تسکین خستگی بیماران ام اس با نور درمانی

خستگی شدید اغلب در صدر فهرست ناراحت کننده‌ترین علائم مبتلایان به بیماری ام اس قرار دارد.

تسکین خستگی بیماران ام اس با نور درمانی

به گزارش مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نور درمانی ممکن است به بیماران ام اس کمک کند تا به زندگی خود بازگردند.

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که بدن به عایق اطراف اعصاب خود حمله می‌کند و باعث خستگی، بی حسی، مشکلات مثانه، مشکلات خلقی و مشکلات حرکتی می‌شود که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند.

هنگامی که بیماران مبتلا به ام اس به مدت دو هفته به مدت ۳۰ دقیقه در مقابل یک جعبه نور می‌نشینند، نسبت به همتایان خود که جلوی چراغ قرمز تیره می‌نشینند، کمتر خسته بوده و انرژی بیشتری برای گذراندن روز خود گزارش می‌دهند.

این که نور دقیقاً چگونه به رفع خستگی کمک می‌کند به طور کامل درک نشده است، اما محققان نظریه‌های خود را دارند.

دکتر استفان سیدل، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پزشکی وین اتریش، گفت: نور درمانی هوشیاری، تمرکز و بیداری را در طول روز افزایش می‌دهد و قابلیت دسترسی مغز به سروتونین و نورآدرنالین را افزایش می‌دهد؛ هر دو انتقال دهنده‌های عصبی مسئول تنظیم خلق و خو و انگیزه هستند.

این مطالعه شامل ۲۶ فرد مبتلا به ام اس بود. نیمی در مقابل یک لامپ روز با روشنایی ۱۰۰۰۰ لوکس نشستند، سطحی که برای نور درمانی مؤثر توصیه می‌شود. نیمی دیگر در مقابل یک لامپ مشابه نشستند که نور قرمز کمرنگی از خود ساطع می‌کرد.

نتایج نشان دادند افرادی که هر روز به مدت نیم ساعت در کنار لامپ ۱۰۰۰۰ لوکسی می‌نشینند، عملکرد فیزیکی و ذهنیشان تنها در دو هفته بهبود یافت. علاوه بر این، در طول روز کمتر خواب آلود بودند.

در مقابل، این مطالعه نشان داد که چنین تأثیری در میان افراد مبتلا به ام اس که در کنار لامپ‌های قرمز می‌نشستند، مشاهده نشد. این تغییرات با کاهش نمرات در مقیاس شدت خستگی اندازه گیری شد.

سیدل گفت: کاهش خستگی تفاوت زیادی در کیفیت زندگی افراد مبتلا به ام اس ایجاد می‌کند.

وی گفت: خستگی در بیماران مبتلا به ام اس بسیار شایع است و بین ۷۵ تا ۹۸ درصد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در بین سه دلیل اصلی اختلال در فعالیت‌های روزمره قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: دارو‌های مختلف می‌توانند به کاهش خستگی در ام اس کمک کنند؛ اما خطر عوارض جانبی دارند. این جا است که نور درمانی بهترین گزینه است؛ زیرا اساساً عاری از عوارض است.

سیدل خاطرنشان کرد: حساسیت به نور ناشی از مصرف دارو باید قبل از شروع درمان توسط پزشک بررسی شود. وقتی پوست در معرض نور قرار می‌گیرد، برخی از دارو‌ها باعث افزایش حساسیت پوستی می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها