که در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در رشته مهندسی برق و سیستم‌ها مشغول به کار است. او بنیان‌گذار حوزه متاترونیک نوری است، شاخه‌ای که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک را باهم ادغام کرده است.

پرفسور انقطاع یکی از ۹ نفری است که امسال به دلیل دستاورد‌های فوق‌العاده خود در رهبری علمی، مهندسی و تجاری موفق به دریافت جایزه بنجامین فرانکلین شد.

جایزه «بنجامین فرانکلین» به دانشمند ایرانی اهدا شد

از برندگان این جایزه شب گذشته (جمعه) و در مراسمی در موسسه فرانکلین در فیلادلفیا آمریکا تجلیل بعمل آمد.

این پرفسور ایرانی - آمریکایی به دلیل نوآوری‌های دگرگون کننده خود در مهندسی مواد جدید که با امواج الکترومغناطیسی با روش‌های بی‌سابقه‌ای در تعامل هستند و کاربرد‌های گسترده‌ای در محاسبات فوق سریع و فناوری‌های ارتباطی دارند موفق به دریافت مدال بنجامین فرانکلین ۲۰۲۳ شد.

پرفسور انقطاع هنگام اعلام برندگان در سخنانی اظهار کرد: به عنوان یک دانشمند و یک اهل فیلادلفیا، از دریافت مدال فرانکلین بسیار مفتخر هستم. دریافت جایزه‌ای که برندگان پیشین آن برخی از قهرمانان علمی من مانند آلبرت اینشتین، نیکولا تسلا، الکساندر گراهام بل و ماکس پلانک بوده‌اند، بالاترین افتخار است. من از مؤسسه فرانکلین برای اعطای این جایزه بسیار سپاسگزارم.

پروفسور انقطاع در حوزه نانو مدار‌های نوری را پایه‌گذاری کرد که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک در آن با هم ادغام شده‌اند.

جایزه «بنجامین فرانکلین» به دانشمند ایرانی اهدا شد

این دانشمند همچنین به ایجاد و توسعه حوزه اپتیک نزدیک به صفر و مواد اپسیلون نزدیک به صفر (ENZ) با گذردهی الکتریکی نزدیک به صفر مشهور است.

او از طریق فعالیت‌های خود مرز‌های جدیدی را پشت سر گذاشته که برای مثال می‌توان به محاسبات نوری در مقیاس نانو و کنترل پراکندگی برای پوشش و شفافیت اشاره کرد. کار او پیامد‌های گسترده‌ای در شاخه‌های مختلف مهندسی برق، علم مواد، اپتیک، امواج مایکروویو و الکترودینامیک کوانتومی داشته است.

مدال بنجامین فرانکلین یکی از قدیمی‌ترین جوایز علمی در حوزه علم و مهندسی است که از سال ۱۸۲۴ توسط موسسه فرانکلین در آمریکا اهدا می‌شود.

پروفسور انقطاع متولد ۱۶ مهر ۱۳۳۴ در تهران از پیشتازان حوزه نانوفناوری در جهان به شمار می‌آید. دکتر انقطاع مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد. او مدرک دکترای خود را از موسسه فناوری کالیفرنیا گرفت.

وی تاکنون موفق به دریافت جوایزی، چون مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک، مدال موسسه اسحاق نیوتن، مدال جزیره الیس، جایزه مکس بورن و بسیاری جوایز دیگر شده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • رابی
    1

    مدرکش را احتمالا از دانشگاه امام صادق باید گرفته باشد😂😆
    یا جزو اون دانشمندان یک درصدی رئیسی است😁🤣

    نظرات شما -
    • هادی
      2

      ها ها ها بخندین ایشون ضایع نشه نه عزیزم شما هم اگه راهت دادن برو دانشگاه امام صادق درس بخون که البته هر فردی با هر سوادی رو راه نمیدن (امتحانش مجانیه)ولی خب میگن گربه دستش به پنیر نمیرسید میگفت بو میده شما هم میتونید تو جواب توجیهات رو بیارین

    • ناشناس
      1

      در حوزه نانو!مگر قحط واژه است که نانو را تو حوزه می کنید؟!امریکا از نظام واپس گرا بسیار سپاس دارد که چنین ماده های خاکستری را به فراوانی به او هدیه کرده است و خواهد کرد!

  • ناشناس
    0

    تبریک به دکتر انقطاع عزیز، هرچند شخصی در این سطح نیازی به تعارف های نخ نمای مرسوم ندارد. امیدواریم این دانشمند برجسته از برخی نظرات که "با تصور هر گردی گردوست" در ذیل چنین خبرهایی داده میشود دلگیر نشوند.

  • درود بر آمریکا
    1

    حمایت امریکا از هموطنان ما باعث سرفرازی قشر ایرانی در دنیاست
    اگر اینها نبودن در دنیا چه موجودات پستی بحساب میومدیم،فقط هم بخاطر تندروهای زبون نفهم داخلی

    نظرات شما -
    • هادی
      4

      اگه اینها نبودن؟شما هنوز اطلاع داری داشنمند مسلمون ایران به نام بوعلی سینا هنوز کتب طب در امریکا وخیلی نقاط داره تدریس میشه واز نظراتش استفاده میشه؟(خودتحقیری تا کی)؟

  • ناشناس
    0

    درود

  • مهران علیزاده
    0

    مایه افتخار و سرفرازی برای جامعه ایرانی است که چنین دانشمندانی در فضای مناسب می توانند تحقیقات و کارهای علمی خود را به جهانیان عرضه کنند کاش در ایران هم به این بزرگواران بها می دادند

  • کوروش
    0

    با درود و ارادت خدمت آقای دکتر نادر انقطاع که باعث افتخار و مباهات کشور ایران و هر ایرانی هستن و همچنین آرزوی سلامتی برای ایشان می کنم

  • ناشناس
    1

    ایا او خود را ایرانی می داند یا خیر ؟
    چون گفته به عنوان یک اهل فیلادلفیا

    ایشان برادر ناصر انقطاع است در اینترنت جستجو بزنید
    ناصر انقطاع ضد جمهوری اسلامی بود و فوت کرد

    نظرات شما -
    • 0

      اگر در ایران مانده بود یا در زندان به اتهام توطئه و جاسوسی می پوسید و یا یکی از سران ریا و ربا و مافیاهای رنگارنگ ناب انقلابی می شد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها