خطر بزرگ در کمین کسانی که زیاد سرما می خورند!

توصیه های پزشکی برای افراد مبتلا به عفونت های خفیف تا متوسط مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا معمولا شامل استراحت کافی و افزایش مصرف مایعات است.

خطر بزرگ در کمین کسانی که زیاد سرما می خورند!

حال نکته جالب اینکه مطالعه اخیر منتشر شده در مجله مغز، رفتار و ایمنی بدن نشان می دهد که التهاب مکرر ناشی از تجویز یک سم باکتریایی به موش های میانسال منجر به یکنوع نقص شناختی می شود. این نقایص شناختی همچنین با تغییراتی در شکل پذیری نورون ها در هیپوکامپ، منطقه ای که نقش مرکزی در یادگیری و حافظه دارد، همراه بود.

مدیکال نیوز تودی در مطلبی پیرامون ارتباط سرماخوردگی و آنفلوآنزا با بیماری زوال عقل نوشت: در این بین افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های میکروبی هستند و چنین عفونت‌هایی می‌تواند کاهش عملکرد شناختی را در این افراد وخیم تر کند و منجر به اختلال شناختی خفیف یا حتی زوال عقل شود.

یافته‌های مطالعه حاضر نشان می‌دهد که درمان‌های تهاجمی‌تر می‌تواند برای افراد مسن به منظور جلوگیری از اثرات ماندگار این عفونت‌ها بر عملکرد شناختی ضروری باشد. با این حال، ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه بر موش ها انجام شده است و هنوز قابلیت تعمیم این نتایج به انسان مشخص نیست.

التهاب ممکن است به پیری مغز منجر شود

کاهش در برخی از توانایی‌های شناختی در طول پیری طبیعی مشاهده می‌شود و نتیجه فرآیندهای بیولوژیکی مرتبط با پیری مغز است. به طور مشابه، پیری پاتولوژیک مغز با اختلالات شناختی مشاهده شده در شرایط تخریب کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر مرتبط است.

مطالعات نشان می‌دهد که التهاب ناشی از عفونت‌های میکروبی می‌تواند در میان عوامل متعددی در پیری مغز نقش داشته باشد. به عنوان مثال، قرار گرفتن بیشتر در معرض عوامل عفونی در طول زندگی فرد با عملکرد شناختی پایین تر و کاهش بیشتر منبع مورد اعتماد در عملکرد شناختی در سالمندان مرتبط است.

علاوه بر این، مطالعات در مدل‌های حیوانی نشان داده‌اند که التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض میکروب می‌تواند بر عملکرد شناختی تأثیر بگذارد.

دکتر الیزابت انگلر، یکی از نویسندگان این مطالعه، متخصص علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه گفت که این یافته ها پیامدهای مهمی برای سلامت مغز و بیماری در انسان دارند.

در حال حاضر، استاندارد مراقبت از سرماخوردگی یا آنفولانزا این است که در خانه بمانید، استراحت کافی داشته باشید، سوپ بنوشید و اجازه دهید بدن شما کار خود را برای پاکسازی عفونت انجام دهد. او به مدیکال نیوز تودی در مورد این دستورالعمل گفت: این دستورالعملی است که سال ها به مردم ارائه شده و طبق دانش من با توجه به ارتباط زوال عقل و این عفونت ها کافی نیست. البته هنوز برای بیان قطعی این ارتباط زود است، اما چنانچه اثبات شود دیگر نباید سرماخوردگی و آنفولانزا را دست کم گرفت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها