تولید اکسیژن در مریخ برای نخستین‌ بار

دانشمندان می گویند برای نخستین بار روی سیاره مریخ اکسیژن تولید شده است، امری که انسان را یک قدم به امکان زندگی بر روی سیاره ای دیگر نزدیک تر می سازد.

تولید اکسیژن در مریخ برای نخستین‌ بار

گروهی از محققان که با حمایت ناسا فعالیت می کنند، با استفاده از دستگاهی به اندازه ی یک ظرف غذا، کربن دی اکسید سیاره سرخ را به گونه ای تغییر داده اند که طی ۱۸ ماه گذشته اکسیژن بیشتری تولید کرده است و حالا دارد راه را برای حفظ موقت زندگی انسان در این سیاره باز می کند.

دستگاه موکسی (Moxi یا MIT-led Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment) که در فوریه سال ۲۰۲۱ بر روی مریخ فرود آمد، کربن دی اکسید را با سرعت یک درخت کوچک در ۷ موقعیت، به اکسیژن بدل کرده است.

این اکسیژن هم طی روز و هم در شب و در فصول مختلف تولید شده است.

این بدان معنی است که فضانوردانی که قدم بر روی سیاره مریخ می گذارند می توانند بدون دستگاه کمکی نفس بکشند، و اکسیژن کافی برای آتش کردن موشک در راه برگشت هم فراهم می شود.

هر چند اقدام مختصری است، اما دانشمندان آن را گامی عظیم و امیدبخش برای بشر می دانند.

مایکل هکت، یکی از محققانی که بر روی این پروژه کار می کنند، می گوید این امر به تحقیقات آینده درباره ی امکان برپایی حیات بر روی سیارات دیگر کمک می کند.

او در اینباره می گوید: «ما چیزهای خیلی زیادی فهمیده ایم که به انجام تحقیقات در آینده در سطح وسیع تری کمک می کند.»

جفری هافمن، معاون محقق ارشد پروژه موکسی می گوید: «این اولین باری است که شاهد استفاده از منابع موجود بر روی سطح یک سیاره ی دیگر و تبدیل شیمیایی آن ها به چیزی مفید برای مأموریت انسان هستیم. از این جهت، اتفاقی تاریخی ای محسوب می شود.»

«جو مریخ بسیار متغیرتر از زمین است. چگالی هوا می تواند توسط یک یا دو عامل طی سال تغییر کند و دمای هوا می تواند تا ۱۰۰ درجه تغییر یابد. یکی از اهداف ما این است که نشان دهیم این کار در همه ی فصل ها امکان پذیر است.»

با این حال، یک چیز که دانشمندان تاکنون موفق به انجامش نشده اند، تولید اکسیژن هنگام طلوع و غروب خورشید است. علت آن تغییرات دمایی ناگهانی هوا در این اوقات از روز است.

هافمن می گوید: «ما یک برگ برنده داریم که امکان انجام این کار را به ما خواهد داد. بعد از آزمایش آن در آزمایشگاه، می توانیم از آخرین مانع هم عبور کنیم تا نشان دهیم که در هر زمانی از روز قادر به انجام این کار هستیم.»

حالا با وجود موکسی و قابلیت اکسیژن گیری اش، دانشمندان می خواهند ظرفیت آن را افزایش دهند و قصد دارند در فصل بهار سیاره مریخ، اکسیژن بیشتری تولید کنند، یعنی زمانی که کربن دی کسید به بالاترین حد می رسد.

پروفسور هکت می گوید: «بار بعدی در پرچگال ترین دوره ی سال انجام خواهد شد و ما می خواهیم تا جایی که می شود اکسیژن تولید کنیم.»

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نیوز
    2

    زمین ثابت و هماننده دیسک دایره گرده و فقط زمین قابل سکونته و درسیارات کروی دارای حرکت امکان زندگی وجود ندارد .،ناسای بی پدر مادره دروغگو فقط ابزاره جاسوسی درست میکنه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها