زمان احتمالی سقوط بقایای موشک چین بر زمین مشخص شد

براساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، انتظار می‌رود که بقایای جدیدترین زباله‌ی فضایی چین اواخر ماه جاری به جو زمین بازگردد.

زمان احتمالی سقوط بقایای موشک چین بر زمین مشخص شد

به گزارش اسپیس، این زباله فضایی، بخش مرکزی موشک لانگ مارچ ۵‌بی(Long March ۵B) است که ۲۵ تُن وزن دارد و در روز یکشنبه(۲۴ ژوئیه/۲ مرداد) برای رساندن دومین ماژول ایستگاه فضایی در حال ساخت چین به نام تیانگونگ(Tiangong) به مدار پرتاب شد.

به گفته محققان مرکز مطالعات بازگشت مداری و زباله‌های فضایی(CORDS)، بدنه این موشک احتمالا حدود یک هفته در آسمان خواهد ماند. آنها داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط شبکه نظارت فضایی نیروی فضایی ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که بدنه این موشک در روز ۳۱ ژوئیه(۹ مرداد) حوالی ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۰۰ به وقت ایران)، وارد جو زمین خواهد شد.

این پیش‌بینی با گذشت زمان به روزرسانی می‌شود. محققان CORDS خاطرنشان کردند که برای پیش‌بینی اینکه موشک چینی کجا سقوط می‌کند خیلی زود است با این حال، بر اساس مدار آن، می‌دانیم که ورود مجدد آن به جو زمین جایی بین ۴۱ درجه عرض شمالی و ۴۱ درجه عرض جغرافیایی جنوبی رخ خواهد داد و تمام بقایای آن در جو زمین نمی‌سوزد.

مرکز مطالعات بازگشت مداری و زباله‌های فضایی با توضیحی درباره سقوط قریب الوقوع موشک نوشت: قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین برسد، اما میزان دقیق آن به طراحی خود جسم بستگی دارد. در این مورد، ما انتظار داریم حدود پنج تا ۹ تن از آن به زمین برسد.

بخش مرکزی اکثر موشک‌های مداری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اندکی پس از بلند شدن به طور ایمن در دریا یا در مناطق کم جمعیت فرود بیایند. برخی از آن‌ها نیز مانند موشک فالکون ۹ و سوپرهوی شرکت اسپیس‌ایکس به صورت عمودی برای استفاده مجدد به زمین باز می‌گردند. اما بقایای موشک "مارچ لانگ ۵‌بی" به صورت تصادفی توسط جو زمین به داخل کشیده می‌شود و بازگشت برنامه‌ریزی شده‌ای نخواهد داشت.

از آنجایی که اغلب موشک‌های کنترل‌نشده در نزدیکی خط استوا پرتاب می‌شوند، به نظر می‌رسد شهرهای جنوبی زمین خطر بیشتری را متحمل می‌شوند. محققان می‌گویند که عرض جغرافیایی شامل جاکارتای اندونزی، داکای بنگلادش، مکزیکو سیتی مکزیک، بوگوتای کلمبیا و لاگوس نیجریه نسبت به شهرهای واشنگتن و نیویورک در آمریکا، پکن در چین و مسکو در روسیه به میزان سه برابر در معرض خطر بیشتری هستند.

این سومین باری است که این کشور تصمیم می‌گیرد فرود مرحله اول موشک "لانگ مارچ ۵بی"(Long March ۵B) را کنترل نکند و چین دوباره پس از سقوط‌های غیرقابل کنترل مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تحت نظارت ردیاب‌های زباله فضایی قرار گرفته است.

در هیچ یک از این موارد مصدومیتی گزارش نشده است. اما احتمال آسیب به زیرساخت‌های روی زمین، باعث واکنش کارشناسان شد.

ایستگاه فضایی تیانگونگ در نهایت از سه ماژول تشکیل خواهد شد. انتظار می‌رود چین سومین و آخرین ماژول را در پاییز امسال به فضا پرتاب کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که جدیدترین زباله‌های فضایی بزرگ چین در اواخر ماه جاری به زمین بازمی‌گردد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ایرج
    0

    کاش میفتاد تو ایران مکان فروش رو می‌بستیم و بلیط فروشی راه می‌انداختیم و گردشگر دعوت میکردیم و بساط تخمه و چیپس و.....
    کلی درآمد و اشتغالزایی

  • کیوان
    0

    کاش بخوره تو سر دزدان و غارتگران جیب مردم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها