حیات جنگل های جهان در گرو چند درجه دما

جنگل‌ها مقادیر زیادی دی‌اکسید کربن را جذب می‌کنند و میزبان تنوع زیستی فراوانی هستند اما به‌ طور فزاینده‌ای توسط اختلالات مرتبط با تغییرات آب‌ و هوایی و آتش‌سوزی‌ها تهدید می‌شوند.

حیات جنگل های جهان در گرو چند درجه دما

به نقل از ارث، یک مطالعه جدید مخاطرات حیات جنگل‌ها بر اثر اختلالاتی مانند آتش‌سوزی یا خشکسالی بررسی کرده است. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد جنگل‌ها در برخی مناطق با خطرات واضح و ثابتی مواجه هستند اما در سایر مناطق این خطر کمتر بوده است.

محققان اظهار کردند: البته مطالعات علمی بسیار بیشتری در این خصوص لازم است.

در حال حاضر محققانی از بریتانیا، آلمان، پرتغال و سوئد خطرات اقلیمی برای جنگل‌های جهان را ارزیابی کرده‌اند که به گفته آنان این خطرات قاره‌های زیادی را در بر می‌گیرد. قاره‌هایی که تنوع زیستی بسیار متفاوتی را میزبانی می‌کند.

نتایج تحقیقات قبلی یک بعد از خطر تغییرات آب‌ و هوایی مانند کاهش ذخیره کربن، از بین رفتن تنوع زیستی یا از دست رفتن جنگل را مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق جدید گروه مطالعاتی بررسی همه ابعاد ماجرا را دنبال کرد. این ابعاد جنبه‌های مختلف انعطاف‌پذیری یا آسیب‌پذیری جنگل‌ها را به تصویر می‌کشند.

ذخیره‌سازی کربن

جنگل‌ها حدود یک‌چهارم دی‌اکسید کربن منتشر شده در جو را جذب و سیاره را از اثرات افزایش آن در اتمسفر محافظت می‌کنند. نتایج نشان داده دستاوردهای مهم جهانی برای افزایش ذخیره‌سازی کربن تا پایان قرن قابل انتظار است.

محققان همچنین متوجه خطر بیشتر از دست‌ دادن کربن در جنگل‌های شمالی(درست در جنوب قطب شمال)، مناطق خشک‌تر آمازون و مناطق استوایی آفریقا شدند.

تنوع زیستی

همچنین محققان دریافتند که بالاترین خطر انتقال اکوسیستم‌ها از یک منطقه به منطقه دیگر به دلیل تغییرات آب‌ و هوایی را می‌توان در مرزهای زیست‌بوم‌ها یافت. جنگل‌های مناطق شمالی و غرب آمریکای شمالی با بیشترین خطر از دست‌ دادن تنوع زیستی مواجه است. رویدادهایی مانند خشکسالی، آتش‌سوزی یا بروز آسیب توسط حشرات که می‌تواند جنگل‌ها را از بین ببرد.

محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و مشاهده اختلالات آب و هوایی در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ میزان دما و بارندگی آینده را پیش‌بینی کردند تا دریابند این اختلالات تا چه حد می‌تواند تکرار شود. نهایتا مشخص شد جنگل‌های شمالی و مناطق استوایی به دلیل تغییرات آب و هوایی با درصد بالایی از خطر مواجه است.

یکی از محققان دانشگاه یوتا در آمریکا می‌گوید: جنگل‌ها مقدار زیادی کربن ذخیره می‌کنند و سرعت تغییرات آب‌ و هوایی را کاهش می‌دهند. آن‌ها اکثریت قریب به‌ اتفاق تنوع زیستی زمین را در خود جای داده‌اند و می‌توانند در برابر اختلالاتی مانند آتش‌سوزی شدید یا خشکسالی کاملا آسیب‌پذیر باشند. بنابراین در نظر گرفتن هر یک از این جنبه‌ها و ابعاد هنگام فکر کردن به آینده جنگل‌های زمین در آب‌ و هوای به سرعت در حال تغییر کنونی مهم است.

اندرگ گفت: برای حل این معضلات اول باید بدانیم که هرچه سریع‌تر با تغییرات آب‌ و هوایی مقابله کنیم. دوم اینکه می‌توانیم برای افزایش خطر برنامه‌ریزی و جنگل‌ها را برای کاهش خطر مانند آتش‌سوزی مدیریت کنیم.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها