نخستین زن بومی از جامعۀ سرخپوستان آمریکا به فضا رفت

سرهنگ نیکول مَن، از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا روز چهارشنبه فلوریدا را به‌ مقصد ایستگاه‌ فضایی‌ بین‌المللی ترک کرد. این زن ۴۵ ساله اولین فضانورد از جامعه بومیان سرخپوست آمریکاست که با برنامه ناسا به فضا می‌رود.

نخستین زن بومی از جامعۀ سرخپوستان آمریکا به فضا رفت

او عضو رسمی «وایلاکی» (Wailacki) یکی از قبایل بومیان سرخپوست آمریکا در شمال کالیفرنیاست و سابقه زیادی در نیروی دریایی آمریکا دارد و به پاس خدماتش در عراق و افغانستان ۶ مدال دریافت کرده است.

نیکول مَن یکی از ۴ فضانوردی است که با موشک‌ پرتاب‌کننده فالکون ۹ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس راهی فضا شد. ۳ فضانورد دیگر با ملیت‌های آمریکایی، روسی و ژاپنی، خانم مَن را در این سفر ۲۹ ساعته همراهی می‌کنند. 

گروه فعلی مستقر در ایستگاه بین‌المللی پس از تحویل دادن پست به گروه جدید که تنها یکی از آنها سابقه رفتن به فضا را در کارنامه دارد، روز ۱۲ اکتبر به زمین باز می‌گردند. 

سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ایتالیایی و اولین زن اروپایی که فرماندهی ایستگاه بین‌المللی را برعهده داشته نیز در میان فضانوردانی است که ۱۲ اکتبر ماموریشتان تمام می‌شود.

AP Photo

چهار فضانورد شرکت اسپیس‌ایکسAP Photo

نیکول مَن، ضمن ابراز خرسندی برای باز شدن راه ورود بومیان آمریکا به عرصه فضا امیدوار است این‌ سفر او الهام بخش نسل‌های بعدی بومیان آمریکا شود. خانم مَن در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اعزام به فضا آموزش‌های لازم را گذراند اما مجبور شد برای اولین تجربه خود حدود ۷ سال صبر کند.

سفر او به فضا درحالی عملی شده که جامعه بومیان سرخپوست آمریکا از گذشته‌های طولانی از تبعیض‌های متعددی رنج می‌برند که مشکلات متعدد اقتصادی و کاهش بودجه مدارس از نتایج این تبعیض‌ها است.

طبق گزارش مرکز ملی آمار آموزش و پرورش ایالات متحده، در سال ۲۰۱۷ میلادی تنها ۲۷ درصد از بومیان آمریکا تا مدرک کاردانی یا بالاتر ادامه تحصیل داده‌اند در حالیکه این میزان در مورد دانش‌آموزان سفیدپوست دست‌کم ۵۴ درصد بوده است.

نکته جالب توجه دیگر دربارۀ این سفر، حضور یک فضانورد زن روس در این تیم بود: آنا کیکینا در بحبوحه تنش بین مسکو و واشنگتن از آمریکا راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد. این مهندس ۳۸ ساله پنجمین زن اهل روسیه است که به عنوان یک فضانورد حرفه‌ای راهی فضا می‌شود. 

این سفر برای او هم همانند نیکول مَن، اولین تجربه فضایی بود.

ماموریت آنها حدود ۵ ماه طول می‌کشد و شامل بیش از ۲۰۰ عملیات علمی خواهد بود که حدود یک‌سوم آنها برای اولین‌بار انجام می‌شوند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دشمن دشمن دشمن بنظرتون اینجا کجاست که همه بی لیاقتی و بی کفایتی خودشون رو به دشمن نسبت می دن ، نکنه این زنه سرخپوست باعث مرگ دختره شد و الان داره به فضا فرار می کنه چون تابحال نتیجه تحقیقات این بوده کسی مقصر نیست حتما کار فضایی ها بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها