خطر احتمالی سرطان با جنین فریز شده برای کودک

کارشناسان در یک آزمایش جدید دریافتند نوزادانی که به روش لقاح مصنوعی (IVF) و از طریق کاشت جنین‌ فریز شده به دنیا می آیند بیشتر احتمال دارد که در معرض ابتلا به سرطان باشند.

خطر احتمالی سرطان با جنین فریز شده برای کودک

بررسی انجام شده در دانشگاه یوتبری سوئد نشان میدهد: نوزادانی که از طریق کاشت جنین فریز شده به دنیا می ‌آیند ممکن است نسبت به نوزادانی که از طریق روش‌ های دیگر بارداری متولد می ‌شوند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند.

در حالیکه تعداد کودکانی که از این روش متولد شده‌اند و دچار بیماری سرطان شده‌اند، کم است، محققان بر این باورند بر اساس این یافته‌ها لازم است کلینیک‌های باروری تا زمانیکه اطلاعات بیشتری در مورد این روش بارداری و تاثیر آن بر سلامت نسل‌های آینده بدست نیامده با احتیاط عمل کنند.

برآورد شده که در حال حاضر از هر ۱۲ کودک اروپایی نزدیک به یک نفر از طریق درمان‌های باروری از جمله لقاح مصنوعی متولد شده‌اند.

این نوع از فناوری کمک باروری (ART) این شرایط را فراهم می‌آورد تا جنین در محیط آزمایشگاهی از تخمک و اسپرم شکل گیرد و سه روز بعد به رحم مادر منتقل شود. اما در برخی شرایط، جنین‌های تولید شده به روش IVF قبل از کاشت برای بارداری، به مدت چند ماه یا چند سال فریز می شوند.

در این بررسی، متخصصان دانشگاه یوتبری، اطلاعات پزشکی نزدیک به هشت میلیون کودک در دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد را مورد مطالعه قرار دادند. از میان این کودکان، بیش از ۱۷۰ هزار کودک از طریق فناوری کمک باروری متولد شده و ۲۲ هزار و ۶۳۰ کودک از طریق انتقال جنین فریز شده-ذوب شده متولد شده‌اند.

به گزارش یورو نیوز، متخصصان در بررسی‌های خود مشاهده کردند: کودکانی که از طریق انتقال جنین فریز شده-ذوب شده متولد شده‌اند، ۱.۶ تا ۱.۷ بیشتر از کودکانی که به روش انتقال جنین تازه یا بدون درمان‌های باروری متولد شده‌اند در معرض ابتلا به سرطان هستند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها