عکس فضاپیمای ناسا از مکان فرود ماموریت آرتمیس۳ روی ماه

فضاپیمای مدارگرد شناسایی ماه، عکس واضحی را از مکان احتمالی فرود ماموریت آرتمیس۳ روی سطح ماه گرفته است.

عکس فضاپیمای ناسا از مکان فرود ماموریت آرتمیس۳ روی ماه

به نقل از اسپیس، عکسی که اخیرا از مدار ماه گرفته شده است، مکان احتمالی را برای ردپای بعدی بشر روی سطح ماه نشان می‌دهد.

مدارگرد شناسایی ماه (LRO) ناسا در ژوئن ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون، نما‌های بسیار خوبی را از ماه ارائه کرده است. در میان تجهیزات این مدارگرد، دوربین موسوم به «LROC» قرار دارد که تصاویر سیاه و سفید را با وضوح بالا از سطح ماه می‌گیرد.

مدارگرد شناسایی ماه در روز سوم مارس، بر فراز «دهانه شکلتون» (Shackleton Crater) در نزدیکی قطب جنوب ماه پرواز کرد و دوربین LROC، عکسی را گرفت که بخشی از منطقه موسوم به «توده مالاپرت» (Malapert Massif) را در معرض دید قرار می‌دهد. مالاپرت، یکی از مکان‌های احتمالی فرود برای مأموریت سرنشین‌دار «آرتمیس۳» (Artemis ۳) ناسا است که در سال ۲۰۲۵ یا نزدیک به آن، فضانوردان را برای نخستین بار از سال ۱۹۷۲ روی سطح ماه فرود خواهد آورد.

عکس فضاپیمای ناسا از مکان فرود ماموریت «آرتمیس۳» روی ماه

تصویری که در وب‌سایت LROC منتشر شده، یک پانورامای کامل را از قله‌ای به ارتفاع ۵۰۰۰ متر نشان می‌دهد که ناحیه‌ای تاریک و صاف در بالای آن قرار دارد. این یکی از مقاصد احتمالی آرتمیس۳ به شمار می‌رود و نسبتا نزدیک به همسایه خود قرار دارد که صخره‌ای به ارتفاع ۳۵۰۰ متر است.

«مارک رابینسون» (Mark Robinson)، پژوهشگر ارشد پروژه LROC از «دانشگاه ایالتی آریزونا» (ASU)، در یک پست وبلاگی نوشت: می‌توان استدلال کرد که عظمت محض این منطقه، آن را به یک گزینه اصلی برای فرود آرتمیس۳ تبدیل می‌کند.

دانشمندان ناسا، منطقه قطب جنوبی را برای بازگشت بشریت به ماه انتخاب کرده‌اند، زیرا یخ‌آب فراوان در آنجا وجود دارد. یخ‌آب، منبع ارزشمندی برای کاوشگران آینده ماه است؛ زیرا می‌توان آن را به چیز‌هایی مانند سوخت موشک، خنک‌کننده‌ها یا فقط آب ساده برای حفظ حیات تبدیل کرد.

ناسا امیدوار است که با برنامه آرتمیس خود، امکان حضور بلندمدت را در ماه ایجاد کند تا یک سکوی پرتاب برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به مریخ باشد. ماموریت آرتمیس۱ که یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین برای سخت‌افزار پرواز آرتمیس، از جمله موشک «سامانه پرتاب فضایی» (SLS) و کپسول «اوریون» (Orion) بود، در نوامبر سال گذشته پرتاب شد و اوریون را به یک پرواز ۲۵ روزه به مدار ماه و بازگشت از آن فرستاد.

آرتمیس۲ قرار است در نوامبر ۲۰۲۴ پرتاب شود و چهار فضانورد را سوار بر سامانه پرتاب فضایی و اوریون، در یک پرواز ۱۰ روزه به دور ماه و بازگشت از آن بفرستد. آرتمیس۳ زودتر از دسامبر ۲۰۲۵ به فضا پرتاب خواهد شد و نخستین زن و نخستین شخص رنگین‌پوست را به سطح ماه خواهد برد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها