رژیم های غذایی تناوبی مضر هستند

این روز‌ها رژیم غذایی و تمرینات لاغری به دغدغه اصلی بسیاری از افراد تبدیل شده است. با این حال، برخی از رژیم‌های غذایی و برنامه‌های تناسب اندام ممکن است بیشتر از آنکه فایده داشته، مضر باشند.

رژیم های غذایی تناوبی مضر هستند

یافته های جدید نشان می دهد: رژیم ها غذایی تناوبی بر خلاف تصورات پیشین، مضر هستند.

یافته های جدید محققان نشان می دهد: ایجاد فاصله طولانی بین وعده های غذایی، ایده منطقی نیست و خوردن تنها یک وعده غذایی در روز با افزایش ۴۰ درصدی خطر مرگ در افراد ۴۰ ساله و بالاتر مرتبط است.

به گفته پژوهشگران، حذف وعده های غذایی می تواند اثرات مضری برای سلامتی شما داشته باشد. در این میان حذف صبحانه با خطر بالاتر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. از سوی دیگر حذف وعده ناهار یا شام نیز می تواند به طور کلی منجر به افزایش خطر مرگ شود.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت این است که زمان خوردن وعده های غذایی نیز در سلامتی شما نقش دارد. محققان می گویند: وعده های غذایی باید چهار و نیم ساعت از یکدیگر فاصله داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است مشکلات جدی سلامتی در افراد پدیدار شود.

دکتر یانگبو سان، سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق می گوید: پیش از این رژیم غذایی متناوب که در آن برای فواصل ۱۰ الی ۱۵ ساعت هیچ غذایی مصرف نمی شد، به طور گسترده به عنوان راه حلی برای کاهش وزن، سلامت متابولیک و پیشگیری از شناخته می شد اما تحقیقات ما نشان داد افرادی که فقط یک وعده غذایی در روز می خورند، بیشتر از افرادی که وعده های غذایی روزانه بیشتری می خورند، در معرض مرگ هستند.

طی این مطالعات محققان شرایط سلامت و علل مرگ بیش از ۲۴ هزار بزرگسال آمریکایی ۴۰ ساله و بالاتر را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ ، تجزیه و تحلیل کردند. یافته های این مطالعه نشان داد افرادی که کمتر از سه وعده در روز غذا می ‌خورند (حدود ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان) ویژگی ‌های مشترکی مانند تحصیلات کمتر، درآمد کمتر، ناامنی غذایی، نوشیدن الکل بیشتر و سیگار کشیدن دارند.

وی بائو، محقق ارشد این مطالعه، در مورد یافته های فوق می‌گوید: نتایج ما حتی پس از تعدیل عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی شامل سیگار، مصرف الکل، سطح فعالیت بدنی، دریافت انرژی و کیفیت رژیم غذایی و ناامنی غذایی قابل توجه است. حذف وعده‌های غذایی به معنای دریافت انرژی بیشتر در وعده های دیگر است که می ‌تواند توانایی بدن برای متابولیسم گلوکز را از بین ببرد. این مساله به طور جدی می تواند به متابولیسم شما آسیب برساند.

 شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی (Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics) منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها