همکاری چین با تایلند برای ساخت خورشید مصنوعی و تولید انرژی پاک

مهندسان چینی اجرای یک طرح تحقیقاتی مشترک را با محققان تایلندی آغاز کرده‌اند تا در نهایت یک خورشید مصنوعی با همکاری دو طرف ساخته شود.

همکاری چین با تایلند برای ساخت خورشید مصنوعی و تولید انرژی پاک

یک توکاماک یا خورشید مصنوعی غول پیکر، یک دستگاه تحقیقاتی است که در آن پلاسما با دمای فوق‌العاده بالا برای شبیه سازی شرایط واکنش همجوشی وجود دارد. این دستگاه در شهر هفی، مرکز استان آنهویی در شرق چین، ساخته شده و قرار است در اواسط دسامبر به تایلند ارسال شود.

 به نقل از سی جی تی ان، این دستگاه که به تایلند توکاماک ۱ (TT-۱) تغییر نام داده، توسط مؤسسه فیزیک پلاسما وابسته به آکادمی علوم چین (ASIPP) ساخته شده است.

بر طبق قرارداد همکاری امضا شده در سال ۲۰۱۷، مؤسسه فیزیک پلاسما این خورشید مصنوعی را به مؤسسه فناوری هسته‌ای تایلند (TINT) اهدا کرده و به این کشور کمک می‌کند تا تأسیسات مورد نیاز را نصب و راه‌اندازی کند و محققان مستعد را در حوزه تحقیق و توسعه انرژی همجوشی پرورش دهد.

هوانگ یییون، یکی از اعضای کلیدی این پروژه از چین گفت: "کل این دستگاه از ۴۶۲ قطعه اصلی با وزن بیش از ۸۴ تن تشکیل شده است. آن‌ها در قالب شش کانتینر به تایلند ارسال خواهند شد. "

انتظار می‌رود این تجهیزات در اوایل ژانویه ۲۰۲۳ وارد تایلند شود. سه دسته از کارکنان چینی (در مجموع حدود ۶۰ نفر)، به تایلند فرستاده می‌شوند تا به مونتاژ، تنظیم و آزمایش دستگاه مذکور قبل از راه‌اندازی رسمی آن کمک کنند.

هدف نهایی این نوع تحقیقات، ایجاد همجوشی هسته‌ای مشابه با خورشید، با استفاده از عنصر دوتریوم موجود در دریا برای ارائه یک جریان ثابت از انرژی پاک است. تخمین زده می‌شود که دوتریوم موجود در یک لیتر آب دریا می‌تواند از طریق واکنش همجوشی، مقدار انرژی معادل ۳۰۰ لیتر بنزین تولید کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها